خبرگزاری کار ایران

با حضور احمدی پور تأکید شد؛

برندسازی فرش ابریشم و سوهان قم

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۵۷۰

در چهارمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قم که با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی برگزار شد بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان برای توسعه اقتصادی و مقاوم‌سازی اقتصاد تأکید شد.

به گزارش ایلنا، عیسی رضایی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم امروز ۱۳ تیر در چهارمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان که با حضور زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، گفت: «فرش ابریشم و سوهان قم در سطح ملی و جهانی زبانزد است، پیشنهاد می‌شود از طریق سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ثبت ملی این مسئله را دنبال کنیم، زیرا برندسازی موضوعی بسیار مهم در فروش و صادرات است.»

رضایی خاطرنشان کرد: «بر اساس ماده هشت قانون توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی باید با بخش گردشگری مثل صنایع برخورد شود‌ و تسهیلاتی که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود مانند صنایع باشد. اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مسائل استان حل خواهد شد.»

یک سوم مواردی که به بانک‌ها ارجاع داده شد توانستند تسهیلات دریافت کنند

همچنین احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان این‌که طرح رونق تولید مهم‌ترین بحثی بود که این سازمان در سال گذشته دنبال کرده است، گزارشی از ارائه تسهیلات، برنامه‌ها و... ارائه کرد.

او افزود: «هدف این طرح تثبیت شغل، افزایش اشتغال جدید و افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه بود. بانک‌های تخصصی استان عملکرد خوبی در ارائه تسهیلات داشتند و یک‌سوم مواردی که به بانک‌ها ارجاع داده شد توانستند تسهیلات دریافت کنند.»

ذاکری درباره مبارزه با قاچاق گفت: «در استان سعی کردیم با پرونده‌‌های کلان در بحث قاچاق برخورد کنیم و عملکرد ما در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ بسیار خوب بود.»

او با اشاره به برگزاری چندین نمایشگاه تحت عنوان «توانمندی‌های تولید استان همراه با فروش» گفت: «ما در استان در حال پیگیری هستیم که میز فرش در صادرات را از آن استان کنیم تا شاهد توفیقات خوبی در صادرات فرش استان باشیم.»

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم خاطرنشان کرد: «ما جزو استان‌های معدنی نیستیم اما معدن‌های استان دارای تنوع خوبی است. دریاچه نمک استان نیز ظرفیت بسیار مهمی است زیرا همان‌طور که گفته می‌شود دریاچه نمک طلای سفید است. اگر بتوانیم از این دریاچه مواد مورد نیاز را استخراج کنیم می‌توانیم به خودکفایی برسیم. همچنین معادن خوب عقیق در قم داریم، پیشنهاد می‌شود که شهرک صنعتی در این حوزه ورود کند تا بتوان به بخش گردشگری و صنعت‌ومعدن کمک کرد.»

عرضه محصولات فرش قم در چین برای اولین بار

امیر طیبی‌نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در ادامه جلسه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در حوزه شهرک‌های صنعتی در سال ۹۵ ارائه کرد و گفت: «در سال ۹۵، ۱۳۷۸ مورد صنایع‌ کوچک را پایش کردیم که ۶۵‌درصد دارای فعالیت‌ مداوم بودند، در این پایش آن‌دسته از واحدهایی که آمادگی شروع مجدد داشتند، به چرخه تولید برگردانده شدند. همچنین با همکاری استاندار سال گذشته بیش از ۴۰ فعال بنکدار قم در شهرک صعنتی شهاب استقرار پیدا کردند.»

او افزود: «سال گذشته توانستیم برای اولین بار عرضه محصولات فرش قم را در چین داشته باشیم. همچنین در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه و صادرات سنگ، سوهان و... اقدامات بسیار خوبی در سال گذشته در عرصه بین‌المللی  انجام شد.»

او اعلام کرد که استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشت و دستگاه‌های مرتبط استان باید خود را با این شتاب هماهنگ کنند.

قم، استانی گردشگرمحور است

یونس عالی‌پور نماینده امور زائران استاتداری قم گفت: «استان قم استانی زائرمحور و گردشگرمحور است، فکر می‌کنم در کشور نیاز است که حوزه گردشگری اتاقی مشابه اتاق اصناف داشته باشد.»

او با بیان اینکه بخش عمده‌ای از زائران این استان را زائران عراقی تشکیل می‌دهند، گفت: «امیدواریم بتوانیم خدمات بهتری به آن‌ها ارائه دهیم، حوزه زائران عراقی اندکی رها شده است، این حوزه نیازمند سامان‌دهی است و امیدوارم با جلساتی مشترک با سازمان میراث‌فرهنگی مسائل مربوط به این حوزه را سامان دهیم.»

همچنین در این جلسه مشکلات و مسائل بخش صنعت مطرح شد و مسائلی نظیر ارزش افزوده، سود بالای تسهیلات بانکی و... را دخیل در گران‌ شدن محصولات و بالا رفتن قیمت تمام‌شده محصولات دانستند و خواستار تشکیل کمیته‌ای برای مدیریت این مسائل شدند.

در این جلسه همچنین سند اقتصاد مقاومتی استان قم که با استفاده از مدل کرمان و تبریز تهیه شده معرفی شد و قرار شد در جلسه آینده به‌صورت تفصیلی مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز