خبرگزاری کار ایران

از سوی سخنگوی وزارت بهداشت؛

آخرین وضعیت درمان «عماد» تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۶۲۷

سخنگوی وزارت بهداشت درباره روند درمان عماد کودکی که در حادثه تروریستی روز چهارشنبه 17 خرداد نجات یافته بود، گفت: همه هزینه‌های درمان عماد تا پیش از این حادثه توسط وزارت بهداشت جبران شده و علاوه بر آن ما با خیزش جدیدی از طرف خیریه‌ها برای پرداخت هزینه‌های درمانی این کودک مواجه شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی در نشست خبری با اشاره به حوادث تروریستی تهران گفت: از همه عوامل اورژانس که به موقع در صحنه حضور داشته و مجروحان این حادثه را به بیمارستان منتقل کردند، تشکر می‌کنم همچنین اقدام بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان سینا، بسیار درخشان بود.

حریرچی به آمارهایی از شاخص‌های ارزیابی نظام سلامت در سال 94 پرداخت و گفت: در سال 94 ، 98.3 درصد افراد برای دریافت خدمات سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کرده و این خدمات را دریافت کرده‌اند. 48.5 درصد افراد در کل کشور در اولین مراجعه خود به پزشک، به پزشک متخصص مراجعه کرده اند که این آمار خوبی نیست اما در کل مجموع کسانی که به پزشک مراجعه کرده‌اند در روستا 42.2 درصد و در شهر 50.6 درصد بوده است.

او ادامه داد: در سال 94 افرادی که برای دریافت خدمت سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند به طور متوسط مبلغ 10 هزار و 413 تومان هزینه کرده اند. همچنین کسانی که برای خدمت بستری به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند؛ شامل 98.7 درصد است که در مقایسه با کشورهای منطقه با توجه به آماری که وجود دارد از میان 95.5 درصد کسانی که برای دریافت خدمات بستری به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند 98.7 درصد این خدمت را دریافت کرده‌اند. در روستا 98.9 درصد و در شهر 98.6 درصد خدمات بستری درمانی را دریافت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه متوسط بستری در داخل بیمارستان در سال 94 گفت: به ازای هر بستری متوسط 56 هزار و 515 تومان پرداخت شده که رقم فوق العاده مهمی است همچنین به ازای هر یک بار بستری در هر بیمارستان دولتی، غیردولتی، خیریه و خصوصی 99 هزار و 511 تومان پرداخت شده است. این میزان در شهرها  115 هزار و 380 تومان و در روستا 59 هزار 727 بوده است که البته تفاوت قیمت بین شهر و روستا به دلیل سیاست‌های حمایتی بیشتر از روستائیان است.

او به آمار بیماران بستری در سال 94 اشاره کرد و افزود:‌ متوسط هر بستری در سال 94، 4.3 درصد است که آمار افرادی که به صورت روزانه در مراکز درمانی بستری و مرخص شده‌اند در این آمار لحاظ نشده است. همچنین در سال 94 درصد زایمان‌های انجام شده توسط فرد آموزش دیده و خبره 92.3 درصد بوده است. پوشش کل واکسینانسیون در سال 94 نیز 99.2 درصد است که این آمار بسیار موفقیت‌آمیز است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سرانه مراجعه برای دریافت خدمات سرپایی در سال 94 برای هر ایرانی 4.1 درصد مراجعه بوده است،‌ گفت:‌ این آمار در روستا 3.9 درصد و در شهرها 4.3 درصد بوده است. همچنین از میان افرادی که برای دریافت خدمات سرپایی به پزشک مراجعه کرده‌اند در سال 94 ، 4.8 درصد زن و 3.4 مرد بوده‌اند.

وی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از مراجعات سرپایی در تمام دنیا غیرضروری است، گفت: سرانه مراجعه به پزشک برای هر ایرانی 2 درصد به پزشک عمومی و 3 دهم درصد به پزشک خانواده است که در مجموع 2.3 درصد هر ایرانی به پزشک عمومی و خانواده مراجعه کرده‌اند. همچنین سرانه مراجعه به پزشک متخصص برای دریافت خدمات سرپایی 1.88 درصد است و برای دریافت خدمات دندانپزشکی سرانه مراجعه هر ایرانی 22 صدم درصد است.

حریرچی ادامه داد: در سال 94 مراجعه سرانه به آزمایشگاه نیز 1.1 درصد بوده است.

حریرچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در باره نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها گفت: در مورد هر واحدی معمولا نظارت صورت می‌گیرد اما مهمترین عامل فرهنگ عمومی و فرهنگ ارائه کنندگان خدمات است ما باید شاهد نظام‌های خودکنترلی باشیم. اگر مردم از ما انتظار داشته باشند که ناظر هر یک از نانوایی‌ها یا واحدهای عرضه کننده مواد غذایی باشیم، امری نشدنی است. از طرف دیگر ناظر نیز می‌تواند همسو با واحد عرضه کننده شده و نظارت کاهش یابد.

او ادامه داد: نظارت سیستماتیک ضمن تاکید بر بهبود و ارتقای فرهنگ عمومی قطعا باعث حل مشکلات نظارتی می‌شود. البته در حال حاضر 74 دهم درصد نانوایی‌ها موارد نظارتی را رعایت می‌کنند اما باید توجه داشته باشیم که ما باید کیفیت آرد را نیز بالا برده و استانداردهای لازم را در این زمینه رعایت کنیم.

او درباره اورژانس هوایی نیز گفت: اورژانس هوایی تا پیش از طرح تحول سلامت سه پایگاه در کشور داشت که با اجرای این طرح به 32 پایگاه افزایش یافته است ما از اورژانس هوایی درباره خدماتی مانند مراقبت از مادران باردار و افرادی که در تصادفات جاده‌ای صدمه دیده‌اند، استفاده می‌کنیم.

او همچنین درباره روند درمان عماد کودکی که در حادثه تروریستی روز چهارشنبه 17 خرداد حضور داشت، گفت: بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج بسیار پرهزینه هستند. نظام‌های بهداشت برای این بیماران از دو روش استفاده می‌کنند یک اینکه نظام بهداشت خود هزینه را پرداخت کند یا از خیریه‌ها برای رفع هزینه‌های درمان کمک بگیرد درباره عماد باید بگویم همه هزینه‌های انجام شده تا پیش از این حادثه توسط وزارت بهداشت جبران شده، همچنین ما با خیزش جدیدی از طرف خیریه‌ها برای پرداخت هزینه‌های درمانی این کودک مواجه بوده‌ایم.

او ادامه داد: نظام سلامت وظیفه دارد سلامت 80 میلیون ایرانی را تامین کند البته مشکلاتی وجود دارد که باید به صورت سیستماتیک برطرف شود و البته سنبل‌ها می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گزینه‌های مختلفی که برای وزارت بهداشت مطرح می‌شود آیا در دولت آینده برنامه طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت یا خیر؟ گفت:  گزینه‌های مطرح شده برای وزارت بهداشت در حد گمانه‌زنی است و در نهایت این رئیس جمهور است که فرد لازم را برای تصدی این وزارتخانه را انتخاب می‌کند، اما ما تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن ادامه برنامه طرح تحول سلامت انجام خواهیم داد.  

او ادامه داد: با توجه به حمایت بسیار زیاد رئیس جمهور و معاون اول او تاکید بسیار بر دستاوردهای طرح تحول سلامت این برنامه قطعا در دولت بعدی ادامه خواهد داشت.

حریرچی درباره توریسم درمانی و برخی مشکلات ایجاد شده در این زمینه گفت: توریسم درمانی یکی از اتفاقات خوبی بود که باعث رشد اقتصادی کشور شد. خوشبختانه اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته بود و بسیاری از شیعیان کشورهای خلیج فارس و کشورهای همسایه برای درمان به کشور ما مسافرت می‌کردند اما با توجه به مسائل سیاسی رخ داده توسط برخی دشمنان در خارج از کشور و برخی گروه‌ها در داخل توریسم درمانی ضربه قابل توجهی خورد اما در حال حاضر ما با رقم توجهی از افرادی که برای توریسم درمانی به کشور مراجعه می کنند مواجهیم که البته این ایده آل نیست و باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ما در وزارت بهداشت اولویت اولمان سلامت مردم کشور خودمان است اگر در توریسم درمانی به گونه‌ای برخورد شود که مردم کشورمان کمتر از خدمات درمانی بهره‌مند شوند با آن برخورد می‌کنیم البته با مصرف درآمد حاصل از توریسم درمانی به نفع سلامت مردم کشور نیز موافق هستیم.

او به مشکلات توریسم درمانی اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات برخی واسطه‌ها و افرادی که به واسطه توریسم درمانی به سودهای نامشروع می‌رسند مشکلاتی در زمینه توریسم درمانی ایجاد می‌کنند همچنین با توجه به اینکه ما در کشورمان استانداردهای درمانی قابل توجهی داریم اما در برخی مواقع برخی متخلفان از خدمات درمانی با استانداردهای پایین برای بیماران توریست استفاده می‌کنند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی  می‌شود. ما نیز نظام ارتقا بخشی گذاشتیم که بر اساس آن به بیمارستان گرید بین‌المللی و داخلی اعطا می‌شود.

حریرچی درباره سامانه سیب و مشکلات آن گفت: ما در این سسیتم برای همه مردم بسته‌های خدمتی متفاوتی داریم و هر کس که در این سامانه ثبت نام کند می‌تواند از این بسته‌های خدماتی بهره‌مند شود اگر گاهی اوقات به دلیل بروز برخی مشکلات اینترنتی سامانه قطع شود این مشکل مربوط به سامانه نیست.

او ادامه داد: تاکنون 69 میلیون نفر در این سامانه پرونده الکترونیکی تشکیل دادند که به 29 میلیون نفر آنها بسته‌های خدماتی ارائه می‌شود.

او همچنین درباره تاخیر پرداختی‌ها از سوی بیمه‌ها به مراکز درمانی و تاثیر آن بر کمبود داروها گفت: در برنامه طرح تحول سلامت در سه سال گذشته کمبود دارو نداشتیم و عملکرد سازمان غذا و دارو در این زمینه مناسب بوده است. در حال حاضر نیز با کمبود دارو مواجه نیستیم البته تاخیر پرداخت بیمه در همه سیستم‌های نظام سلامت تاثیر می‌گذارد اما ما سعی می‌کنیم این اتفاقات در روند درمان مردم تاثیر نداشته باشد.

حریرچی در پایان نیز درباره آزمون دستیاری گفت: بررسی‌ها در حال انجام است و به صورت رسمی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز