خبرگزاری کار ایران

پلیس ایران و روسیه همکاری آموزشی و ضد موادمخدر را افزایش می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۵۷۵

در مذاکرات سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران و مقام های عالی وزارت کشور و پلیس روسیه برای پیگیری افزایش همکاری های آموزشی، گسترش تدابیر ضد موادمخدر و جرائم سازمان یافته مرتبط با این پدیده توافق شد.

به گزارش ایلنا، سردار زاهدیان در جریان سفر کاری به مسکو که امروز (پنجشنبه) پایان یافت با سرتیپ آندره خراپوف مدیرکل مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور روسیه دیدار و مذاکره کرد.

در این نشست، طرف روسی و ایرانی بر عزم جدی و هماهنگی دو کشور برای خشکاندن ریشه باندهای قاچاق مواد مخدر تاکید و محورهای گسترش روابط در این عرصه را برای شکل گیری زمینه های توافق بررسی کردند.

هیات های مذاکره کننده ایران و روسیه همچنین افزایش تولید موادمخدر در أفغانستان و گسترش فعالیت قاچاقچیان این مواد را تهدیدی جدی برای امنیت دو کشور اعلام کردند.

مقام های عالی ضد موادمخدر ایران و روسیه در این مذاکرات با ابراز نگرانی از افزایش تولید این مواد در افغانستان، تاکید کردند که تهران و مسکو با تشویق مقام های افغان برای کشت جایگزین و مقابله جدی تر با تولید و قاچاق مواد مخدر، تلاش خواهند کرد برخورد کارآمد با این پدیده از داخل افغانستان در دستور کار قرار گیرد.

ضرورت همکاری برای آموزش نیروهای مبارزه با مواد مخدر دو کشور، کاربرد تجهیزات پیشرفته در زمینه شناسایی و کشف و همچنین استفاده از سگ های مواد یاب در مناطق بیشتری از مبادی ورودی و خروجی از محورهای مورد تاکید دو مقام ارشد ضدمواد مخدر ایران و روسیه در نشست مسکو بود.

همکاری های اطلاعاتی و عملیاتی برای شناسایی باندهای تبهکار و قاچاقچیان، ردیابی و مسدود کردن شبکه های بانکی مرتبط با قاچاق مواد مخدر نیز از مهمترین موضوع های دیگر مورد بررسی بود.

همچنین در دیدار سردار زاهدیان با یوری دیمیدوف نیکلایویچ سرلشکر پلیس و رئیس مرکز آموزش مهارت های حرفه ای کارکنان پلیس روسیه که دیروز برگزار شد، ابعاد مختلف همکاری ها در این حوزه و استفاده از تجربیات و بهره وری بیشتر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم مرتبط بررسی شد.

این مرکز، کانون مدیریت، برنامه ریزی و فرماندهی آموزش پلیس روسیه بشمار می رود و وظیفه آموزشی برای نیروی انسانی در بخش های مختلف به ویژه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته را برای بزرگ ترین کشور جهان دارد که به دلیل مجاورت مرزهای خود با کشورهای آسیای میانه تحت تاثیر فعالیت های باندهای قاچاق مواد مخدر نیز هست.

سردار زاهدیان پس از مذاکره با سرلشکر نیکلایویچ از واحدهای حرفه ای و تخصصی آنالیز مواد مخدر، تشخیص جرائم جنایی، آموزش مهارت های کاری، واحدهای عملیاتی مبارزه با مواد مخدر، شناسایی افراطی گری و راهکارهای مقابله و آموزش صلحبانان برای انجام ماموریت های بین المللی بازدید و با مسئولان این واحدها و مربیان آموزشی گفت وگو کرد.

بازدید از مرکز کنترل گمرکی فرودگاه دومددوا در مسکو برای تشخیص مواد مخدر و ممنوعه پنهان شده در محموله ها و بارها از دیگر برنامه های کاری سردار زاهدی در مسکو بود.

در جریان دیدارها و مذاکرات مقام های پلیس و وزارت کشور روسیه با هیات ایرانی به سرپرستی سردار زاهدایان همچنین چگونگی تقویت و توسعه همکاری های آموزشی و دانش افزایی کارکنان بخش های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر، تامین تجهیزات مرتبط در این عرصه، روش های مدرن تشخیص، پیگیری و مبارزه با پدیده قاچاق این مواد تبادل نظر شد.

مقام ارشد پلیس ایران در دیدار با همتایان روسی ضمن اشاره به وضعیت قاچاق مواد مخدر در منطقه، سال ها تجربه کاربردی و عملیاتی جمهوری اسلامی در مبارزه با گروههای سازمان یافته قاچاق، کشف سالانه صدها تن از این مواد بارگیری شده به مقصد کشورهای دیگر که شهادت شمار زیادی از ماموران را در پی داشته است، آمادگی انتقال این تجربیات را در چارچوب گسترش همکاری ها و ارتقای سطح مناسبات سازمان های مسئول مبارزه با مواد مخدر دو کشور اعلام کرد.

با وجود سال ها حضور نظامی غرب در قالب پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به وِیژه نظامیان آمریکایی در افغانستان و ادعای مبارزه با تروریسم، کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر، هر دو پدیده در این کشور رو به گسترش است.

بر پایه گزارش های انتشار یافته در رسانه ها، دولت افغانستان و دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل میزان افزایش تولید مواد مخدر این کشور در 9 ماه پس از آغاز سال 2016 را 43 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2015 اعلام کرده بودند.

بنا به اطلاعات اعلام شده، در این مدت مقدار مواد مخدر تولید شده در افغانستان به صورت تخمینی به 4800 تُن رسید، درحالیکه این آمار در دوره مشابه پیش از آن 3300 تن بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز