خبرگزاری کار ایران

سرپرست هیئت ویژه گزارش حادثه پلاسکو:

پلاسکو نماد ناکارآمدی‌هاست/ مدیریت بحران نتیجه غیرقابل قبولی گرفت

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۷۶۷

سرپرست هیئت ویژه گزارش حادثه پلاسکو فروریزی پلاسکو را نمادی از همه ناکارآمدی‌ها و قصورها در چندین دهه گذشته دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدتقی احمدی؛ سرپرست هیئت ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در نشست خبری گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو که هم اکنون در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، اظهار داشت: گزارش حاضر نشان می‌دهد که حادثه پلاسکو به لحاظ حقوقی، مهندسی و فنی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای، مدیریت ریسک و بیمه‌ای و مدیریت بحران دارای چنان ابعاد پیچیده و درهم تنیده‌ای است که می‌تواند موضوع ده‌ها وصدها مطالعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: فروریزی پلاسکو نمادی از همه ناکارآمدی‌ها، قصورها و کاستی‌هایی است که به مدت چندین دهه بر روی هم انباشته شده و در اصل پلاسکو در زیر بار سنگین انباشته‌ای از آنها فروریخت.

وی افزود: خواننده تیزبین در این گزارش به ادراکی از سطح آگاهی اجتماعی و فرهنگی ایمنی در ایران دست خواهد یافت و به غیبت نامناسب فرهنگ ایمنی در دنیای رسانه‌های ما دست پیدا می‌کند.

احمدی با بیان این مطلب که ما به وضوح خواهیم دید صنعت بیمه نقش پیشگیرانه خویش را به درستی تعریف و ایفا نکرده و سازماندهی مدیریت بحران بعد از سال ها تدارک و تجهیز و تمرین فرضی نتیجه غیرقابل قبولی گرفته است، گفت: جا دارد درباره این حادثه و علل ایجاد آن پژوهش‌های بیشتری صورت گیرد، تاریخ حادثه بارها و بارها روایت شود، بازماندگان و مرتبطان با حادثه تا سالیان دراز می‌توانند درباره آن سخن بگویند و هر یک سهمی در خودآگاهی ملی ما درباره این حادثه داشته باشند.

سرپرست هیئت ویژه گزاش ملی حادثه پلاسکو اضافه کرد: کودکان ما باید پلاسکو را همچون نمادی برای خودآگاهی نسبت به ایمنی و ضرورت آن به یاد داشته باشند و آگاهی نسبت به مخاطرات ایمنی و خطر آتش سوزی در وجودشان ملکه ذهنی شود. فیلم نامه نویسان، فیلم سازان و مستندنگاران این سرزمین می‌توانند سهمی در ساختن آگاهی ملی ما نسبت به ایمنی داشته باشند و پلاسکو را اگر چه فرو ریخت ولی جاودانه سازند.

وی ادامه داد: حکم رئیس جمهور در نهم بهمن 1395 صادر شد و هیئت دو روز بعد کار خود را آغاز کرد پیچیدگی‌های کار از همان ابتدا بر اعضای هیئت آشکار بود چنین کاری در گذشته سابقه نداشت بنابراین سازمان و روال کارش مشخص نبود. بررسی های اولیه در جلسه نخست هیئت در یازدهم بهمن 1395 به عمل آمد و بر اساس ابعاد مهم حادثه 6 کمیته تخصصی مشخص شدند.

احمدی با بیان اینکه کمیته‌ای برای تعیین روش انجام مطالعه و در نهایت تدوین گزارش نهایی بر اساس تلفیق یافته‌های کمیته‌های مختلف تدوین شد، بیان کرد: دبیرخانه اصلی هیئت همراه با زیرساخت‌های وسیع اداری، مالی و ارتباطی برای تعامل با سازمان‌ها، متخصصان و مردم از طریق عادی و مجازی در دانشگاه تربیت مدرس تشکیل شد. زمان کوتاهی در حدود 2 ماه در اختیار هیئت قرار گرفته بود و بررسی موارد مشابه نظیر کمیته‌هایی که در خصوص حوادث یازده سپتامبر طوفان کاترینا یا حادثه نیروگاه اتمی فوکوشیما تشیکل شده، نشان می‌دهد که حداق 6 ماه صرف مطالعات شده است.

سرپرست هیئت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو ضمن اشاره به اینکه کمیته‌ها موفق شدند با به کار گیری زیرکمیته‌های کارشناسی گسترده، گزارش‌های اولیه خود را در کمتر از 40 روز آماده کنند، تصریح کرد: اینک گزارش‌های هیئت در سه بخش خلاصه مدیریتی ، گزارش نهایی هیئت با تلفیقی از گزارش‌های کمیته‌های تخصصی و جمع‌بندی چند بعدی و گزارش‌های تخصصی هر کمیته به صورت پیوست گزارش نهایی آماده شده است. هیئت برای تدوین گزارش‌ها از انواع روش‌ها و همچنین برگزاری جلسه استماع استفاده کرده است. در این جلسات نظرات مالک ساختمان (بنیاد مستضعفان) ، مدیران سازمان آتش نشانی، شهرداری تهران، وزرات کار، شورای ساختمان و معاونان راه ون شهرسازی و جلسات تخصصی با سایر سازمان ها را داشتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هیئت برای تدوین گزارش حاضر سوالات پرشمار و بعضا مرحله بندی شده ای را برای سازمان‌های مرتبط ارسال کرده و پاسخ هایشان در تدوین گزارش های تخصصی و گزارش نهایی هیئت لحاظ شده است البته تا زمان تحویل گزارش نهایی هیئت به رغم پیگیری دقیق دبیرخانه ، چند مورد از سازمان‌ها پاسخ خود را نتوانستند به هیئت تحویل دهند. فهرست مکاطبات و پاسخهای دریافتی از سازمان‌های مختلف در ارتباط با حادثه پلاسکو در کتابشناسی این گزارش ارائه شده است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز