خبرگزاری کار ایران

مدیریت تعطیلات نوروزی

asdasd
کد خبر : ۴۷۱۱۷۲

معاون اجتماعی نیروی انتظامی با تاکید بر مدیریت تعطیلات نوروز و پرهیز از مسافرت ها و مهمانی های طولانی ملال آور، گفت: به هنگام دعای تحویل سال از خدا بخواهید برای همیشه " تلخی گفتار " را از همه ما بگیرد؛ از معنویت نیز دریغ نورزیم چرا که ظرفیت تحمل و استعداد مدارا کردن را دو چندان می سازد؛ البته در دعاهای خود ما را هم یاد کنید.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، سردار " سعید منتظرالمهدی" در یادداشت خود با عنوان" مدیریت تعطیلات نوروز: مسافرت ها و مهمانی های طولانی ملال آورند" آورده است:

پیش در همین روز های پایانی سال در بین جمعی از خانواده ها از روش های دوری جستن از تعارضات کهنه و آزار دهنده و نا امن ساز که در نهایت باعث می شود زندگی شاداب تر و خواستنی تر شود، صحبت کردم؛ با تکیه بر نتایج پژوهش های علمی و میدانی از " احساس امنیت روانی " ، به عنوان عامل بسترساز رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی که بیش و پیش از هر چیز ریشه در " رضایت خانوادگی " و " احساس خوشبختی " حاصل از آن دارد، یاد نمودم.

در آن جمع، خانمی از تنش های خانوادگی که هر ساله در تعطیلات عید نوروز امنیت و آرامش را از شماری از خانواده ها می ستاند و در ذهن و ضمیر آنان خاطراتی تلخ و نخواستنی از خود بر جای می گذارد، سخن گفت و تاکید کرد: از کودکیش تا کنون شاهد برخی تنش هایی در ایام عید بین والدینش بوده که لذت زندگی را از او ستانده است.

سرانجام آن بانوی محترم از من خواست تا به عنوان کسی که در این خصوص اطلاعاتی دارد و از طریق رسانه ها با مخاطبان پرشماری در ارتباط است، راهکارهایی به دست دهم که با به کاربستن آنها در عمل بتوان شادابی حاصل از "نو" شدگی طبیعت را در ایام عید استمرار بخشید و مانع از پنجه در پنجه شدن تعارضات و بدخلقی ها شد؛ قول دادم که چنین کنم و اینک مجال عمل به آن وعده است.

اجازه بدهید قبل از ارائه و معرفی راهکارهای " پیش گیری " از فرو افتادن در دام تنش ها و دعواهای استیصال آمیز ایام تعطیلات عید، به این پرسش بپردازیم، چرا به جای شادابی بعضا خانواده ها خاطرات تلخی را در نوروز برای خود رقم می زنند؟

نخست آنکه چگونگی گذراندن این تعطیلات محل مناقشه است؛ که به تدریج به تنشی لاینحل تبدیل می شود و تا واپسین روزهای تعطیلات رخت خود را از درون خانواده بر نمی چیند.

دوم آنکه، در جمعی دیگر از خانواده ها حجم زیاد دید و بازدیدها و مهمانی ها موجب" اضافه بار روانی" می گردد که به خستگی مفرط منجر شده که اگر " درست مدیریت نشود "سر از شاخ و شانه کشیدن برای هم در می آورد!

سوم آنکه ، در گروهی دیگر از خانواده ها مسافرت های طولانی و بدون وقفه و استراحت ، زمینه ساز تنش می شود و رانندگی های طولانی مدت و لذت نبردن از اصل سفر؛ موجب می شود تا بهانه گیری،  بد خلقی و منفی گرایی زیاد شده و به حالت کشمکش برسد.

عامل چهارمی که می تواند زمینه ساز تنش های درون خانوادگی در ایام عید شود " ملال " است؛ این عامل آن جایی بروز می کند که اساساً "برنامه" ای برای گذران این دوران تعطیلات طولانی نداشته و دچار سندرم ملال و آزردگی می گردند و در نهایت عده ای افسرده و عده ای نیز پرخاشجو و پرخاشگر می شوند.

پنجمین علت تنش های ایام عید را می توان در شخصیت برخی والدین جستجو کرد؛ این گروه با " مداخلات " مکرر و غیر ضروری در کار فرزندان و در کار یکدیگر ، موجبات عصبانیت را فراهم می آورند که میوه استمرار عصبانیت نیز تنش و بگو مگو و آزارگری است.

علل عوامل تنش زای عید بیش از این 5 مورد است که البته قریب نود درصد تنش ها را می توان در همین پنج عامل جستجو کرد.

در ادامه بایستی بدانیم آیا می توان مانع بروز تنش ها و تعارضات شد ؟ پاسخ مثبت است زیرا همانگونه که از ظرفیت ایجاد تنش برخورداریم ! پیش گیری از آن را همه دارا هستیم. بدین ترتیب که

برای تعطیلات به کمک همه اعضای خانواده برنامه ریزی کنید؛ برنامه خود را هم بر روی کاغذ بنویسید تا هم چیزی از قلم نیفتد و هم به آن متعهد باشید.

از خسته کردن و فرسوده کردن خود بپرهیزید؛ قرار نیست در این تعطیلات به همه جای کشور سفر کنیم به چند مکان بسنده نمایید.

در هر روز بیش تر از 6 ساعت رانندگی نکنید (آن هم نه پیوسته بلکه با فاصله های دو ساعتی )

در پایان هر روز ، حداقل 4 تجربه مثبت را ثبت کنیدکه باعث شود ذهن تان غرق در هیجانات و افکار منفی نشود و بخشی از وقت خویش را حتماً صرف مطالعه کنید.

از هم اکنون تصمیم بگیرید در ایام عید حال کسی را نگیرید.

به هنگام دعای تحویل سال از خدا بخواهید برای همیشه " تلخی گفتار " را از همه ما بگیرد؛ از معنویت نیز دریغ نورزیم چرا که ظرفیت تحمل و استعداد مدارا کردن را دو چندان می سازد؛ البته در دعاهای خود ما را هم یاد کنید.

به امید روز های خوش و پر طراوت توام با آرامش و امنیت و صد البته معنویت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز