خبرگزاری کار ایران

چمران:

در معماری جدید کمتر به مناسب‌سازی معابر توجه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۰۷۰

رئیس شورای شهر تهران گفت: در معماری جدید کمتر به مناسب‌سازی معابر توجه می‌شود و آنچه مورد توجه است منافع عادی افراد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در همایش ملی مناسب‌سازی اماکن و معابر گفت: مسئله مناسب‌سازی از مسائل اساسی زندگی شهری است که ما به صورت روزمره با آن دست به گریبان هستیم و کمتر به آن توجه می‌کنیم، افراد معلول یا سالمند بیشتر اینگونه مسائل را درک می‌کنند.

وی ادامه داد: از زمانی که اتومبیل‌ها در شهرها افزایش یافته‌اند، ما دیگر پیاده‌محور نیستیم و هرچه می‌سازیم برای تردد راحت خودروها است و به فکر عبور و مرور راحت مردم نیستیم چون بعضی از کوچه‌ها و معابر ما اصلاً پیاده رو ندارند که این موضوع باعث بروز بسیاری از تصادفات منجر به فوت یا معلولیت شده است.

چمران با انتقاد از اینکه برخی به حریم پیاده‌روها تجاوز می‌کنند و برخی مغازه‌داران وسایل خود را در پیاده‌روها قرار می‌دهند یا در زمان ساخت‌وساز چند پله در پیاده‌رو قرار می‌دهند ادامه داد: گاهی نیز در پیاده‌روها شیب رمپ مربوط به پارکینگ ساختمان آنقدر عمیق ساخته می‌شود که عابر پیاده درون این شیب می‌افتد که این موضوع نشان می‌دهد در چنین ساخت و سازهایی نه تنها به ایجاد محیط مناسب برای افراد سالم فکر نمی‌کنند که به معلولان و جانبازان نیز توجه نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه موضوع مناسب‌سازی در دانشکده معماری و شهرسازی نیز جا نیفتاده است چه برسد به کل جامعه اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از ساخت و سازها توسط مهندسان معماری و شهرسازی انجام نمی‌شود و این کار توسط بساز و بفروش‌هایی صورت می‌گیرد که تنها به فکر جیب خود هستند و به چنین مسائلی اهمیت نمی‌دهند. لذا باید شرایطی فراهم شود که فارغ‌التحصیلان رشته معماری و شهرسازی بتوانند در این خصوص اقدام کنند.

چمران با تاکید بر اهمیت حساس‌سازی جامعه نسبت به مناسب‌سازی معابر خاطرنشان کرد: گاهی موزاییک‌هایی که برای تردد معلولان در نظر گرفته شده در نهایت به درخت یا جوی آب برخورد می‌کند که این نشان می‌دهد؛ سازنده از فلسلفه وجودی چنین موزاییک‌هایی باخبر نیست و فکر می‌کند این شیوه تنها برای زیباسازی است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین باید در جامعه نسبت به رعایت کردن استانداردها حساسیت ایجاد کنند گفت: در معماری قدیم ما به مسئله سالمندان نیز فکر می‌شد اما در معماری جدید آنچه که بیشتر رعایت می‌شود منافع مادی است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در شورای شهر چند مصوبه در خصوص الزام شهرداری تهران به لحاظ کردن مناسب‌سازی محیط برای معلولان در زمان صدور پروانه ساخت داشتیم اظهار کرد: البته مناسب‌سازی تنها برای معلولان نیست و از نظر ما این مسئله برای شهر دوستدار سالمند و دوستدار کودک نیز مهم است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که به گونه‌ای رفتار و پیشگیری کنیم که تعداد معلولان در جامعه کاهش یابد و نحوه شهرسازی ما نیز به گونه‌ای باشد که معلولان نیز بتوانند در شرایط عادی و بدون نیاز به کمک دیگران به زندگی ادامه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز