خبرگزاری کار ایران

وکیل دادگستری در گفت‌وگو با ایلنا:

تخلف شهرداری در عدم ارجاع پرونده پلاسکو به کمیسیون ماده ۱۰۰/ عوارض آتش‌نشانی در کجا هزینه شده؟

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۹۱۵

یک وکیل دادگستری گفت: در خصوص ساختمان پلاسکو تنها به صدور اخطاریه اکتفا شده و ناایمن بودن آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع نشده که این تخلف است.

محمود علیزاده طباطبایی (عضو اولین دوره شورای شهر تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وظایف شهرداری در برخورد با ساختمان‌های ناایمن گفت: در قانون شهرداری‌ها پیش‌بینی شده که برای ساخت هر ساختمان باید مجوز گرفته شود و هر گاه شهرداری تشخیص داد؛ ساختمانی اعم از جدید یا قدیمی ناایمن یا خطرآفرین است، اختیار دارد؛ ابتدا به مالک اخطار داده و در صورت بی‌توجهی موضوع را به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهد.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده 100 می‌تواند با حکم قاضی دستور تخریب، توقیف یا پلمپ ساختمان را صادر کند.  و در خصوص ساختمان پلاسکو تنها به صدور اخطاریه اکتفا شده و ناایمن بودن آن به کمیسیون ماده 100 ارجاع نشد که این تخلف است.

شورای شهر بر شهرداری نظارت کافی ندارد

این وکیل دادگستری با اشاره به این که ما از ابتدا با مشکل تجهیزات آتش‌نشانی مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: در شورای شهر اول نیز با این مشکل روبه‌رو بودیم به نحوی که شهرداری اعلام کرد؛ برای ساختمان‌هایی که بیش از 8 یا 9 طبقه دارند؛ تجهیزات آتش‌نشانی نداریم.

وی افزود: از همان زمان مقرر شد از هر ساختمانی که ساخته می‌شود؛ مبلغی به عنوان عوارض مخصوص آتش‌نشانی دریافت شود که باید صرف خرید تجهیزات آتش‌نشانی می‌شد.

عضو شورای شهر اول با تاکید براینکه تجهیز‌آتش‌نشانی مهم‌ترین اولویت شهرداری است،‌تصریح کرد: وقتی شهرداری عوارضی مخصوص آتش‌نشانی می‌گیرد؛ حق ندارد آن را جای دیگری هزینه کند و چنین اختیاری ندارد. آیا اولویت ما فضای سبز است که بدون هیچ ضرورتی مرتبا توسط پیمانکار گلکاری‌ها را تغییر می‌دهند؟

وی با اظهار تاسف از این که شورای شهر نظارت کافی بر تصویب و هزینه‌کرد بودجه شهرداری ندارد، عنوان کرد: در زمانی که من عضو شورای شهر بودم بر بودجه شهرداری نظارت می‌کردیم. در آن زمان ما چیزی به عنوان اسناد فاقد نداشتیم.

شورا از اقدامات شهرداری چشم‌پوشی می‌کند

این حقوقدان با اشاره به اینکه در دوران شهرداری احمدی‌نژاد 300 میلیارد تومان اسناد فاقد وجود داشت،‌ اظهار کرد: اسناد فاقد،‌ اسنادی هستند ک اعتباری برای آن تصویب نشده است به بیان دیگر بودجه برای کار دیگری تصویب شده، اما در جای دیگری هزینه‌ می‌شود.

علیزاده تصریح کرد: وقتی شورای شهر وظایف خود را به شهرداری تفویض می‌کند، چنین فجایعی نیز رخ می‌دهد و تقصیر اصلی در این زمینه برعهده شورا است که نظارت کافی نداشته و گزارش نکرده است.

وی اضافه کرد: اگر شورای شهر نظارت می‌کرد؛ تخلفات را می دید و به شهردار تذکر می‌داد و در صورت بی‌توجهی وی می‌توانستند او را استیضاح کنند، کاری که متاسفانه در دوره قالیباف هیچ‌وقت انجام نشد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه از زمان شهرداری احمدی‌نژاد میان شورا و شهرداری روابطی دوستانه برقرار است که به نظر می‌آید؛ موجب شده چشم بر همه چیز ببندند،‌ بیان کرد: ضروری است از این دوران یک بازرسی دقیق صورت گیرد و مراجع نظارتی گزارشی دقیق دهند که چه اتفاقی در شورای و شهردرای رخ داده است که آتش‌نشانی برای حداقل امکانات بودجه و اعتبار ندارد.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری آوار پلاسکو خیلی طول کشید، گفت: ما مدت‌ها منتظر ماندیم تا ببینیم آیا در زیرزمین‌ فردی زنده مانده است یا نه، در حالی که چنین اقداماتی باید سریع‌تر انجام شود که هم نیاز به تجهیزات دارد و هم دانش که متاسفانه در شهرداری و شاید در سطح کشور هیچیک را نداریم.

زیر تهران فاجعه است/ کابل‌های فشار قوی برق در کنار لوله‌های گاز

این حقوقدان با تاکید بر اینکه زیرتهران فاجعه است و کابل‌های فشار قوی برق در کنار لوله‌های گاز قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: حادثه پلاسکو تنها یک اخطار بود و اگر در تهران زلزله‌ای بیاید با توجه به مسائل یادشده انفجارهای مهیبی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: وقتی جمع‌آوری فاجعه مرتبط با یک ساختمان بیش از یک ‌هفته طول می‌کشد با زلزله چه خواهیم کرد؟

این وکیل دادگستری با ادعای اینکه شهرداری می‌گوید؛ خرید بالگرد و تجهیز آن برای اطفا حریق صرفه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: هوانیروز ما 400 تا 500 بالگرد دارد و تنها انجام یک هماهنگی با نیروهای مسلح برای استفاده از بالگرد در این حادثه کافی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز