خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

عقیم‌سازی آسیب‌دیدگان اجتماعی از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی به صلاح نیست/ افراد حق زاد و ولد دارند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از نظر ما عقیم‌سازی آسیب دیدگان اجتماعی از نظر شرعی قانونی و اخلاقی به صلاح نیست و افراد حق زاد و ولد دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز افشار در نشست خبری صبح امروز خود به ارائه آمار مقایسه‌ای کشفیات مواد مخدر طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت: در این مدت شاهد رشد قابل توجه کشفیات در کشور بوده‌ایم که مجموع کشفیات ۵۳۸ تن بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سهم تریاک با ۴۲ هزار و ۴۳۶ کیلوگرم کشفیات و با ۱۶ درصد رشد قابل توجه بوده است.

سخنگوی ستاد از رشد ۲۶ درصدی کشف هروئین معمولی، کراک و کریستال خبر داد و گفت: مخدر مرفین با کشف ۸ تن طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: کشف شیشه ۱۳۹۸ کیلو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

افشار همچنین از کاهش ۱۵ درصدی تعدا عملیات و درگیری‌ها طی ۹ ماهه امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: افزایش کشف و کاهش عملیات نشان‌دهنده کار هوشمند وعملیاتی است.

سخنگوی ستاد با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی انهدام کارگاه‌های شیشه گفت: این موضوع به معنی کاهش تولید شیشه در کشور است.

افشار در ادامه به دستگیری ۲۹۳ هزار و ۳۷۷ نفر در ارتباط با مواد مخدر در ۹ ماهه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه ۱۱ درصد رشد داشته است. همچنین سازماندهی معتاداآن متجاهر نیر دارای رشد ۳ درصدی بوده است به نحوی که در ۹ ماهه سال جاری ۱۴ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران سازماندهی شده است.

وی همچنین درباره اظهارنظر مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران در خصوص عقیم‌سازی کارتن‌خوابان در صورت رضایت خود آنها تصریح کرد: هر کدام از اجزای سیستم می‌توانند نظرات شخصی خود را بیان کنند، اما این نظرات حجت نیست و ضمانت اجرا نخواهد داشت. از نظر ما عقیم‌سازی آسیب دیدگان اجتماعی از نظر شرعی قانونی و اخلاقی به صلاح نیست و افراد حق زاد و ولد دارند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: می‌توان از فرد معتاد دارای رفتارهای پرخطر خواست از لوازم پیشگیری از بارداری استفاده کند که این موضوع نیز به شرایط فرد بستگی دارد. همچنین وضعیت فرد معتاد متجاهر تزریقی دارای HIV را که ممکن است؛ بیماری خود را به نوزاد منتقل دهد در کمیسیون ‌های پزشکی مورد بررسی قرار می‌دهند و ممکن است از چنین فردی بخواهند از لوازم پیشگیری از بارداری استفاده کنندT اما عقیم سازی غیرقابل برگشت قابل قبول نیست و ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر با انجام این کار مخالفیم.

افشار درباره گورخواب‌ها به بازدید خود از مرکز ماده ۱۶ اخوان اشاره کرد و گفت: از مجموع گورخواب‌هایی که ساماندهی شدند تنها یک نفر به مرکز اخوان آورده شد و مابقی به گرمخانه منتقل شدند که این موضوع نشان می‌دهد درد اصلی این افراد اعتیاد نبوده و اگر جز این بود و سایر گورخواب‌ها نیز معتاد متجاهر بودند بر اساس حکم قوه قضائیه به مرکز اخوان منتقل می‌شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با بیان اینکه آماری از تعداد نوزادان معتاد در کشور نداریم، گفت: بیمارستان‌ها مکلفند درباره نوزادان متولد شده از مادران معتاد متجاهر و غیرمتجاهر بر اساس پروتکل درمانی اقدام کنند و سپس موضوع را به سازمان بهزیستی اطلاع دهند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متوسط سن اعتیاد در کشور کاهش نیافته است و همچنان در گروه سنی ۲۲ تا ۲۴ سال قرار داد.

کد خبر : ۴۴۳۹۷۰