خبرگزاری کار ایران

پس از گذشت ۱۳ سال از زلزله بم؛

مردم می‌توانند بم را از فراز ارگ مشاهده کنند

مدیر پایگاه میراث جهانی بم از اتمام کارگاه مرمت رمپ حاکم نشین و خانه حاکم در نوروز امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا، پس از گذشت 13 سال از زلزله بم، مردم می توانند شهربم را از فراز ارگ مشاهده کنند.

«افشین ابراهیمی» مدیر پایگاه میراث جهانی بم با اعلام این خبر گفت: پس از گذشت 13 سال از زلزله بم، با تلاش‌های کارشناسان و مرمت گران و همچنین طبق پیش بینی های صورت گرفته مردم می توانند از حاکم نشین بازدید و شهر بم را از فراز ارگ مشاهده کنند.

وی افزود: از آنجایی که بازدید های عموم از دروازه اصلی تا سربازخانه بوده و مردم پس از زلزله تنها می توانستند تا سربازخانه بازدید کنند از همین رو، با تلاش های مرمت گران و کارشناسان پیش بینی شده که امکان بازدید عمومی تا حاکم نشین فراهم شود.

ابراهیمی با اشاره به اتمام ۹۸ درصدی آوار برداری این مجموعه به فعالیت های انجام شده و در حال انجام در این زمینه پرداخت و گفت: در حال حاضر مرمت کارخانه حناسابی، مقبره خواجه آفاق  و مقبره میرزا ابراهیم پایان یافته  و اقدامات حفاظتی اضطراری در کوشک رحیم آباد در قلعه دختر و چهارطاقی صورت گرفته است.

به گفته وی مسجد پیامبر، تکیه، مرمت و ساماندهی حصار ارگ بم، حصار دوم و سوم، سربازخانه، خانه یهودی ها، بازار، بخشی از حاکم نشین، بخشی از مسجد جامع، دروازه دوم و سوم و.... از جمله  بخش هایی  است که مرمت آنها به پایان رسیده است

ارگ بم بزرگترین سازه خشتی جهان بود که در زلزله  شدید و دلخراش پنجم دیماه سال ۱۳۸۲  که شهر بم و حومه آن را تحت تأثیر قرار داد، تقریباً به طور کامل از بین رفت. چند روز پس از این زمین‌لرزه، رئیس جمهور وقت ایران از بازسازی  این ارگ خبر داد.

اقدامات حفاظتی و مرمتی ارگ بم از سال ۸۳ با همکاری کشورهای دیگر آغاز شد. این همکاری در حال حاضر نیز ادامه دارد.

بم و منظر فرهنگی  در سایه توجهات ملی و همکاری های بین ‌المللی، در  ۱۷ تیرماه ۸۳   با احراز چهار معیار(دوم، سوم، چهارم، پنجم) از شش معیار، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

کد خبر : ۴۴۱۴۰۵