خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد:

بیسوادی ٧ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر در کشور/ سوادآموزی ۱۰ هزار نفر از طریق "بن"

رییس سازمان نهضت سوادآموز از بیسوادی ٧ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی باقرزاده؛ رییس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری با اشاره به گزارش توسعه انسانی سال 2014، گفت: بر اساس این گزارش افرادی که تحصیلات متوسطه به بالا دارند؛ 65.1 درصد در کشور هستند که رتبه خوبی را دارا هستیم، اما در این بین کشورهایی همچون کانادا، چک و برخی کشورهای اروپای شرقی به عدد صددرصد باسواد رسیدند. البته در گزارش 2015 یونسکو نسبت به گزارش 2013 در حوزه سواد آ‌موزی رشد خوبی را داشته‌ایم به طوری که سوادآموزی بالای 15 سال از2.55 درصدی به حدود 87 درصد رسیده است.

وی افزود: بر اساس آمار پایگاه ثبتی سازمان از میان 53 میلیون نفر بین 10 تا 49 سال، حدود 40 میلیون از این افراد مدرک پنجم یا ششم ابتدایی را دارند از این میان نیز 320 هزار نفر آموزش ناپذیر هستند. با برآوردی که بر اساس سابقه تحصیلی انجام شده در میان افراد 10 تا 49 سال ، یک میلیون و 138 هزار بی‌سواد هستند.

وی افزود: همچنین سوادآموزی در بین جمعیت 25 تا 64 سال، 2.65 صدم درصد رشد داشته و به عدد 88.44 صدم درصد رسیده است که در بین این جمعیت، مجموع بیسوادان 5 میلیون نفر است؛ همچنین در جمعیت بالای 15 سال کشور 2.55 صدم درصد رشد باسوادی داشتیم و به 88.17 صدم درصد رسیدیم و در مجموع، تعداد بیسوادان این گروه سنی 7 میلیون و 500 هزار نفر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تفاهم و موافقت‌نامه میان سازمان نهضت سوادآموزی و برنامه و بودجه، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است سازمان 420 هزار نفر در مناطق محروم را تحت پوشش خود ببرد که ما بالغ بر 513 هزار نفر میان استان‌ها توزیع کردیم که تا امروز 438 هزار و 275 نفر ثبت‌نام شدند که 22 درصد از این آمار آقا و 78 درصد خانم هستند که این نشان می‌دهد که حجم بی‌سوادی در میان خانم‌ها بیشتر و البته اشتیاق به سوادآموزی در آنها بیشتر است. همچنین 46 درصد افراد از مناطق روستایی و 54 درصد از مناطق شهری هستند و 54 درصد افرادی که تحت پوشش بردیم کمتر از سی سال سن دارند.

وی درباره اعمال محدودیت‌هایی از قبیل عدم صدور گواهینامه و عدم پرداخت یارانه بیسوادان، گفت: مصوبه سال 93 دولت تصریح کرده که از ابتدای سال 95 بیسوادان زیر 50 سال که راهنمایی و رانندگی، اسامی آنها را اعلام می‌کند، تمدید یا صدور گواهینامه آنان محدود شود و اتحادیه‌ها در دادن پروانه کسب به وضعیت سواد توجه کنند. از سوی دیگر نیز کمیته امداد و سازمان بهزیستی افراد بیسواد تحت پوشش را به نهضت سوادآموزی معرفی و پرداخت مستمری را با آموزش توأم کنند. 

باقرزاده در ادامه تاکید کرد که اجرای این بخش از مصوبه درباره عدم صدور گواهینامه و یا دادن پروانه به دلایلی حذف شد و تاکنون نتیجه‌ای در خصوص آن حاصل نشده است. 

وی همچنین درباره انسداد مبادی بیسوادی گفت: نرخ جذب خالص کودکان براساس مرکز آمار آموزش و پرورش 98 درصد است که یعنی 2 درصد بچه‌های 6 ساله وارد مدرسه نمی‌شوند، ضمن اینکه افرادی که چهارم ابتدایی را تمام نکنند و از مدرسه خارج شوند، احتمال بیسوادی آنها بسیار زیاد است. 

باقرزاده در ادامه اعلام کرد که در سال 94، 150 هزار سوادآموز قبول شدند که به ازای هر نفر، 134 هزار تومان به حساب آنها واریز می‌شود و این مشوق برای سال 95، 139 هزار و 600 تومان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از اجرای طرح سوادآموزی از طریق پرداخت بن در 7 استان خبر داد و گفت: ارزش این بن 1 میلیون تومان است و 10 هزار نفر در 7 استان یزد، ایلام، بوشهر، سمنان، قم، خراسان جنوبی مخاطب این طرح هستند.

کد خبر : ۴۴۱۰۳۱