خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نظارت بیشتر بر باشگاه‌های بدنسازی/بسیاری از ورزشکاران دچار صدمات جبران‌ناپذیر شده‌اند

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اعلام نظارت بیشتر بر باشگاه‌های بدنسازی گفت: متاسفانه بارها مشاهده‌ شده است که بسیاری از ورزشکاران بر اثر تجویز و مصرف مواد نیروزا و مکمل‌ها در باشگاه‌ها دچار حوادث جدی و جبران ناپذیر شده‌اند.

امیر حسین جمشیدی؛ مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در خصوص مصرف و تجویز مکمل‌ها و داروهای نیروزا در باشگاه‌های بدنسازی به خبرنگار ایلنا گفت: در مورد مصرف و تجویز مواد نیروزا و انواع مکمل‌ها، ورزشکاران حتما باید تحت نظر پزشک متخصص باشند و این موضوع را سازمان غذا و دارو بارها از طریق رسانه‌ها خطاب به ورزشکاران اعلام کرده است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: بسیاری از ورزشکاران تنها به نظرات مربیانی که در آن رشته خاص فعالیت می‌کنند و در مورد مواد نیروزا و مکمل‌ها و ماهیت آنها هیچ اطلاعی ندارند؛ اکتفا می‌کنند. ما در این مورد هیچ چیزی را تایید نمی‌کنیم و همواره به ورزشکاران برای جلوگیری از مصرف خودسرانه داروها و مکمل‌ها و همچنین تجویزهایی که توسط مربیان می‌شود؛ هشدار می‌دهیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که اکثر این مربیان بدنسازی به صورت تجربی فعالیت می‌کنند و به این دلیل درصد اشتباه آنها می‌تواند بسیار بالا باشد و اینکه در تجویز داروها هم اشتباه رخ دهد چیز بعیدی نیست، بنابراین بجاست که ورزشکاران برای مصرف این داروها ابتدا نظرات کارشناسان و متخصصان را مدنظر قرار دهند. اخیرا ما یک تفاهم نامه‌ای با وزارت ورزش و جوانان منعقد کرده‌ایم تا بیشتر از قبل بتوانیم در خصوص خطرات این مکمل‌ها و داروها اطلاع رسانی و جلوگیری کنیم.

جمشیدی با اشاره به خطرات ناشی از مصرف این داروها خاطرنشان کرد: در مورد مصرف مواد نیروزا و مکمل‌ها بسیار بیشتر از قبل بر باشگاه‌ها و به خصوص باشگاه‌های بدنسازی نظارت خواهیم داشت، زیرا ممکن است بسیاری از این موادی که ورزشکاران به نام مکمل‌ها و مواد نیروزا مصرف می‌کنند؛ تقلبی یا قاچاق باشند. مصرف این مواد می‌تواند خطرات بسیاری برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد که متاسفانه بارها مشاهده‌ شده است که افراد بسیاری از ورزشکاران بر اثر استفاده از این موادی که هیچ توجیه علمی ندارند؛ دچار حوادث جدی و جبران ناپذیر شده‌اند.

وی افزود: بنابراین توصیه همیشگی ما این است که برای مصرف مکمل‌ها و داروهای نیروزا حتما با پزشک متخصص مشورت شود و در هنگام خرید مکمل‌ها و داروها از داروخانه‌های معتبر حتما اطلاعات مندرج بر روی بسته‌ها را چک کنند تا این داروها تقلبی و قاچاق نباشند.

 

کد خبر : ۴۴۰۲۲۱