خبرگزاری کار ایران

مسعود پزشکیان:

کلیات طرح تحول‌ سلامت نباید بدون بررسی، عملی می‌شد/ با این شرایط به بن‌بست می‌رسیم

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی گفت: باید کلیات طرح تحول سلامت را ابتدا بررسی و سپس آن را عملی می‌کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در جلسه چالش‌ها و چشم‌اندازهای طرح تحول سلامت اظهار کرد: حرف‌هایمان را پیش از این زده‌ایم و اینجا هم تکرار می‌کنیم. از چند نظر می‌توان به این موضوع نگاه کرد. در اکثر کشورها این موضوع را بررسی کرده‌اند و تحقیقات مختلفی را سازمان‌جهانی انجام داده، سپس آن را عملی کرده‌اند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که پیشگیری بهتر از درمان است و مجری طرح باید عملکرد خود را از پله اول شروع می‌کرد که متاسفانه این عمل محقق نشد.

نایب‌رییس مجلس در ادامه متذکر شد: در طرح تحول سلامت آمدند به همه مردم دفترچه دادند که در کشور ما مانند چک سفید از آن استفاده شد. اگر کشور دارای سرمایه زیادی هم باشد باز هم این طرح به دادن چنین دفترچه‌هایی با شکست  رو به رو می‌شد. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از زیر میزی‌ها تعرفه‌ها را بالا بردند که این موضوع هم بدون بررسی و پژوهش بود و بین دریافتی پزشکان شکاف زیادی به وجود آورد. همچنین تعرفه‌های اعلام شده هم بدون در نظر گرفتن عواقب این کار اعلام شد.

وی تصریح کرد: باید توجه کنیم تنها سیستم بهداشت و سلامت کشور نبود، بلکه بیمه‌ها هم با پوشش کامل به بحرانی‌شدن این موضوع کمک کردند و بدون در نظر گرفتن هزینه این بسته‌ها، مسایل را پذیرفتند. ابتدا باید کلیات طرح تحول سلامت را بررسی می‌کردیم و سپس آن را عملی می‌کردیم. ابتدا در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت‌بهداشت داشتیم خطرات این طرح را بارها گوشزد کردیم ولی آنها گفتند که این تنها پیش‌نویس است. بیمه‌ها با توجه به سطح‌بندی می‌توانند مبالغ را پرداخت کنند.

عضو فراکسیون بهداشت مجلس در پایان افزود: باید به اندازه بودجه‌ای که داریم برای این طرح برنامه‌ریزی می‌کردیم که متاسفانه حالا می‌بینیم حتی دولت هم نمی‌تواند بدهی سال گذشته را پرداخت کند. متاسفانه باز هم این عملکردهای نادرست با مطرح کردن طرح‌هایی مانند خصوصی‌سازی ادامه پیدا می‌کند که با این شرایط ما به بن‌بست خواهیم رسید.

کد خبر : ۴۳۹۵۴۲