خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی به ایلنا خبر داد:

اجرای طرحی جدید در مدارس برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی

رئیس سازمان بهزیستی از آغاز طرح ارتقای دانش‌آموزان با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس خبر داد و گفت: در 31 استان کشور و در هر استان 10 مدرسه این طرح را آغاز کرده‌ایم.

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار معتادان در کشور گفت: من قبول ندارم؛ آمار معتادان دو برابر شده است، چرا که ما پیش از این آماری در این خصوص نداشتیم و یا این شفافیت وجود نداشت که آمار موجود اعلام شود و این گونه نیست که بگوییم ناگهان آمار معتادان دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات ضروری در رابطه با هر آسیب باید مستند، پایدار و مبتنی بر شواهد باشد، ادامه داد: باید همواره اقدامات پیشگیرانه به عنوان یک استراتژی و راهبرد مدنظر باشد.

محسنی بندپی با تاکید بر اینکه ما در سازمان بهزیستی اقدامات پیشگیرانه را به عنوان یک راهبرد در سیاست‌های سازمان در نظر گرفته‌ایم، اظهار کرد: در این راستا اقداماتی همچون پیشگیری خانه به خانه، حساس‌سازی، آگاه‌سازی و ارتقای دانش آحاد جامعه در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کرمان که ریسک شیوع اعتیاد در آنها بالاست؛ انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات پیشگیرانه در محلات پرخطر را به موقع اجرا گذاشته‌ایم و همچنین سعی در تقویت عوامل محافظ در برابر پدیده اعتیاد داریم.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین از آغاز طرح ارتقای دانش‌آموزان با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس خبر داد و عنوان کرد: در 31 استان کشور و در هر استان 10 مدرسه این طرح را آغاز کرده‌ایم.

وی علاوه بر اقدامات پیشگیرانه استاندارد بودن خدمات بهزیستی در مراحل مداخله در درمان اعتیاد را ضرورتی مهم در مقابله با این پدیده خواند و خاطرنشان کرد: زمان آزمون و خطا گذشته است، لذا دلیل اثربخشی کمپ‌های ترک اعتیاد را مورد بررسی قرار دادیم.

محسنی بندپی افزود: در صدور مجوزها برای تاسیس کمپ‌های ترک اعتیاد بازنگری کرده و دستورالعمل‌های مربوطه را مورد تجدید نظر قرار دادیم و مراکز اجتماع‌محور را تقویت کردیم.

وی از را‌ه‌اندازی قطب آموزشی TC در استان‌های کرمان و یزد خبر داد و گفت: ما در این زمینه تصدی‌گری نمی‌کنیم؛ بلکه به افرادی که مراکز TC دارند آخرین دستاوردهای علمی در برخورد با معتادان را آموزش می‌دهیم تا رویکرد این مراکز تنها جنبه پزشکی و سم‌زدایی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: اعتیاد معضلی چندوجهی بوده و دارای ابعاد پزشکی، اجتماعی و روانی است و ضروری است فرد در ابعاد مختلف بازتوانی شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان تاکید کرد: توانمندسازی معتادان بهبود یافته در ابعاد اشتغال و مسکن مهم است و باید این افراد به درجه‌ای از توانمندی برسند که امکان بازگشت آنها به چرخه اعتیاد بسیار کم باشد.

 

کد خبر : ۴۲۸۳۰۳