خبرگزاری کار ایران

ایجاد جریان قرآنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

asdasd
کد خبر : ۴۱۶۱۲۸

رئیس هیات داوران بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی انتخاب نفرات نخست تا سوم بود، افزود: هدف اصلی‌تر این جشنواره ایجاد جریان قرآنی در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی و آشنا شدن دانشجویان‏‏‏، کارکنان و جامعه پزشکی با آموزه‌های قرآنی است.

به گزارش ایلنا، قاسم رضیعی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری جشنواره‌های قرآنی در سطح وزارتخانه خیلی بحث‌های فنی نیست، گفت: وقتی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی از سراسر کشور در قالب یک جشنواره قرآنی با یکدیگر رقابت می‌کنند و منتخبان و نخبگان قرآنی جامعه پزشکی حول محور قرآن در یک محل جمع می‌شوند و یک دیدار چند روزه با هم دارند‏، این بهترین دستاورد برای ما به شمار می‌رود.

وی درخصوص سطح کیفی مسابقات در بخش های مختلف جشنواره بیست و یکم گفت: برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی به میزبانی مشهد مقدس و وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) بر معنویت و روحانیت فضای جشنواره افزود اما با این حال سطح کیفی مسابقات و آمادگی متسابقین خیلی بالا نبود و یکی از دلایلش عدم آمادگی و آموزش‌های لازم به شرکت‌کنندگان در جشنواره است. سطح عملکرد متسابقین در بخش‌های مختلف نشان داد خیلی  به آموزش آموزه های و فعالیت‌های قرآنی توجه نکرده ایم در صورتی که باید قبل از هر امتحان و ارزیابی، آموزش‌های لازم به متسابقین داده شود و آنها با آمادگی کامل به مسابقات گام بگذارند.

دکتر رضیعی ادامه داد: اما این مساله نباید ما را دلسرد کند بلکه باید با برنامه ریزی، تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی و دادن آموزش‌های لازم، سطح آمادگی متسابقین را برای حضوری مقتدرانه در جشنواره‌ها ارتقاء ببخشیم و قطعا این کار به اعتبار جشنواره‌ها می‌افزاید. امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر روز به روز بر کیفیت سطح جشنواره‌های قرآنی افزوده شود.

حافظ موضوعی قرآن کریم و دانش آموخته رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم فراگیر کردن آموزه‌های قرآنی و آشنایی بیش از پیش دانشجویان و جامعه پزشکی با فعالیت‌های قرآنی تاکید کرد وگفت: در جامعه پزشکی آن چیزی که به شدت مورد نیاز است تا این جامعه از هجمه‌های فرهنگی و اخلاقی در مصون باشند فرهنگ‌سازی قرآنی است و راهی جز فرهنگ‌سازی قرآنی وجود ندارد چرا که فرهنگ ما منبعث از قرآن وعترت(ع) است و اگر ما خود را مسلمان و شیعه واقعی‌ می‌دانیم باید ‏‏همواره به این دو ثقل اکبر واصغر( قرآن و عترت) متمسک شویم و حتما باید به آموزه‌های قرآنی دست یابیم تا انشاءالله قرآن راهگشای کارهای ما باشد.

وی گفت: اگر ما صرفا متمرکز شویم به برگزاری جشنواره‌های قرانی خیلی کار بزرگی انجام نداده‌ایم بلکه باید برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه پزشکی‏ فرهنگسازی کنیم و در این راستا باید برنامه‌ریزی برای آموزش افراد مختلف داشته باشیم و در طول سال فعالیت ها و برنامه های تبلیغاتی مرتبط با قرآن و آموزه‌های دینی داشته باشیم و فقط به برگزاری یک برنامه یا یک جشنواره در سال بسنده نکنیم.

رئیس هیات داوران بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت برگزاری کرسی‌های تلاوت در دانشگاه های علوم پزشکی و همچنین برپایی کرسی‌های آزاداندیشی حول محور قرآن و اهل بیت(ع) را یکی از راه های توسعه فعالیت های قرآنی عنوان کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت اقدامی بسیار شایسته و درخور تحسین است اما ما نباید به برگزاری یک جشنواره در طول سال قناعت کنیم که قطعا نمی توانند برای ما مفید باشد.

دکتر رضیعی افزود: خوشبختانه در جامعه پزشکی فرهیختگان و نخبگان قرآنی زیادی وجود دارند که شاید گوی سبقت را از بقیه دستگاه‌ها ربوده‌اند که این نشان از ظرفیت و پتانسیل بالای قرآنی در مجموعه وزارت بهداشت است اما این مساله کافی نیست و  باید ترویج فعالیت‌های قرآنی را نه تنها در میان جامعه پزشکی ارتقاء دهیم بلکه در میان کارکنان، اساتید و دانشجویان افزایش دهیم و کاری کنیم که همه اقشار با فرهنگ قرآنی و آموزه‌های دینی مأنوس شوند.

وی در خصوص عملکرد تیم داوری جشنواره بیست و یکم دانشگاهیان وزارت بهداشت به میزبانی مشهد مقدس گفت: در مجموع کار قضاوت جشنواره امسال در بخش های مختلف قابل قبول و منصفانه بود چرا که قبل از برگزاری مسابقات، درخصوص گزینش وانتخاب هیات داوران در رشته‌های متعدد، با دکتر بحرالعلوم رئیس قرآن و عترت وزارت بهداشت و دیگر کارشناسان مشورت کردیم و ما سعی کردیم داورانی برای این رویداد بزرگ قرآنی انتخاب کنیم که علاوه بر تجربه و توانمندی  دارای شخصیت‌های قرآنی و دانشگاهی باشند و بعضا در جامعه پزشکی مشغول به فعالیت باشند.

رضیعی وجود چهره‌های سرشناس داوری در جشنواره بیست و یکم که آحاد جامعه قرآنی به آنها اعتماد دارند را عاملی برای افزایش اعتبار داوری این جشنواره عنوان کرد وگفت: اضافه شدن سه بخش ادبی، هنری و فناوری به جشنواره امسال، علاوه بر افزایش سطح کمی، انگیزه متسابقین برای حضور درجشنواره را به دلیل تنوع رشته‌های جدید، مضاعف کرد که این مساله اقدامی تحسین برانگیز و موثر از سوی وزارت بهداشت است.

رئیس هیات داوران بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت در پاسخ به این که چه توصیه‌ای به قاریان جامعه دانشگاهی که درابتدای راه قرار دارند‏، دارید‏،‏ گفت: توصیه می‌کنم که در جلسات قرآن، علاوه بر پرداختن به فنون قرائت، با مفاهیم قرآن نیز آشنا شوند و برای دستیابی به این هدف، توضیح خواستن از اساتید راه حل خوبی است. یک قاری در ابتدای کار با تقلید از قاریان مشهور جهان، باید شیوه خود را در تلاوت برگزیند.

با پایان یافتن بیست و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت به میزبانی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با کسب ۷ رتبه اول، ۹ رتبه دوم و ۷ رتبه سوم موفق شد با اختلاف ۱۳۰ امتیاز، دانشگاه علوم پزشکی کاشان را پشت سر گذاشته و بر سکوی برتری این رقابت ها قرار گیرد. دانشگاه های کاشان، مشهد، تبریز و اهواز نیز به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را از آن خود کردند.

در این جشنواره که با حضور همه  دانشگاه های علوم پزشکی کشور و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، شرکت کنندگان در گروه های سه گانه  اساتید، کارکنان و دانشجویان به رقابت با یکدیگر پرداختند.

مراسم اختتامیه این جشنواره صبح روز جمعه با حضور دکتر فراهانی، معاون فرهنگی و امور دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد که بر اساس نتایج به دست آمده، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اختلاف زیاد از سایر رقبا  رتبه برتر و جایگاه اول این جشنواره را به دست آورد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز