خبرگزاری کار ایران

تدوین سند آسیب‌شناسی مدیریت بحران در کلانشهرها

asdasd
کد خبر : ۴۱۳۴۶۳

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: سند آسیب شناسی مدیریت بحران درکلانشهر ها با رویکردتاب آوری شهری و استفاده ازنظرات مدیران وکارشناسان دستگاه های اجرائی ذیربط تهیه شده است.

به گزارش ایلنا از سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها، علی نوذرپور با بیان اینکه این سند باهمکاری سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور تهیه شده، افزود: سند آسیب شناسی مدیریت بحران در کلان شهرها با امضای وزیر کشور به معاون اول رئیس جمهوری برای سیر مراحل قانونی تصویب، برای بررسی و طرح در کمیسیون خاص امور کلان شهر تهران و سایر کلان شهرهای دولت تقدیم شده است .

وی خاطر نشان کرد :این سند به منظور شناسایی مشکلات و چالش های پیش روی کلان شهرها در برابر حوادث و بحران های طبیعی با انطباق آنها با چارچوب سندی(کاهش خطر بلایای جهانی)، سیاست های کلی نظام و قوانین و مقررات شهرداری ها، در راستای پیروی از الگوی تاب آوری شهرها در بحران به منظور رسیدن به یک سند واحد تهیه شده است.

نوذرپور اضافه کرد: سیاست های کلی مصوب مقام معظم رهبری در خصوص پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه در سال 1384 تنظیم و ابلاغ شد و ملاک عمل در تنظیم قوانین و مقررات پایین دستی دستگاه های اجرایی است و به محورهای کلیدی این سیاست ها در این سند توجه شده است.

وی گفت : برخی از این سیاست ها شامل ایجاد مدیریت واحد با تعیین رئیس جمهور برای فرماندهی بحران، تدوین برنامه جامع علمی به منظور بازتوانی روانی آسیب دیدگان، گسترش نظامات موثر جبران خسارت نظیر بیمه ها، پیشگیری و کاهش خطر پذیری ناشی از زلزله ها ( افزایش ضریب ایمنی در ساخت و سازها) است .

وی ادامه داد : کاهش آسیب پذیری وضعیت موجود کشور در برابر زلزله با محوریت حفظ جان انسان ها از طرق مختلف، شناسایی پدیده های جوی و اقلیمی و نحوه پدیدار شدن خطرات و تنظیم برنامه های توسعه ملی در همه سطوح از دیگر موارد این سیاست ها محسوب می شود .

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای این سند توجه به بحث شهرهای تاب آور است در خصوص ویژگی های آن گفت: شهر تاب آور، شهری است که دارای مولفه های دوام، سازگاری، آمادگی، پایداری باشد.

نوذرپور، تدوین برنامه عملیاتی ایجاد اتاق مدیریت بحران و فرماندهی حادثه در شهرها، اصلاح شرح خدمات طرح های توسعه شهری با رویکرد خطرپذیری و مدیریت بحران، تدوین شناسنامه مراکز حیاتی و حساس شهری، سازماندهی مشارکت شهروندان درامور ایمنی و مدیریت بحران شهری با تشکیل نیروهای داوطلب و واکنش اضطراری در قالب سلسله مراتب شهری، را از جمله پیشنهادهایی برشمرد که در سند آسیب شناسی مدیریت بحران در کلانشهرهای کشور مطرح شده است.

وی، تدوین برنامه و ایجاد پایگاه های چند منظوره پشتیبانی مدیریت بحران در شهرها،بهره گیری چند منظوره از فضاهای شهری و لحاظ موارد مرتبط با مدیریت بحران در طرح های موضوعی و موضعی شهرسازی و تامین و ایجاد زیرساخت های لازم جهت راه اندازی سیستم های هشدار، هشدار سریع، پیش بینی، پیش آگاهی و ارزیابی خسارت در کلان شهرها را از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این سند ذکر کرد.

نوذرپور، تهیه طرح جامع اسکان اضطراری و اسکان موقت کلان شهرها با رویکرد به مخاطرات محتمل به ویژه زلزله و سیل، گنجاندن مباحث کاهش خطرپذیری در فرایند تهیه طرح های ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی درحریم کلان شهرها و تدوین و اجرای برنامه جامع پاسخ سریع حین زلزله و سیل را از دیگر پیشنهادهایی برشمرد که در سند آسیب شناسی مدیریت بحران کلان شهرهای کشور مطرح شده است.

وی همچنین در خصوص اسناد آسیب شناسی شهرداری ها گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دولت یازدهم چندین سند آسیب شناسی شهرداری ها در موضوعات وظیفه ای آنها را با همکاری شهرداری ها و دستگاه های اجرائی ذیربط تهیه و برای بررسی تقدیم دولت کرده است .

نوذر پور ادامه داد:تاکنون اسناد آسیب شناسی کلان شهرها در حوزه های آتش نشانی و امور ایمنی، مدیریت فضای سبز شهری، مدیریت پسماندهای شهری، حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری و ساماندهی و ساماندهی صنایع و مشاغل شهری به تصویب کمیسیون خاص امور کلان شهر تهران و سایر کلان شهرهای دولت رسید و در قالب مصوبه هیات دولت چهار سند به دستگاه ها ابلاغ شد که تکالیف مندرج در این مصوبات گره گشای مسائل شهرداری ها در مواجه با دستگاه های اجرایی دولتی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز