خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن زنان و مامایی ایران:

طرح‌های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی باید پایش شود/ برای رسیدن به آمار منطقی سزارین زیرساخت‌های لازم را نداریم

رییس انجمن زنان و مامایی ایران گفت: برای رسیدن به آمار منطقی سزارین راهکارها و زیرساخت‌های لازم را نداریم و در سراسر کشور اتاق‌های زایمان خیلی عقب مانده‌ هستند.

اعظم السادات موسوی (رییس انجمن زنان  و مامایی ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در خصوص طرح وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی اظهار کرد: قرار بود اسم این طرح و این سیاست براساس ترویج زایمان ایمن باشد که هم برای مادر و هم برای نوزاد ایمنی را دربرداشته باشد و بر این مبنا این برنامه کاملا سیاست درستی است چراکه آمار سزارین در کشور ما به هیچ وجه معقول نبود.

 وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر آمار سزارین در کشور ما با کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه برابری نمی‌کرده و بسیار بیشتر بوده است، گفت: فقط کشور برزیل بود که آماری مشابه کشور ما داشت و آمار دیگر کشورها بسیار پایین‌تر از کشور ما بود.

موسوی اظهار کرد: برای رسیدن به آمار مناسب و معقول در خصوص زایمان طبیعی باید استراتژی تعریف می‌شد که در چه زمینه‌هایی کار شود تا زایمان طبیعی را افزایش دهیم یا به بیان دیگه چه عواملی موجب افزایش سزارین در ایران بود که باید آنها را آسیب‌شناسی و حذف می‌کردیم اما زمانیکه سیاست ترویج زایمان طبیعی اعلام شد هنوز استراتژی برای آن تعریف نشده بود و برای همین انجمن دست به کار شد و دنبال این بود که استراتژی تعریف کند.

وی با بیان اینکه طبق آمار انجمن زنان و مامایی مشخص شد که بیشترین علت سزارین در ایران به ترتیب درخواست مادر،‌ مشکلات قلب جنین حین زایمان و دیگری مشکل زایمان است؛ گفت:  بنابراین این آمار با آمار جاهای دیگر دنیا که بررسی کرده بودند هماهنگی داشت به جز درخواست مادر که در ایران بسیار بالا بود در کشورهای دیگر درخواست مادر حدود 3 تا 4 درصد علت سزارین را تشکیل می‌داد ولی در کشور ما آمار رسمی نشان‌دهنده این بود که حدود 27 درصد سزارین‌ها را درخواست مادر تشکیل می‌داد.

موسوی تاکید کرد: شرایط زایمان‌ها در ایران به نحوی بود که مستلزم انجام کار فرهنگ روی زنان و آموزش فواید زایمان طبیعی برای آنان بود اما اینکه در حال حاضر سیاست‌های تدوین شده در خصوص ترویج زایمان طبیعی چه تاثیراتی در این حوزه داشته؛ نیازمند کارشناسی است و بدون بررسی کارشناسی نمی‌توان در خصوص تاثیرات آن اظهارنظر کرد.

رییس انجمن زنان و مامایی گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 بیانیه‌ای داد که در هیچ کشوری نباید آمار سزارین بیش از 10 تا 15 درصد کل زایمان‌ها باشد بنابراین برای همه مشخص است که بی‌توجهی به کاهش زایمان طبیعی و تبلیغات منفی در این راستا به نفع جامعه زنان نیست.

وی  با بیان اینکه آموزش‌های دوران بارداری کافی نیست و مادران معمولا نمی‌دانند در زایمان با چه پروسه‌ای رو به رو هستند، گفت: عارضه‌های حین زایمان در مواردی طبیعی است و در همه جای دنیا یک درصد نوزادان دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند و این آسیب‌دیدگی الزاما به دلیل نوع و روند زایمان نیست.

وی تصریح کرد: مهم این است که برای رسیدن به آمار منطقی سزارین راهکارها و زیرساخت‌های لازم را نداریم چراکه سه دهه همه مانور روی سزارین بوده است و این موجب شده پزشکان ما برای انجام سزارین بسیار متبحر شوند و اتاق‌های عمل بسیار تجهیز شده ولی در سراسر کشور اتاق‌های زایمان خیلی عقب مانده‌اند و از نظر تجهیزات و مهارت‌های کافی عقب‌ماندگی در زایمان طبیعی وجود دارد. این نیازمند آن است که ما زیربناها را برای انجام زایمان ایمن درست کنیم که این مساله نیز زمان و بودجه می‌برد تا نیازسنجی کنیم و نیازها را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم که اگر آمار سزارین از این حد بیشتر بود گرید بیمارستان را کاهش بدهیم؛ منطقی نیست و وزارت بهداشت نیز به این نتیجه رسیده که هر بیمارستانی آمار سزارین را 10 درصد نسبت به خودش کاهش دهد ولی این نیز یک درخواست منطقی نیست چراکه برخی بیمارستان‌ ها ممکن است ریفرال باشند و همه حاملگی‌های با ریسک بالا به آن مراجعه کنند بنابراین چنین بیمارستانی نمی‌تواند آمار سزارین خودرا کاهش دهد.

موسوی با اشاره به کاهش آمار سزارین در برخی مناطق در جنوب و حاشیه‌های مرزی کشور اظهار کرد: در این نقاط آمار زایمان طبیعی قبل از طرح ترویج زایمان طبیعی بیشتر از 75 درصد بوده است ولی در استان‌های بزرگ و مرکزی به دلیل مشکلات فرهنگی که به وجود آمد و ترس بیهوده از زایمان طبیعی که در خانم‌ها ایجاد شد؛ همکاری زنان را برای زایمان طبیعی از بین برد.

وی در پایان با بیان اینکه درحال حاضر قبل از بررسی‌های کارشناسی نمی‌توان نتیجه گرفت که آمار سزارین کاهش یافته یا خیرو نقاط قوت و ضعف آن چه بوده؟؛ تاکید کرد: اصل هدف ترویج زایمان طبیعی کاملا درست است اما برای رسیدن به این هدف باید این طرح کاملا پایش شود.

کد خبر : ۳۹۸۱۷۰