خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور:

کاهش سن ازدواج زنان بسیار دشوار است

asdasd
کد خبر : ۳۸۸۷۹۶

مدیر پروژ تدوین گزارش تحولات و وضعیت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران گفت: کاهش سن ازدواج زنان کار بسیار مشکلی است و باید سن ازدواج را در حد کنونی نگه داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجلال عباسی شوازی در مراسم رونمایی از گزارش تحولات و وضعیت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات جمعیتی و سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری به ضرورت تهیه گزارش ملی از تحولات جمعیت اشاره کرد و گفت: در 3 دهه اخیر تحولات جمعیتی چشمگیری را در ایران تجربه کرده‌ایم. رشد جمعیت از 9/3 درصد در سال‌های میان 1355 تا 1365 به 3/1 درصد در دوره 1385 تا 1390 کاهش یافته است و میزان باروری کل نیز در دوره مشابه از حدود 7 فرزند برای هر زن به 8/1 فرزند کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تحولات باروری و مرگ و میر و به تبع آن رشد جمعیت در دوره بعد از انقلاب اسلامی ایران تورم جوانی جمعیت را موجب شده که بتدریج گذار میانسالی و سالخوردگی جمعیت در دهه‌های آینده را رقم خواهد زد. این شرایط زمینه را برای بازنگری و تعدیل سیاست‌های جمعیتی در ایران فراهم کرده است و ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت زمینه مناسبی برای تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی با توجه به ابعاد کمی و کیفی جمعیت شده است.

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه وضعیت جمعیتی کشور در حال تغییر است توجه به روندهای جدید و نوظهور جمعیت و توسعه ضروری است. بنابراین اهداف برنامه‌های آینده جمعیت باید از تعداد و رشد جمعیت فراتر برود و همگام با سیاست‌های کلی جمعیت چند جانبه و جامع باشد و ابعاد مختلف از جمله اشتغال، نیازهای نوجوانان و جوانان، مهاجرت، حاشیه‌نشینی، سالمندی، کیفیت سلامت جامعه و... را شامل شود.

عباسی توضیح داد: در حوزه خانواده بررسی‌ها نشان می‌دهد در پاسخ به تحولات اقتصادی و اجتماعی معاصر ابعاد رفتاری و نگرشی خانواده تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است. روند افزایشی سن ازدواج، وقو ع طلاق و نیز مشکلات ناشی از تغییر در ترتیبات زندگی از مسائل این حوزه است. همچنین تحولات ساختار سنی جمعیت از جمله تورم جوانی جمعیت منجر به ایجاد فرصت طلایی پنجره جمعیتی در دهه اخیرشده است که بهره‌گیری از این فرصت می‌تواند به افزایش تولید، بهره‌وری و پس‌انداز منجر شود.

وی افزود: براساس آمار موجود عمومیت ازدواج برای زنان 98 درصد است که بالای 93 درصد از آنها در دوره زمانی 10 ساله به فرزند اول و حدود 82 درصد از آنها به فرزند دوم می‌رسند. همچنین اینکه گفته می‌شود میزان ناباروری در زنان 18 تا 20 درصد است براساس شاخص‌های مشخصی نیست و گاهی دچار بزرگنمایی است. زیرا آمار ما نشان می‌دهد میزان بی‌فرزندی دائمی 1.7 درصد است و ناباروری در کشور براساس تعریف پزشکی 5.1 درصد و براساس تعریف بهداشت جهانی 3.6 درصد است.

رئیس موسسه مطالعات جمعیت کشور توضیح داد: سن ازدواج زنان در دو دهه گذشته افزایش داشته و اکنون حدود 23.4 سال است و کاهش این سن مشکل است بنابراین باید تلاش کنیم تا این عدد ثابت بماند.

وی با اشاره به بحث مهاجرت گفت: حدود دو و نیم میلیون نفر مهاجر افغانستانی در ایران داریم در حالی که یک و نیم میلیون نفر مهاجر خارجی ثبت شده است. همچنین سه تا شش میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می‌کنند و مهاجرت نخبگان نیز قابل توجه است هرچند که آمار به روز و مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به ضرورت اهمیت در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی در مورد مطالعات جمعیتی گفت: ما با بحث کمبود بارش، فرسایش خاک و... روبروایم که این مسائل در پیش‌بینی های جمعیتی باید در نظر گرفته شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز