خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد:

وجود مواد روانگردان در برخی داروهای گیاهی/ دارو امسال گران می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۷۸۰۷۸

سخنگوی وزارت بهداشت از وجود مواد روانگردان در داروهای گیاهی برخی از عطاری‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد؛ در خصوص افزایش تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد: موضوع تعرفه‌ها در کشور موضوع پیچیده و سابقه‌داری است و مسئله مهم و اساسی در این حوزه دو موضوع است که اولا قیمت باید  واقعی باشد و دوم اینکه به مردم با افزایش تعرفه‌ها فشار نیاید.

وی افزود: علت اینکه می‌گوییم، قیمت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باید واقعی باشد؛ این است که بتوانیم کمبودهایی که در زیرساخت‌ها داریم را جبران کنیم. بطور مثال در حال حاضر اکثر بیماران در اورژانس زیر 6 ساعت تعیین تکلیف می‌شوند ولی به دلیل اینکه در بخش‌های بیمارستانی تخت نداریم بیمار در اورژانس می‌ماند که این مسئله موجب ایجاد نارضایتی در مردم می‌شود.

وی افزود: 1.5 تخت به ازای هر 1000 نفر جمعیت در حال حاضر وجود دارد در حالی که باید این عدد 2.5 به ازای هر 1000 نفر جمعیت باشد. بنابراین کمبود تخت بیمارستانی موضوع بسیار مزمنی است که واقعی بودن تعرفه‌ها موجب می‌شود سرمایه به این بخش‌ها وارد شود و تا حدودی این مشکلات برطرف شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: متاسفانه در 3 دهه گذشته حوزه سلامت در کشور ما بیشتر از اینکه جذب سرمایه داشته باشد، سرمایه فرست بوده است و اگر منابعی هم در این حوزه حاصل شده از بخش‌های دیگر هزینه شده است. البته اگرچه این سرمایه‌فرستی زیاد نبوده اما اشکال اساسی این است که در حوزه سلامت سرمایه‌پذیر نبوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایطی در کشور ایجاد شود که کمبود تخت‌های بیمارستانی، کمبود پزشک و مشکلات دیگری که وجود دارد با جذب سرمایه‌های درون‌بخشی و همچنین جذب سرمایه از دیگر بخش‌ها برطرف شود گفت: باتوجه به اینکه سیاست کل نظام جذب سرمایه خارجی به میزان 250 میلیارد دلار است باید قسمتی از این سرمایه به حوزه سلامت اختصاص داده شود که ملزومات این مسئله واقعی شدن تعرفه‌ها است.

حریرچی در ادامه این نشست اظهار کرد: وقتی وزارت بهداشت می‌گوید تعرفه‌ها باید واقعی شود در اصل منظور این است که تعرفه‌ها منطبق با قیمت تمام شده باشد که این مسئله نیز در سیاست‌های کلی آمده است و در قانون بیمه همگانی نیز به آن اشاره شده است اما هرگونه اصلاح قیمتی در تعرفه‌ها نباید موجب افزایش پرداختی از جیب مردم شود و حتی در سال‌های آینده پرداختی مردم باید کاهش پیدا کند که این موضوع هم از منابع دولتی و هم از منابع بیمه باید محقق شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها مربوط به کل تعرفه‌های پزشکی است، گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت واقعی شدن تعرفه‌ها 15 درصد بود و با احتساب اینکه پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

وی با اعلام رشد 10 درصدی قیمت دارو در سال 95 گفت: رشد 10 درصدی تعرفه های پزشکی کافی نیست و همانطور که اشاره کردم ؛ پیشنهاد وزارت بهداشت رشد حداقل 15 درصدی تعرفه ها بوده است اما اکنون وزارت بهداشت مصوبه رشد 10 درصدی تعرفه‌ها در دولت را اجرا می کند.

وی با اشاره به اینکه جداولی در شورای عالی بیمه برای تعرفه‌ها امضا شده است گفت: البته تا این جدول به تصویب دولت نرسد، نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در افزایش تعرفه‌ها تمرکز بیشتر روی اقشار ضعیف‌تر بوده است گفت: درصد رشد تعرفه پزشک عمومی و پزشک خانواده بالاترین درصد رشد بوده است و بعد از آن ویزیت متخصصین بوده است.

وی افزود: در زمینه هتلینگ نیز چون اداره بیمارستان دولتی و خصوصی منوط به این حوزه است بیش از 10 درصد افزایش پیدا کرد.

وی درخصوص مقاومت بیمه‌ها در رابطه با افزایش تعرفه‌ها گفت: در این زمینه بیمه‌ها مخالفت‌هایی داشتند البته درخصوص افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه تقریبا به اتفاق آرا این نظرات حاصل شد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت و معاونت درمان با افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها موافق نبودند گفت: درخصوص کافی نبودن این مقدار افزایش، وزیر بهداشت گله‌مند نیز بودند ولی به این معنی نیست که بعد از تصویب دولت از آن حمایت و آن را اجرا نکنیم.

سخنگوی وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص تعطیلی چند واحد عطاری در استان البرز گفت: نظارت بر عطاری‌ها دوگانه است و نهادهای مختلفی در این رابطه مسئولیت دارند اما به طور کلی به جهت اینکه مردم نیاز به طب‌های آلترناتیو و مکمل دارند این تقاضا را نمی‌شود فراموش یا حذف کرد.

وی ادامه داد: تعدادی از واحدهای عطاری مطابق شرح وظایف عمل می‌کنند ولی متاسفانه برخی از این واحدهای صنفی تخلفات و تقلباتی را داشته‌اند و متاسفانه داروهای گیاهی و معجون‌هایی را ارائه می‌کنند که در آنها از داروهای روانگردان استفاده می‌شود که البته این مسئله در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های بدنسازی نیز دیده شده است و ما به مردم در مورد این 3 بخش هشدار می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه داروهای گیاهی تقلبی که در عطاری‌ها ارائه می‌شود موجب نارسایی کبد و مسمومیت‌های شدید خواهد شد گفت: درخواست ما از واحدهای صنفی عطاری این است که این موضوعات را رعایت کنند اگرچه ما نیز قوای نظارتی خود را با قدرت در برابر تخلفات به کار خواهیم  گرفت.

سخنگوی وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص نامه رئیس سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: بنای ما نیست که هر کسی با هر ادبیاتی هر اظهارنظری کرد پاسخ بدهیم اما وظیفه تولیتی خود را فراموش نمی‌کنیم و تا حدی که در اغنای افراد مفید باشیم اقدام خواهیم کرد اما برخی افراد قانع نمی‌شوند.

وی با اشاره به شکایت وزارت بهداشت از محمد شریفی مقدم؛ قائم مقام سازمان نظام پرستاری و دبیرکل خانه پرستار و گفت: متاسفانه برخی افراد با اظهارنظرهای خود باعث از بین رفتن فضای مناسب برای تحلیل کارشناسی می‌شوند و در این راستا وزارت بهداشت از شخص دکتر شریفی مقدم شکایت کرده است ولی شکایتی از سازمان نظام پرستاری نداشته است.

وی درخصوص عنوان شکایت وزارت بهداشت از دبیرکل خانه پرستار گفت: درخصوص مباحث مطرح شده در مورد افزایش‌های 100 برابری و هزار برابری و همچنین فیش‌های حقوقی باید مستندات خود را در این زمینه ارائه کند.

حریرچی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه پرداخت معوقات بیمه‌ها تا این لحظه انجام نشده است، گفت: خبرهایی شنیده‌ایم که برای سازمان بیمه سلامت 3 هزار میلیارد تخصیص داده شده است که هنوز به بیمه سلامت نرسیده و امیدواریم زودتر این تخصیص انجام و تاخیرها جبران شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در تاریخ 16 خرداد اسناد ارسالی به سازمان‌های بیمه‌گر برای سال 94 ، 13 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است البته اسناد دیگری هم نیز داریم که در فرآیند ارسال هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای سال 94، 5 هزار و 983 میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم و مقداری از اسناد ارسالی بابت سال 94 هنوز باقی هستند اما از اسنادی که ارسال کرده‌ایم 7 هزار و 395 میلیارد تومان را هنوز دریافت نکرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز