خبرگزاری کار ایران

آیت الله جوادی آملی؛

به دلیل شرایط پیش آمده امسال کسی مستطیع حج نیست

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۵۴۰

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: کسانی که امسال مستطیع حضور در حج شدند، به دلیل شرایط پیش آمده با عربستان امسال مستطیع نیستند.

به گزارش ایلنا، حضرت آیت الله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های ضد وحدت حکومت آل سعود گفتند: این حکومت بقایای همان‌هایی هستند که در صدر اسلام چنین رویدادهای تلخی را رقم زدند.

ایشان گفتند: دودمان ابوسفیان پیش از اسلام کافر بودند و پس از اسلام نیز کافر شدند و این مسائلی که امروز در آنجا رخ می‌دهد غیر قابل پیش بینی نبود.

این مرجع تقلید بیان کردند: درست است که آن‌ها کار اشتباهی کردند؛ ولی در عرصه بین المللی باید به عقود و امضایی که انجام می‌دهیم نیز التزام داشته باشیم و اینچنین نیست که اگر با کافران امضایی انجام دادیم، به حسب کفر آن‌ها به این عهد پایبند نباشیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: عربستانی‌ها با تأسیس سفارت، در حقیقت یک امضا با ما در این مسأله داشتند و اگر در هر کاری آن‌ها را مقصر بدانیم در حوادثی همانند سفارت نمی‌توانیم آن‌ها را مقصر بدانیم؛ وقتی سفارت خانه آنان را در ایران آتش می‌زنند؛ نباید انتظار داشته باشیم که آن‌ها برای ما فرش قرمز پهن کنند.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که آن‌ها به رغم دشمنی، با سفارت خانه ما کاری نداشتند، بیان کردند: امروزه جنگ‌های نیابتی در حال انجام است که باید تحلیل شود که چه اتفاقاتی سبب چنین شرایطی شده است.

معظم له با بیان این مطلب که با وجود اینکه امروزه ایران اسلامی در میدان مین واقع شده؛ خوشبختانه از تمام این خطرات محفوظ مانده است، اظهار کردند: شرایط امروز جهان به خصوص منطقه، شرایط خاص آزمایش است و باید به خوبی از این آزمایش پیروز به در آییم.

این مرجع تقلید بیان کردند: عقل حرف نخست را در اداره مملکت می‌زند و باید در مواجهه با مسائل مختلف بین المللی با تدبیر کار و رعایت احکام کنیم؛ کشور ما کشور عقل و هوش است؛ ولی کشور کتاب نیست.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به سرانه مطالعه در کشور اشاره کردند و ابراز داشتند: مردم ما کمتر مطالعه می‌کنند، ولی کتابنامه‌ها را می‌بینند و به خوبی، بد و خوب را از هم تشخیص می‌دهند؛ مردم دارای هوش اجتماعی هستند و از مسوولان عقل، ادب، راستی و درستی می‌خواهند.

معظم له با اشاره به قضیه کودتای ۲۸ مرداد و شعار مرگ بر شاه و جاوید شاه در یک روز گفتند: این دنیا بی‌اعتبار است؛ ولی ما باید همیشه نزد خداوند روی سپید داشته باشیم و به شکلی عمل کنیم که شرمنده خدا نباشیم؛ نمی‌توانیم در این قضیه تمام مشکلات را به عهده آل سعود بیاندازیم و باید مشکلات درونی را نیز متذکر شویم.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآور شدند: امام سجاد (ع) فرمودند که ۵۰ حق انسان را احاطه کرده است و این حقوق باید در هر حال به طرف صاحب حق ارائه شود؛ امام زمان (عج) با تکمیل عقول بر جهان حکومت می‌کند؛ زیرا اداره ۷ میلیارد عاقل کار سختی نیست؛ امروزه بزرگ‌ترین بودجه‌های کشورهای جهان صرف آدم کشی در دنیا می‌شود.

این استاد برجسته حوزه گفتند: امروزه مشکل مالی در جهان وجود ندارد؛ بلکه جهل مردم است که وسیله حیات را وسیله مرگ خود قرار می‌دهند؛ اختلاف نظر‌ها در کشور‌ها وجود دارد؛ ولی اگر همه چیز بر روال عقل باشد، این مشکلات رفع می‌گردد.

معظم له با ذکر این مطلب که خداوند از انسان می‌خواهد که قوم یتقون باشند، بیان کردند: نباید به شکلی زندگی کنیم که با عقل و تقوای مقطعی کار کنیم؛ زیرا باید همیشه رویه کامل و مناسب و یک جانبه‌ای در تربیت و رشد وجود داشته باشد.

ایشان عقل را قطب فرهنگی مردم ذکر کردند و گفتند: باید تلاش کرد که عقول در جامعه کامل شود؛ شناسنامه انسان عقل است و تا زمانی که شناسنامه انسان عقلی نباشد ممکن است هر روز یک مطلب را بیان کند.

معظم له در پایان اظهارکردند: کسانی که امسال مستطیع حضور در حج شدند، به دلیل شرایط امسال مستطیع نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز