خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد:

ضرورت دسترسی زنان به دارایی‌های کشاورزی برای کسب معیشت پایدار

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۳۱۳

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دسترسی زنان به دارایی‌های کشاورزی و منابع مولد نقش اساسی در کسب معیشت پایدار ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی در سمینار مشترک ایران و ژاپن با عنوان زنان، صلح و توسعه پایدار گفت: امیدوارم همکاری‌ها و گفت‌وگوهایی از این قبیل بین کشور‌ها و نهادهای مردمی به استقرار صلح پایدار در جهان پرآشوب فعلی یاری رساند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: هم‌اکنون که شاهد رشد چشمگیر در عرصه مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور هستیم جا دارد؛ در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز گامی موثر برداریم.

وی ادامه داد: نظر به اشتراکات فرهنگی ایران و ژاپن به ویژه در موضوعات مرتبط با زنان و خانواده چه بسا به واسطه هم‌اندیشی و تبادل تجربیات موفق بتوانیم نسبت به رفع چالش‌های مشابه اقدام موثر نماییم. چالش‌ها و مسائلی که از ابعاد بین‌المللی برخوردار بوده و تلاش جهانی برای حل و فصل آن‌ها در اهداف توسعه پایدار نمود یافته است.

مولاوردی افزود: آنچه که در مرکز توجهات جهانی قرار گرفته است؛ ضرورت مشارکت فعال و مستمر زنان در تحقق اهداف دستور کار ۲۰۳۰ توسعه پایدار و همچنین نگاه ویژه نسبت به نیازهای خاص آنان است که جمهوری اسلامی ایران نیز بر این مهم تاکید دارد.

 وی توجه به بهبود وضعیت و توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف و در اسناد بالادستی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران را دستاوردهای قابل توجه شمرد و گفت: در این خصوص می‌توان به رشد چشمگیر حضور زنان و دختران در بخش آموزش به ویژه آموزش عالی اشاره داشت. همچنین تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بود.

مولاوردی ادامه داد: همچنین ایران یکی از پیشگامان حوزه بهداشت و سلامت زنان به ویژه در زمینه مبارزه با مرگ و میر مادران و کودکان منطقه است.

معاون رئیس‌جمهور تدوین و اجرای برنامه‌های کارآفرینی و توانمندسازی اقتصاد زنان با تمرکز بر زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی را از دیگر مسائل مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور دانست و اظهار کرد: همچنین در حوزه تقنینی به منظور رفع خلاءهای قانونی و روزآمد نمودن قوانین با نیاز‌ها و خواست‌های جامعه زنان تلاش‌های فراوانی در دستور کار قرار دارد.

مولاوردی تصریح کرد: علاوه بر این‌ها عزم راسخ دولت یازدهم در راستای تحقق عملی عدالت جنسیتی در ابعاد مختلف زندگی و مهم‌تر از آن ایجاد توازن و هماهنگی میان ایفای نقش‌های چندگانه زنان می‌توان اشاره کرد که این مسائل موجبات ارتقا وضعیت زنان و تقویت نهاد خانواده را فراهم خواهد آورد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بسیاری از اسناد بین‌المللی سال‌های اخیر محوریت زنان در برنامه‌های توسعه‌ای مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: دستیابی و تحقق حقوق بشر، کرامت و قابلیت‌های گروه‌های متنوع زنان یک نیاز اصلی جهانی عادلانه و متوازن است. همچنین زنان و دختران در اثر بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی بیشتر آسیب می‌بینند. علاوه بر این‌ها شواهد بسیاری برای هم‌افزایی بین عدالت جنسیتی و توازن اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی وجود دارد. برای مثال زمانی که زنان مشارکت بیشتری در مدیریت عرصه عمومی داشته باشند منابع بیشتری در حوزه توسعه انسانی مانند بهداشت کودکان، تغذیه و دسترسی به اشتغال اختصاص داده می‌شود.

مولاوردی ادامه داد: همچنین اطمینان از دسترسی زنان به دارایی‌های کشاورزی و منابع مولد نقش اساسی در کسب امنیت قضایی و معیشت پایدار ایفا می‌کنند در بسیاری از حوزه‌های توسعه پایدار از جمله انرژی سبز، امنیت غذایی، جمعیت و تغییرات آب و هوایی زنان عاملان اصلی توسعه هستند و بی‌توجهی و غفلت از این موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: دانش، ابتکار و کنشگری زنان برای یافتن، ارائه و ساختن روش‌های اقتصادی‌تر، اجتماعی‌تر و زیست محیطی‌تر برای مدیریت محیط زیست محلی انطباق با تغییرات آب و هوایی تولید و دسترسی به غذا، دسترسی به آب سالم و انرژی ضروری است. بر این اساس در شروع تدوین و اجرای هر برنامه توسعه‌ای جدید باید از این موضوع اطمینان حاصل کرد که توانمندسازی زنان در مرکز برنامه توسعه پایدار قرار گیرد.

ملاوردی اظهار کرد: برای اتخاذ راهکارهایی که واقعا متوازن باشد باید کسانی که زندگی و سلامتشان در گرو آن است در تصمیم‌گیری و هدایت راه حضور داشته باشند. بحث نقش زنان به عنوان عاملان و ذی‌نفعان در توسعه بار دیگر در زمان تدوین برنامه توسعه‌ای ۲۰۳۰ به طور گسترده مطرح شد. اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار توسط رهبران جهان از جمله رئیس‌جمهور ایران در سال ۲۰۱۵ پذیرفته شد تا ۱۵ سال آینده کشور‌ها متعهد شدند همه تلاش‌های خود را برای پایان دادن به فقر، مبارزه با نابرابری و مقابله با تغییرات آب و هوایی بکار برند و اقتصاد بهبود یافته جامعه‌ای منصفانه‌تر و محیط زیستی باثبات ۳ هدف عمده به هم مرتبط این برنامه توسعه‌ای هستند.

وی با اشاره به اینکه این اهداف ۱۷گانه بر پایه ۵ ستون مردم، کره زمین، صلح، رفاه و مشارکت قرار دارد، افزود: هدف پنجم توسعه پایدار نیز به نقش و توانمندسازی زنان اختصاص دارد و بر اطمینان از مشارکت موثر و فرصت‌های برابر برای مدیریت و رهبری زنان در همه سطوح تصمیم‌گیری در حوزه سیاسی و اقتصادی و عرصه عمومی و رفع تبعیض علیه زنان و دختران از طریق اصلاح و تغییر قوانین و سیاست‌های ناروا و محو همه گونه‌های خشونت علیه زنان در حوزه‌های عمومی و خصوصی تاکید دارد.

مولاوردی افزود: پایان دادن به رفتار‌ها و سنت‌های آزاردهنده، شناسایی و ارزش‌گذاری کار خانگی اطمینان از دسترسی به بهداشت، آموزش، خدمات و تکنولوژی، اطمینان از ایجاد فرصت‌های برابر دسترسی به منابع اقتصادی و... نیز مدنظر دارد.

وی تصریح کرد: بدون شک دو تمدن کهن ایران و ژاپن وام‌دار قدرت سازندگی زنان خود هستند و جمهوری اسلامی هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای ارائه مدل بومی برای توسعه را آغاز کرده است و هرچند که راه طولانی برای تحقق آن در پیش است، اما دستاوردهای حوزه زنان و خانواده در مقایسه با کشورهای منطقه نشان می‌دهد که در توسعه و ارتقای استاندارد‌ها و سبک زندگی زنان و دختران اراده بیش از هر عاملی موثر خواهد بود.

مولاوردی با بیان اینکه تحقق اهداف توسعه پایدار بیش از هر چیز به تعهد جهانی به نوعی از اخلاق توسعه وابسته است اظهار کرد: امروز در جهان شاهد جنبش‌های مردمی و دولتی هستیم که برای انسانی کردن توسعه فعالیت می‌کنند. مبارزه با بیماری‌های همه‌گیری مثل ایدز و سرطان بویژه برای زنان از این دست است، اما چگونه است که اختلافات سیاسی منجر به تحریمی چندساله فروش دارو به ایران شده و جامعه جهانی واکنش نشان نمی‌دهند؟ چگونه است که حملات تروریستی در ابعاد محدود در کشورهای اروپایی جامعه جهانی را در شوک فرو می‌برد اما موشک‌باران هر روز شهر‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس سوریه و یمن به دست فراموشی سپرده می‌شوند و چگونه است که نقض فاحش حقوق زنان و دختران در آفریقای مرکزی تحت پوشش رسانه‌ای‌ قرار نمی‌گیرد؟

وی تصریح کرد: ضعف در اتخاذ رویکردی واقع‌بینانه و وجود افکار و تصاویر کلیشه‌ای و قالبی که ملت‌ها را به ارزشمند و کم‌ارزش تقسیم کرده و به برخی حق برخورداری می‌دهد و به برخی فرودستی تحمیلی می‌کند؛ مهم‌ترین مانع تسری صلح و توسعه در جهان است.

مولاوردی در پایان اظهار کرد: امیدوارم دیدگاه‌ها و رویکردهای صلح دوستانه زنان و مادران بیش از پیش مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد تا مبتنی بر نگاه زنانه و روح مادران؛ خشونت، سلطه، فقر، نابرابری و تخریب محیط زیست مهار شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز