خبرگزاری کار ایران

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خبر داد:

۸۰۰ هزار نفر از مددجویان آماده به کارند

asdasd
کد خبر : ۳۶۶۷۶۸

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت: سال گذشته ۱۷۵۰ میلیارد تومان در زمینه اشتغال مددجویان هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد امید در نشست خبری صبح امروز خود که در فروشگاه محصولات مددجویان کمیته امداد برگزار شد با اشاره به اهمیت نقش اشتغال در خودکفایی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد گفت: خوشبختانه طی سالیان گذشته روند منابع توانمندسازی خانوارهای تحت پوشش رو به رشد بوده است چنانکه در دو دهه نخست فعالیت کمیته امداد ۹۳ درصد از اعتبارات این نهاد صرف مسائل جاری خانواده‌ها شده و تنها ۷ درصد از اعتبارات سهم توانمندسازی آن‌ها بود که از سال گذشته این میزان به صورت ۵۰ -۵۰ شده است.

وی با بیان اینکه گرایش کمیته امداد به توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش زیاد شده است ادامه داد: سال گذشته ۱۷۵۰ میلیارد تومان در زمینه اشتغال مددجویان هزینه شده و ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز صرف هزینه‌های جاری، مستمری، خانه‌سازی و درمان آنان شده است.

امید با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر حذف یارانه‌های دهک‌های توانمند جامعه اظهار کرد: این مبلغ خرج اشتغال مددجویان می‌شود و سهمی که وزارت کار به حوزه اشتغال اختصاص می‌دهد ۴ هزار میلیارد تومان است که نظر وزارت کار آن است تا ۲هزار میلیارد تومان از این مبلغ را به کمیته امداد پرداخت می‌کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه فرآیند اشتغال مددجویان این نهاد در پنج مرحله صورت می‌گیرد افزود: مرحله اول استعدادسنجی افراد است به این معنا که مشخص می‌شود افراد توانایی انجام چه کاری را دارند که در این راستا با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان کل مددجویان کمیته امداد توسط مددکاران بازشناسایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۲۰۰هزار نفر از مددجویان تحت پوشش در سنین ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند گفت: از این جمعیت این تعداد ۸۰۰ هزار نفر پشت نوبت اشتغال قرار دارند؛ یعنی حدود ۴۰ درصد از جمعیت آماده اشتغال هستند و ضروری است کمیته امداد برای آن‌ها مشاغلی را تعریف کند.

امید با بیان اینکه مرحله دوم فرایند اشتغال مددجویان مرحله آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و شغلی به آنان است گفت: تمامی مددجویان باید از این آموزش‌ها استفاده کنند و این آموزش‌ها رایگان بوده و سقف آن برای هر نفر تا ۲ میلیون تومان است.

امید خاطرنشان کرد: سال گذشته مجموعاً ۳۳۰هزار نفر از ظرفیت آموزشی کمیته امداد استفاده کردند.

معاون اشتغال کمیته امداد در خصوص مرحله سوم اشتغال که ارائه تسهیلات به مددجویان است گفت: در کمیته امداد دو نوع اشتغال داریم یکی از طریق بنگاه‌های کاریابی که هزینه آن توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود و فرد آموزش دیده از طریق این بنگاه‌ها به شرکت‌ها معرفی می‌شوند. بخش دیگر پرداخت تسهیلات است که سقف آن حداقل ۵ میلیون تومان و حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان بوده و همچنین تسهیلات از طریق منابع بانکی با سقف حداقل ۵ میلیون تومان و حداکقر ۷۵ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶هزار نفر از طریق بنگاه‌های کاریابی شاغل شده‌اند اضافه کرد: منابع مالی کمیته امداد از چهار طریق تامین می‌شود. ۷۵ درصد از این منابع از طریق منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها است که بانک مرکزی و سایر بانک‌ها در ارتباط با کمیته امداد همکاری استثنایی دارند. چنانکه در سال ۹۴، ۱۲۰۰ میلیارد تومان از طرف بانک‌ها به کمیته امداد پرداخت شد و توانستیم صددرصد مبلغ ابلاغی را از بانک‌ها دریافت کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده از بانک‌ها معوقات بانکی مددجویان کمیته امداد در بد‌ترین شرایط به ۲درصد نمی‌رسد.

امید ادامه داد: منبع مالی دیگر ما صندوق اشتغال نیازمندان است که سال گذشته این صندوق ۵۰۰ میلیارد تومان به ما پرداخت کرد و در سال ۹۵ با کمک مردم می‌توانیم سقف این مبلغ را افزایش دهیم. منبع دیگر ما صندوق توسعه ملی است که ۱۰۰ میلیارد تومان به ما اختصاص داد و آخرین منبع کمک مردم است که سال گذشته ۳۵ میلیون تومان از این منبع دریافت کردیم.

معاونت اشتغال کمیته امداد مرحله چهارم اشتغالزایی را نظارت بر طرح‌های اشتغال عنوان کرد و گفت: بین یک تا ۵ سال توسط متخصصین مرتبط با هر طرح بر پروژه‌های اشتغالزایی نظارت می‌کنیم و مرحله آخر اشتغال نیز بازاریابی یا کمک در فروش و یا پایدارسازی طرح است.

وی خاطرنشان کرد: امسال به وزارت کار اعلام کردیم از هر ۱۰ تسهیلات پرداخت شده به مددجویان توسط کمیته امداد ۱۲ نفر شاغل می‌شوند.

امید با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه توسعه مشاغل خود میان رئیس کمیته امداد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در شورای عالی اشتغال و با حضور ریاست جمهوری تصویب شد و در حال حاضرمنتظر تامین منابع مالی توسط وزارت کار هستیم. این تفاهم‌نامه منجر به ایجاد۲۶۶هزار شغل می‌شود و منابع مورد نیاز آن ۳هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ۱۷۰۰ میلیاردتومان از منابع کمیته امداد صرف ایجاد ۱۳۰هزار فرصت شغلی شده است گفت: میانگین کشوری مددجویان کمیته امداد ۶درصد است و هر استانی به نسبت تعداد مددجویان می‌تواند از تسهیلات کمیته امداد استفاده کند.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان فتاح؛ رئیس کمیته امداد و ربیعی؛ وزیر تعاون خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این تفاهم‌نامه سوم خردادماه در خرمشهر به امضا برسد تا براساس آن اشتغالات پشت نوبت را در خرمشهر به صفر برسانیم.

امید با یادآوری اینکه از سال ۹۰ تا ۹۳ مجموعاً نزدیک به ۴۰۰هزار خانوار به خاطر طرح‌های اشتغال از تحت پوشش امداد خارج شده‌اند ادامه داد: اگر در سال ۹۴، صدهزار خروجی داشته باشیم نشان‌دهنده آن است که این افراد نیاز به کمک‌های کمیته امداد ندارد این در حالی است که اگر چهارصد هزار خانوار مذکور تحت پوشش می‌ماندند باید سالیانه هزار میلیارد به آن‌ها مستمری پرداخت می‌شد اما این افراد امروز کمک کمیته امداد را نخواستند و خود در تولید ملی نقش دارند.

معاون اشتغال کمیته امداد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶درصد دامداری کشور در دست مددجویان کمیته امداد است و ۱۳ درصد حمل و نقل بین شهری و درون شهری مربوط به تسهیلات این نهاد است. همچنین در بخش صیادی نیز ۳۰درصد پایگاه‌های صیادی مربوط به پرداختی‌های کمیته امداد است.

وی افزود: سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان برای خرید ۲هزار تراکتور هزینه شد که در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت همچنین از بانک سینا ۳۰ میلیارد تومان برای خرید نیسان دریافت کردیم.

معاون اشتغال کمیته امداد با بیان اینکه وام ۷۰ میلیون تومانی به کارآفرینانی تعلق می‌گیرند که بتوانند ۵نفر را مشغول به کار کنند گفت: از همکاری فوق‌العاده بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به کمیته امداد سپاسگزاریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز