خبرگزاری کار ایران

بندپی:

65 درصد بار اعتیاد کشور بر دوشِ سازمان بهزیستی است

asdasd
کد خبر : ۳۶۵۲۰۳

رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد: 65 درصد بار اعتیاد کشور بر دوش سازمان بهزیستی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی؛ رئیس سازمان بهزیستی در همایش بهزیستی و سلامت که امروز در سالن تلاش وزارت کار برگزار شد، اظهار کرد: بارها رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر عنوان کرده که بیشتر مشکلات و عدم رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی به سازمان بهزیستی برمی‌گردد، در حالی که این سازمان اقدام کننده است و ما بارها گفته‌ایم فوریت و سیاست‌گذاری مسائل اجتماعی باید به این سازمان واگذار شود تا بتوانند از ما مطالبه‌گری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به دنبال تولی‌گری مسائل اجتماعی هستیم، ادامه داد: اولین حکمی که در برنامه ششم پیشنهاد کردیم؛ استقرار و طراحی سیستم و یا سامانه‌ای برای سلامت اجتماعی بود تا بتوانیم موارد را رصد کنیم و تحلیل داشته باشیم.

بندپی با بیان اینکه به زودی دبیرخانه سنجش سلامت اجتماعی در سازمان بهزیستی مستقر می‌شود، افزود: از این دبیرخانه قرار است؛ رصد مسائل اجتماعی و مداخله به موقع را مطالبه کنیم.

وی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بهزیستی را آسیب‌شناسی برنامه‌های پیش‌رو عنون کرد و گفت: سازمان بهزیستی یک سازمان تخصصی با برخورداری از 22 هزار نیروی متخصص توانمند است و نیاز داریم به برنامه‌های اقدام و عمل خود یک نگاه مدیریتی و به روزتری داشته باشیم.

بندپی با طرح این پرسش که آیا مراکز ترک اعتیاد باید با ضوابط و قوانین 30 سال گذشته فعالیت کنند، گفت: ما در طول یکسال از کارشناسان دعوت کردیم و صحبت‌های کارشناسی منجر به این شد که روابط تاسیس مراکز ترک اعتیاد و دستورالعمل آن در اسفندماه اعلام شود، البته در این بخش به ما اعتراض کردند که این حق شما نبود.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان این مطلب که 65 درصد بار اعتیاد کشور بر دوش سازمان بهزیستی است، خاطرنشان کرد: در بحث طلاق باید رویکردها را عوض کنیم و محور را به سمت ساختار ازدواج ببریم و مهارت‌های زندگی را به زوجین بیاموزیم و نگذاریم که کار به نقاط بحرانی برسد. بنابراین گسترش و احیا برنامه‌هایی که منجر به پیشگیری در حوزه طلاق می‌شود، اولویت جدید سازمان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 30 درصد ازدواج‌ها فامیلی است که 20 درصد آنها نیازمند مشاوره هستند و ما بررسی‌هایی که انجام دادیم؛ انجام آزمایش برای هر نفر یک میلیون تومان در نظر گرفته شد که در مجموع 48 میلیارد تومان نیاز داریم. در همین راستا پیشنهاد کردیم در استان‌ها از تولد کودکان معلول با مداخله و مشاوره ژنتیک پیشگیری شود که تاکنون در دو استان این اقدام انجام شده است.

رئیس سازمان بهزیستی از اعزام تیمی از سازمان بهزیستی برای ارتقاء خدمت به معلولان به کشور سوئد خبر داد و گفت: همچنین در حال حاضر از کارشناسان حوزه توانبخشی کشور آلمان به منظور ارائه برنامه‌های آموزشی در ایران و در مرکز ساری حضور دارند.

وی ادامه داد: در سال 95 ، 5 آسیب ازجمله اعتیاد که نقش موثری در بروز آسیب‌های اجتماعی دارد. دوم مسئله طلاق و سوم بحث حاشیه‌نشینی که نیازمند مداخله به هنگام و گسترش تیم اورژانس در این مناطق است از اولویت‌های سازمان بهزیستی به شمار می‌رود.

بندپی با تاکید بر تقویت بعد نظارتی گفت: ورود NGO‌ها و افراد متخصص در زمینه آموزش یک ضرورت است و زمانی که اعلام می‌کنیم به دنبال افزایش توان علمی و تخصصی نیروهایمان هستیم این اقدام هزینه‌بر است و هزینه آن باید به عهده خود سازمان باشد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه در سال 91 ، 2 میلیون و 670 هزار زن سرپرست خانوار در کشور داشتیم گفت: از هر 4  ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز