خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

تدوین لایحه مقابله با حیوان آزاری/ حفظ حرمت جانوران بزهکاری را کاهش می‌دهد

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام تدوین لایحه مقابله با حیوان آزاری گفت: در جامعه‌ای که مردم حرمت گیاهان و جانوران را حفظ کنند، به طور حتم امنیت اجتماعی بیشتر و بزه‌کاری کمتر می‌شود.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد واکنش‌ها و اعتراضات مردم به موارد حیوان آزاری که عکس‌ها و فیلم‌های آن در فضای مجازی منتشر شد، گفت: این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است؛ یک جنبه آن بخش مثبت ماجراست و بخش دیگر ، قسمتی است که باید بر آن تامل کرد. این که هموطنان ما برای یک رویداد محیط زیستی اعتراض می‌کنند و مطالبات خودشان را از مسئولان و مدیران دولتی درخواست کنند؛ وجه مثبت این رویداد است.

وی این موضوع را نشان دهنده زنده بودن جامعه عنوان کرد و افزود: جامعه‌ای که نسبت به حقوق حیوانات حساسیت نشان می‌دهد، جامعه‌ای است که ارزش‌های انسانی هنوز در آن زنده است و می‌توان به این جامعه امیدوار بود که سرمایه های اجتماعی در آن رشد کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از روانشناسان و بزرگان دین و فلسفه معتقدند؛ رفتار یک جامعه را می‌توان از طریق مشاهده رفتار شهروندان آن با زیستمندانی که نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند؛ سنجید، اظهار کرد: این که مردم برای دفاع از حقوق حیوانات تلاش می‌کنند؛ نکته مثبتی است و یک سرمایه اجتماعی تلقی می‌شود، ما نیز در سازمان حفاظت محیط زیست همواره در گفت‌وگو با این دوستان از آنها قدردانی کرده‌ایم و باورمان این است که در جامعه‌ای که مردم حواس‌شان به حرمت  گیاهان و جانوران است، حتما امنیت اجتماعی بیشتر و بزه‌کاری کمتر می‌شود.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته برخی افراطی‌گری‌ها هم در این حوزه وجود دارند که البته این گونه رفتارها محدود به ایران نیست و در سایر کشورها نیز چنین رفتارهایی وجود داشته است. در ایران نیز برخی تندروی‌ها وجود دارد، مانند کسانی که خواستار مجازات‌های  سنگین برای افرادی هستند که به سهو یا عمد به حیوان آزاری پرداخته‌اند، در حالی که ما به این افراد توضیح دادیم که  مهمترین ویژگی یک کنشگر محیط زیستی آن است که بر اساس داد و دَهش زندگی کند و نفرت‌هاو  کینه‌هایش را بتواند روی یخ بنویسد و چیزی را با خود حمل نکند.

وی ادامه داد: اگر ما کنشگر محیط زیست هستیم باید بیش از دیگران اهل بخشش و مدارا باشیم و فعالیت‌مان به گونه‌ای باشد که مردم جذب و فعال محیط زیست شوند که خوشبختانه اکثر دوستان پذیرفتند و قرار شد؛ مطالبات‌شان را در  گروهی به نمایندگی از خودشان که شامل فعالان حوزه حقوق حیوانات و هنرمندان حامی  حقوق حیوانات است، جمع بندی کنند. هفته گذشته جلسه‌ای را  در این زمینه داشتیم و قرار شد؛ هفته آینده پیش نویسی را با توجه به قوانین و سابقه‌ای که در دیگر کشورها وجود دارد؛ تهیه کنیم و آن را به هیات دولت ارائه کنیم که پس از چکش کاری‌های لازم در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

درویش در پاسخ به این سوال که چه نوع مجازات‌هایی می‌تواند؛ برای افراد مرتکب به حیوان آزاری مناسب باشد؟ گفت: معمولا در ابتدا این افراد از نظر روانشناسی بررسی می‌شوند؛ کسانی که حیوان آزاری می‌کنند؛  ممکن است مشکل روانی داشته باشند و نیاز به درمان باشد، زیرا در مورد این افراد هر مجازاتی صورت بگیرد  امکان دارد باز هم  رفتارش را تکرار کند. باید به این افراد شیوه تعامل درست با حیوانات و محیط زیست  را آموزش دهیم و اگر باز  رفتار آنها تکرار شد، آن وقت مجازات‌های بیشتری برای آنها در نظر بگیریم.

کد خبر : ۳۶۰۳۸۲