خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

شیشه در کشور تولید نمی‌شود/ آغاز مشاوره چهره به چهره دانش‌آموزان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای مقابله با عرضه مواد مخدر مکانیزم روشن و قانونمندی وجود دارد و تولید و ورود پیش‌سازهای ساخت شیشه به خوبی کنترل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پرویز افشار در نشست صبح امروز (18 اسفند ماه) خود به بررسی آمار کشفیات طی 11 ماهه سال جاری تا مدت مشابه سال 93 پرداخت و گفت: کل کشفیات انجام شده در 11 ماهه سال 94، 576 تن و 606 کیلوگرم بوده که این میزان در معوقات سال قبل 503 تن و 495 کیلوگرم بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از 22 درصد کشفیات درخصوص مواد افیونی و هروئین در 11 ماه سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: کشفیات مرفین در این مدت با کاهش 23 درصدی مواجه بوده درحالیکه ماده تریاک با 12 درصد رشد مواجه بوده است.

افشار با اشاره به رشد 24درصدی کشف حشیش ادامه داد: شیشه در نوع آمفتامین‌ها با 26 درصد کاهش کشفیات و گراس و کوکائین با 73 درصد افزایش کشفیات مواجه بوده است.

وی افزود: به صورت تجمعی در 11 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش کشفیات داشته‌ایم. همچنین کشفیات قرص و آمپول در این مدت 80 درصد کاهش داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از رشد 13 درصدی عملیات و درگیری‌های انجام شده با اشرار و افزایش 3 درصدی گروه‌های متلاشی شده خبر داد و گفت: همچنین انهدام پایگاه‌های شیشه 29 درصد کاهش داشته، تعداد شهدای مبارزه با مواد مخدر 81 درصد رشد منفی و کشته‌شده‌های اشرار 25 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر با 10 درصد رشد منفی مواجه بوده است.

افشار همچنین از افزایش 34 درصدی معتادان خبر داد که دلیل آن را طرح ساماندهی معتادان متجاهر خیابانی دانست.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص قیمت مواد مخدر در 11 ماهه سال جاری نسبت مشابه سال قبل گفت: خرده فروشی تریاک 46 درصد و عمده فروشی آن 8 درصد کاهش قیمت داشته است. همچنین خرده‌فروشی هروئین 13 درصد و عمده فروشی آن 20 درصد افزایش داشت.

وی همچنین از کاهش 3 درصدی قیمت حشیش و کاهش 9 درصدی عمده‌فروشی آن خبر داد و گفت: مخدر شیشه با بالاترین افزایش قیمت مواجه بوده است که این میزان در خرده‌فروشی به 90 درصد و در عمده‌فروشی به 122 درصد افزایش قیمت رسیده است.

افشار از میانگین 43.5 درصدی زندانیان مواد مخدر طی 10 ماهه سال 94 خبرداد و گفت: این میزان در سال 93، 44 درصد بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به طرح ساماندهی معتادان متجاهر خیابانی به عدم اجرای دقیق قوانین و به ویژه بند ب ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر را مورد تاکید قرار داد و افزود: به دلیل عدم اجرای این قانون توسط دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تعدادی معتاد متجاهر خیابانی مواجه شدیم که نیاز بود برای آنها اقدامات اساسی انجام شود.

افشار با بیان اینکه در سال جاری قرار شد در کلانشهر تهران موضوع سم‌زدایی این معتادان توسط مراکز ماده 16 و مراکز ماده 15 انجام شود ادامه داد: معتادان پس از سم‌زدایی به مراکز بهاران که توسط شهرداری تهران تاسیس شده است منتقل می‌شوند.

وی افزود: قرار شد شهرداری تهران 44 مرکز بهاران را که هر یک ظرفیت 150 نفر دارند در مناطق 22 گانه تهران راه‌اندازی کند که با گذشت 3 ماه تنها جانمایی مراکز در تعدادی از مناطق انجام شده اما اقدامات خدماتی در این مراکز نهادینه نشده است.

وی افزود: در حال حاضر سه یا چهار مرکز بهاران افتتاح شده و 12 مرکز نیز آماده افتتاح است و قرار است تا پایان سال 25 مرکز راه‌اندازی شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه طی چند روز گذشته 198 نفر از معتادان را که تحت طرح ساماندهی به مراکز 15 و 16 به سمت مراکز بهاران فرستادیم اظهار کرد: شهرداری معتقد است افراد وارد شده به مراکز بهاران باید به صورت داوطلبانه به این مراکز ورود کنند این در حالی است که معتادان معمولاً علاقه‌ای به انجام این کار ندارند لذا در جلساتی که با حضور دادستان تهران، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، قضات و... برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که نظر شهرداری در این خصوص امکان اجرا ندارد.و براساس قانون قاضی می‌تواند این افراد را پس از سم‌زدایی به مراکز بهاران بفرستد.

افشار با اشاره به اینکه تعدادی از افراد جمع آور شده در جمع ساماندهی مشکلی غیر از اعتیاد داشتن و در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار گرفتند ادامه داد: همچنین 385 تن از زنان معتاد نیز در اختیار کمپ شفق قرار گرفتند و 50 از افراد جمع‌آوری شده نیز به دلیل داشتن سرپرست و حامی به دستور دستگاه قضایی آزاد شدند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ از مددجویان طرح ساماندهی نباید بدون توانمندسازی رها شوند اظهار کرد: 5700 معتاد متجاهر از کلانشهر تهران جمع‌آوری شدند که 161 نفر از آنان اتباع بیگانه بوده و به مراکز ذیربط ارجاع داده شدند و 4241 نفر نیز در مراکز ماده 15 و 16 پذیرش شدند که از این تعداد 200 نفر از آنان پس از سم‌زدایی در اختیار مرکز بهاران قرار گرفتند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: از افراد جمع‌آوری شده 711 تن شهرستانی هستند که در حال حاضر این بحث وجود دارد که آیا این افراد باید به شهرستان ها فرستاده شوند یا خیر. لذا تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

افشار مقابله با عرضه را از شاخص‌های مهم مبارزه با مواد مخدر خواند و افزود: این مسئله لزوماً به معنای افزایش کشفیات نیست زیرا میزان کشفیات متاثر از موارد غیر قابل کنترل است. آنچه در این شاخص‌ها مهم است یکی میزان دسترسی به مواد است که هرچه فاصله دسترسی به مواد بیشتر باشد بهتر است و دیگری موضوع قیمت مواد است.

وی ادامه داد: هرچه قیمت مواد افزایش یابد به معنای آن است که دسترسی به آن در کشور کمتر شده است یا ورود موادی همچون شیشه به کشور به خوبی کنترل شده است.

افشار با بیان اینکه برای مقابله با عرضه مواد مخدر مکانیزم روشن و قانونمندی وجود دارد و تولید و ورود پیش‌سازها به خوبی کنترل شده است؛ ادامه داد: در حال حاضر شیشه در کشور تولید نمی‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه در حال حاضر واردکننده شیشه شده‌ایم؛ اظهار کرد: قاچاقچیان سعی می‌کنند مواد را از کشورهای همسایه به کشور وارد کنند و گزارشاتی داشتیم مبنی بر ورود شیشه و مواد دارای کاربرد دوگانه دارویی- ساخت مواد- که این مواد از مرزهای شرقی به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران برای مقابله با مواد مخدر تلاش‌های زیادی را با دست‌های خالی انجام شد؛ گفت: در دوران تحریم بسیاری از دستگاه‌های مورد نیاز برای کشف مواد مخدر در اختیار ما قرار نگرفت و کشورهای غربی در این زمینه با ما همکاری نکردند که امیدواریم در دوران پساتحریم موضوع حل شده و دستگاه‌ها و ادوات کشف مواد مخدر در اختیار ما قرار بگیرد.

افشار با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مرزهای کشور با افغانستان و پاکستان مسدود شده؛ گفت: تنها بخش کوچکی از این مرز مسدود نشده که این موضوع از اولویت‌های جدی وزیر کشور بوده و بودجه‌گذاری برای انسداد این مرزها انجام شده است.

وی با تصریح بر اینکه پیش‌بینی می‌کنیم راه‌های آبی جایگزین مرزهای خاکی شوند؛ ادامه داد: تمرکز فعالیت‌های ما در آینده علاوه بر استان‌های حاشیه‌ای مرز همچون کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بر استان‌های دارای ساحل همچون هرمزگان، بوشهر و خوزستان معطوف خواهد بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری تدوین سند جامع پیشگیری از اعتیاد در مناطق صنعتی و نفتی؛ اضافه کرد: هفته گذشته اولین مرکز درمانی خانه کارگر را در عسلویه افتتاح کردیم که در جهت عدم گرایش کارگران به اعتیاد فعالیت می‌کند. همچنین پنج منطقه اقتصادی و آزاد کشور را در سال 95 برای توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد در اولویت قرار دادیم که شامل منطقه اروند، قشم، کیش، انزلی و چابهار است. مناطق جلفا و باکو نیست در سنوات آتی نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی همچنین از مشاوره چهره به چهره در تمامی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه خبر داد و گفت: در این طرح تمامی دانش‌آموزان، معلمان و والدین باید مشاوره چهره به چهره شوند که این کار در سه استان قم، مرکزی، لرستان انجام شده و در سال 95 به سراسر کشور تعمیم خواهد یافت.

افشار با تاکید بر اینکه در حوزه درمان مشکل جدی نداریم؛ گفت: تنها مشکل مربوط به درمان اعتیاد معتادان نیازمند است که اگر این افراد مورد توجه قرار نگیرند تبدیل به معتادان متجاهر خیابانی می‌شوند. هرچند که قانون، پوشش بیمه درمان معتادان، برای معتادان بی‌بضاعت را مورد تاکید قرار داده است که متولی این مسئله نیز وزارت بهداشت است اما تاکنون در این زمینه اقدام نشده است.

وی با اذعان بر اینکه 25 درصد از معتادان مصرف‌کننده مواد محرک هستند؛ گفت: کلینک‌های ترک اعتیاد باید اطلاعات خود را بالا برده و خود را ‌آماده درمان معتادان به این مواد کنند در غیر اینصورت اعتبار آنها سلب خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه افزایش خدمات کاهش آسیب در سال 95 به صورت جدی پیگیری می‌شود؛ ادامه داد: هیچ معتادی در مراکز ماده 16 نباید بدون استفاده از خدمات توانبخشی رها شود.

وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران و رئیس شورای اسلامی شهرستان های تهران در خصوص توانبخشی معتادان خبر داد.

افشار با بیان اینکه هیچ ماده مخدر یا محرک جدیدی به صورت تجاری به کشور وارد نشده است؛ گفت: سال گذشته 475 نوع ماده محرک جدید در دنیا کشف شد اما در کشور ما کماکان مواد مخدر و محرک همان دسته‌های قبلی هستند. همچنین ورود هروئین چینی دروغی است که توسط باندهای قاچاق مواد مخدر برای جلب منافعشان منتشر شده است.

افشار همچنین در خصوص میزان مرگ و میر معتادان در 9 ماهه سال‌ 94 گفت: مجموعا 2هزار و272 مورد مرگ و میر ثبت شده که از این تعداد 2هزار و 30 مورد مرد و 243 مورد زن بوده‌اند. در 10 ماهه سال جاری نیز آمار مرگ و میر معتادان به 2هزار و 540 مورد رسیده است که 2هزار و 280 مورد زن و 271 مورد مرد بوده‌اند.

کد خبر : ۳۵۳۹۰۰