خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضائیه:

دست‌اندازی به محیط‌زیست رو به افزایش است

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: امروزه هر کسی، هر کجا که توانسته به محیط زیست دست‌اندازی کرده است و این حالت فزاینده نیز هر روز بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله آملی لاریجانی در سومین همایش ملی حقوق محیط زیست که صبح امروز در سالن همایش‌های محیط زیست برگزار شد؛ گفت: موضوع محیط زیست را می‌توان از جهات مختلف فلسفی، اخلاقی، دینی، فرهنگی، سیاسی و قضائی مورد بحث قرار دارد و نمی‌توان آن را به یک نگرش خاص منحصر کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشبرد مباحث محیط زیستی نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط است، اظهار کرد: دستگاه‌های قضایی و سایر دستگاه‌ها، نهادهای مردمی، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها همگی می‌توانند به پیشبرد مباحث محیط زیستی کمک کنند.

تاکید بر ضرورت وجود گفتمان فلسفی در خصوص محیط زیست

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت وجود گفتمان فلسفی در خصوص محیط زیست گفت: در اینجا منظور از فلسفه متافیزیک نیست بلکه باید از بیرون به این بحث نگاه کنیم.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: باید دید نگاه ما به محیط زیست چگونه است؟ آیا حمایت ما از محیط زیست به این دلیل است که اضرار به محیط زیست به ضرر خود انسان است که این نگاه انسان محور است یا نگاه ابزاری به محیط زیست، یا اینکه حمایت از محیط زیست به دلیل ارزشمندی ذاتی آن است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه فکر می‌کنم؛ محیط زیست ذاتاً مهم است، خاطرنشان کرد: اینکه نگاه‌مان به محیط زیست و زیبایی‌های آن به خاطر خودش باشد یا به خاطر منافع انسان بسیار تاثیرگذار است.

وی با یادآوری اینکه دهه ۷۰، ۸۰ میلادی در کشورهای غربی موضوع اکولوژی عمیق مطرح شد، گفت: حیات انسانی و حیوانی ارزشمند است و اشکال مختلف حیات به شکوفایی حیات انسانی و غیرانسانی کمک می‌کند و انسان‌ها حق ندارند؛ این غنا و تکثر را از بین ببرند مگر آنکه چاره‌ای نداشته باشند.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: امروزه هرکسی هرکجا که توانسته به محیط زیست دست اندازی کرده و این حالت فزاینده هر روز بیشتر می‌شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه در قوانین اضرار به خود انسان و دیگری اجمالاً حرام است، ادامه داد: محیط زیست در نگاه دین نیز اهمیت خاص دارد و ارزشمند است و این سوال مطرح است آیا ما به عنوان انسان حق اضرار به طبیعت این مظهر جمال الهی را داریم؟

وی احترام به حیوانات و رعایت حقوق آن‌ها را از دیگر موارد مورد تاکید در دین دانست و گفت: من اعتقاد دارم شکار حرام است، مگر برای استفاده غذایی، هرچند که این موضوع مورد اختلاف است.

کراهت شکار تفریحی قطعی است

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: سفر برای شکار غیر از رزق و برای تفریح حرام است و اگر حرام هم نباشد باید مثل سفر حرام نماز را در آن کامل خواند.

وی تاکید کرد: شکار برای تفریح حرام هم نباشد کراهت آن قطعی است.

رئیس قوه قضائیه گفت: شکار برای تفریح از نظر من حرام است و اگر حرام هم نباشد کراهت آن قطعی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به ارتباط مقوله اسراف با محیط زیست گفت: به عنوان مثال برای درست کردن برنج، آب و نیرو مصرف می‌شود در حالی که بشقاب بشقاب برنج دور ریخته می‌شود.

وی با تاکید بر ظرفیت ایمانی کشور و ضرورت استفاده از این ظرفیت بیان کرد: قانون اساسی ما براساس دین وضع شده است و باید ظرفیت دینی مردم را برای جلوگیری از تخریب محیط زیست برانگیزیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه برخی نویسندگان غربی ادعا می‌کنند که نگاه مسیحیت و یهودیت انسان محور است که باعث اضرار به محیط زیست شده، ادامه داد: اما دین اسلام اهمیت محیط زیست را مورد تاکید قرار داده است و در این دین تمام عوالم در حیات هستند و حیات در تمام عالم وجود دارد. آیا چنین دینی اجازه می‌دهد موجوداتی را که تسبیح حق می‌گویند از بین ببریم، لذا از منظر قرآن حفظ محیط زیست مورد تاکید است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در بحث محیط زیست جلو برویم؛ مجلس، قوه قضائیه و سازمان محیط زیست همگی وظیفه دارند اما تا فرهنگ را عمومی نکنیم؛ فایده ندارد.

از کودکی احترام به حیوانات را بیاموزیم

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه نمی‌توانیم برای هر فرد یک محیط‌بان قرار دهیم، گفت: باید به کودکان احترام گذاشتن به حیوانات و محیط طبیعی را یاد داد و سازمان محیط زیست به عنوان متولی باید به ترویج فرهنگ عمومی برای عدم تخریب طبیعت از کودکی کمک کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت بازنگری در قوانین حوزه محیط زیست اظهار کرد: اگرچه سیاست قوه قضائیه جرم زدایی است، اما در حوزه محیط زیست باید جرم‌انگاری انجام شود.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن مسئله اجتماعی و فرهنگی گفت: در حال حاضر فردی را که در کنار دریا ویلا و شهرک می‌سازد کاری نداریم، ولی خانه فرد دیگری را که بالای خانه خود اقدام به ساخت و ساز می‌کند، تخریب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه روسای دادگستری‌ها تضمین داده‌اند که طی یکی دو سال اخیر ساخت و ساز به صورت تغییر کاربری و تخریب جنگل‌ها و مراتع انجام نشود، گفت: در گیلان، مازندران و گلستان ساخت‌وساز غیرقانونی و تخریب جنگل صورت نگرفته است.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: اگر به واسطه قانون موظفیم در برخی موارد اقدام به تخریب کنیم، نمی‌توانیم قانونی تصویب کنیم که مردم را شاکی کند، لذا باید مجلس و قوه قضائیه بررسی کند که اضراری به بافت فرهنگی، اجتماعی و روستا‌ها زده نشود.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر لزوم برخورد با مجرمان محیط زیست عنوان کرد: حاضریم در تشکیل شعب ویژه با سازمان محیط زیست همکاری داشته باشیم و پژوهشگاه قوه قضائیه را حلقه وصلی برای این اقدام قرار دهیم.

وی همچنین از دولت خواست در حمایت از سازمان محیط زیست بودجه زیادی را برای جذب محیط‌بانان توسط این سازمان در نظر بگیرد.

آیت‌الله لاریجانی با بیان اینکه محیط بانان گاهی بر اثر سهل‌انگاری برای خود، خانواده، سازمان محیط زیست و قوه قضائیه ایجاد مشکل می‌کند گفت: استفاده از سلاح باید در چارچوب صحیح خود باشد و در غیر این صورت محیط بانان منجر به قتل غیرعمد می‌شوند.

وی یادآور شد: مواردی وجود داشت که لزوم قصاص نیز ثابت شده، اما برای تاخیر در اجرا از مقام معظم رهبری اجازه گرفتم و امروز هم خبر خوشی به من رسید که در یک مورد اولیای دم راضی شده‌اند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه به نظر من برخی از موارد قتل توسط محیط بانان غیرعمد است، اظهار کرد: اگر اثبات شود که طرف مقابل نیز اسلحه داشته حکم دفاع از خود است و محیط‌بان مستحق قصاص نیست.

وی در پایان برلزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی برای محیط بانان و تشریح عواقب استفاده از سلاح برای آن‌ها تاکید کرد.

 

کد خبر : ۳۵۳۱۴۴