خبرگزاری کار ایران

فرهادی:

۳ تا ۵ درصد جمعیت کشور کم‌شنوا هستند

asdasd
کد خبر : ۳۵۲۹۴۴

بنیانگذار غربالگری شنوایی کشور از تولد سالانه 4 تا 5 هزار کودک مبتلا به کم شنوایی متوسط و شدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فرهادی در مراسم شکرانه سلامت شنوایی که صبح امروز برگزار شد؛ گفت:  در حال حاضر 11 مرکز کاشت حلزون در کشور فعال و مشغول به کار است ادامه داد: باید در سیاست‌های کلی سلامت آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی‌ خودشان، کاهش آلودگی‌های تهدید کننده سلامت و اولویت پیشگیری را مدنظر قرار گیرد.

فرهادی با اشاره به تشکیل کمیته کشوری گوش و شنوایی با کمک دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: در این کمیته اهدافی همچون افزایش سواد سلامت گروه‌های سنی مختلف در زمینه گوش، افزایش پوشش برنامه غربالگری موالید و... مورد پیگیری قرار گرفته است.

بنیانگذار غربالگری شنوایی کشور یادآور شد: طرح غربالگری نوزادان را در سال 80 ابتدا در تهران و بعد در خراسان و یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز کردیم که تعداد بیش از 50 هزار نوزاد مبتلا به اختلالات شنوایی  شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت در دنیا قریب 360 میلیون فرد با کم‌شنوایی معلولیت‌زا مواجهند گفت: 9 درصد از این جمعیت را کودکان زیر 15 سال تشکیل می‌دهند که اگر مشکلات شنوایی آنها به موقع تشخیص و درمان شود، اختلال شنوایی‌شان رفع خواهد شد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه 3 تا 5 درصد جمعیت کشور دارای کم‌شنوایی هستند، ادامه داد: 2.7 در هر هزار تولد زنده با استقبال سخت‌شنوایی و کم‌شنوایی مواجهند که نیمی از این جمعیت قابلیت کاشت حلزون را دارند.

وی افزود: سالانه 4 تا 5 هزار نوزاد با کم‌شنوایی متوسط و شدید متولد می شود و 50 درصد افراد نیز در معرض سطوح غیرایمن صوتی هستند که می‌تواند منجر به شنوایی ناتوان‌کننده در آنان شود.

فرهادی با تاکید بر اینکه کم‌شنوایی شایع‌ترین معلولیت کم‌شنوایی است خاطرنشان کرد: کم‌شنوایی معلولیتی خاموش است که با تشخیص و  درمان به موقع می‌تواند درمان شده و فرد از معلولیت خارج شود.

رئیس دستگاه تحقیقات گوش، حلق و بینی و سروگردن کشور با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها غربالگری شنوایی کودکان را اجباری کرده‌اند اظهار کرد: ضروری است در کشور ما نیز موضوع غربالگری شنوایی کودکان به صورت قانونی اجباری شود.

وی درپایان بر تدوین برنامه جامع ملی پیشگیری از کم شنوایی خبر داد که پژوهش ها و مداخالت این حوزه در آن مطرح شده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز