خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

توجه به علوم پایه در کشور کم شده‌است

asdasd
کد خبر : ۳۵۱۳۳۱

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم همکاری دستگاه‌هاو نهاد‌ها برای عملیاتی کردن نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مخبر دزفولی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی هم‌اندیشی ملی تدوین سیاست‌های اجرایی و اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور که امروز در سالن‌همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: نقشه جامع علمی کشور دارای ۱۳ محور است که اجرایی شدن این محور‌ها هدف ما برای ۱۴۰۴ است.

وی با اشاره به اینکه در نقشه جامع علمی کشور به غیر از ۱۳ محور بیش از ۲۰۰ اقدام آمده است، افزود: در این رابطه باید دستگاه‌ها و نهاد‌ها دست به دست هم دهند تا این اقدامات عملیاتی شوند.

دزفولی با اشاره به تاکیدات چندباره رهبر معظم انقلاب بر اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: بر این باور هستم که تا زمانی شورای عتف می‌تواند اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور را دنبال کند که مورد پشتیبانی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که هم‌اکنون محورهای آمایش آموزش عالی منطبق بر نقشه جامع علمی کشور در حال تصویب است، تصریح کرد: نمی‌شود چند مرجع در یک موضوع سیاست‌گذار باشد، چرا که در این صورت شاهد یک واگرایی غیرسازنده خواهیم بود و نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تخصصی‌ترین کمیسیون‌های ما برای تحقق نقشه جامع علمی کشور کمیسیون‌های تخصصی شورای عتف هستند، گفت: در حال حاضر بخش زیادی از اسنادهایی که ذیل نقشه جامع علمی کشور وجود دارد توسط ستادهای معاونت علمی و فناوری عملیاتی خواهد شد.

دزفولی اضافه کرد: درحال حاضر موضوع علوم و فنون دریایی در نقشه جامع علمی کشور مطرح است و بای اسناد مربوط به آن تدوین شود این نکته حائز اهمیت است که نهاد‌ها و دستگاه‌ها به هر میزان که با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند توفیقات ما در پیشرفت کشور بیشتر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه اختلافی بین مجموعه‌های علم و فناوری در کشور وجود ندارد گفت: اگر اختلافاتی هم وجود دارد باید حل شوند تا هم‌افزایی بیشتر شود، چرا که ما باید در حوزه علم و فناوری منطقه را پشت‌سر بگذاریم. در حال حاضر در این موضع در رتبه جهانی در رتبه‌های پایین قرار داریم گرچه حرکت رو به جلویی در این سال‌ها داشتیم.

وی ادامه داد: گرچه در موضوع مقالات پر استناد به ۵۴ مقاله در سال ۲۰۱۴ رسیدیم، اما باز هم با کشورهای پیشرفته فاصله زیادی داریم و باید روند فرسایشی را کنار بگذاریم.

دزفولی افزود: امیدواریم در سال آینده با ۱۵ هزار میلیارد تومانی که قرار است به بخش تحقیق و پژوهش اختصاص یابد سهم تحقیق ما از GDP به ۱. ۱ درصد افزایش یابد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ما هنوز زیر ۲ درصد دانشجوی دکترا در هرم دانشجویی داریم گفت: در هرم دانشجویی تنها ۱۷ درصد از دانشجویان ما فوق‌لیسانس هستند و حالا مقایسه کنید که ما با کشورهای دیگر در این زمینه چقدر فاصله داریم.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر توجه به علوم پایه در کشور کمتر شده است گفت: یک موجی می‌آید و ما به فکر کاربردی شدن علوم می‌افتیم اما در کنار آن باید به فکر علوم پایه هم بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز