خبرگزاری کار ایران

انتقاد سرپرست ملی یونسکو از نپرداختن به میراث فرهنگی‌ در کتب درسی

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۰۶۷

سرپرست ملی یونسکو و رئیس کارگروه صلح و وفاق ملی گفت: در مدارس و کتب درسی به چگونگی حفاظت از میراث فرهنگی و وظایف شهروندان در مقابل حفظ میراث فرهنگی پرداخته نشده است.

به گزارش ایلنا٬ سعدالله نصیری قیداری درهمایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار٬ اظهار کرد: با معرفی برنامه توسعه پایدار که سازمان ملل در نوامبر سال ۲۰۱۵ در پاریس تصویب کرد سازمان یونسکو را تحت عنوان نهادی برای ایجاد صلح و تشویق و ترغیب آن به جهان اعلام کرد.

او گفت: بشر پس از جنگ جهانی دوم برای درک صلح هزینه زیادی را متحمل شد، البته صلحی که با ابزار نظامی، ریاست و پول و اقتصاد نباشد.

نصیری با تاکید بر ضرورت ایجاد صلح و عدالت اجتماعی در ذهن انسان‌ها افزود: ایجاد صلح در ذهن انسان‌ها جز با آموزش و علم و فرهنگ راه دیگری ندارد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: این نکته که چرا نسل حاضر گذشته تاریخی و فرهنگی خودش را به خوبی نمی‌شناسد و چشمش به فرا‌تر از مرز‌ها دوخته شده موضوعی است که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

نصیری تاکید کرد: از یک سو بحث ازبین بردن و تخریب میراث گذشته مطرح است از سوی دیگر نبود شناخت ما از میراث گذشتگان برای نمونه اگرچه ما هنوز چغازنبیل را از بین نبرده‌ایم ولی آیا ما همه بقایای تمدن گذشته خود را به درستی می‌شناسیم؟

او گفت: هنوز در مدارس و کتب درسی به این مسئله که چگونه باید از میراث فرهنگی خود محافظت کرد و یک شهروند چه وظیفه‌ای در مقابل حفظ میراث فرهنگی خود دارد پرداخته نشده است.

به گفته او، وظیفه یونسکو ثبت مشاهیر و شناساندن آن‌ها به جهان است اما در این زمینه هم مشکل جدی وجود دارد درواقع از خودبیگانه شدن و نشناختن مشاهیر گذشته در نحوه تدریس از جمله این مشکلات است.

نصیری گفت‌و‌گو و دیپلماسی فرهنگی را یکی از موضوعات مهم امروز در جهان دانست و تاکید کرد: روابط ما باید مبتنی بر گفت‌و‌گو باشد به گونه‌ای که همه در ماههای اخیر شاهد بودیم که بخشی از معضلات ملی، منطقه‌ای و بین المللی با گفت‌و‌گو به نتیجه رسید.

او در ادامه به برخورد نامناسب انسان با طبیعت و محیط زیست اشاره کرد و افزود: در گذشته با طبیعت بسیار منطقی برخورد می‌شد اما در عصر حاضر که علم و فناوری پیشرفت کرده در برخورد با طبیعت بسیار ناشیانه عمل می‌کنیم و این درحالی است که همه به موضوع محیط زیست و اهمیت آن واقف هستند.

او گفت: ما در سازمان یونسکو سعی داریم تجربیات جهانی را بفهمیم و به زبان ملی ترجمه کنیم.

نصیری تاکید کرد: این نگاهی که از جهان به سطح ملی رجوع کنیم و همچنین از سطح ملی به جهان بپردازیم برای بشریت خوب است با این روش می‌توان گام‌های بلندی در مسیر صلح و وفاق بین الملل برداشت.

نخستین همایش دو روزه میراث فرهنگی و توسعه پایدار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با حمایت سازمان‌ها و ارگانهایی چون کمیسیون ملی یونسکو ایران، ایکوم، کمیته ملی موزه‌های ایران، موزه ملی ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه ارومیه، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه زنجان، گنجینه ملی آب ایران، وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران وبهسازی شهری ایران، سازمان آب و برق استان خوزستان و بانک مسکن برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز