خبرگزاری کار ایران

رییس جمعیت هلال احمر خبر داد؛

تدوین برنامه پنج‌ساله استراتژیک جمعیت هلال‌احمر

asdasd
کد خبر : ۳۴۷۶۰۶

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر این‌که در برنامه پنج‌ ساله استراتژی جمعیت هلال‌احمر، ریز وظایف مشخص شده است، افزود: بخش عمده کار تدوین شده است و با گذراندن مراحل عملیاتی، بودجه 96 جمعیت هلال‌احمر بر اساس این برنامه استراتژیک خواهد بود.

به گزارش ایلنا، سیدامیرمحسن ضیایی در جلسه شورای اداری جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل با تبریک مجدد ایام‌الله دهه فجر، گفت: در برهه‌ای از تاریخ، تمام دنیا جمع شدند تا حرکت استقلال‌طلبانه ملت ایران را از بین ببرند، اما رشادت‌ها و پایمردی‌های مردمان این سرزمین مانع آنها شد.

وی با تاکید بر این‌که نباید فراموش کنیم چه جوانان برومندی خون‌شان را برای حفظ استقلال و شرف این مرز و بوم دادند و شهید شدند، افزود: به برکت رشادت‌های آن عزیزان، در حال حاضر ایران، گلستانی در شرایط پرآتش منطقه است و وظیفه ماست در هر جایگاهی که قرار داریم آن را حفظ کنیم.

ضیائی افزود: خدمت در جمعیت هلال‌احمر فرصتی مغتنم و توفیقی والاست که در درجه اول برکاتش متوجه خود فرد است و در ادامه آن جامعه، لذا باید در هر شرایطی به این نکته توجه و به بهترین نحو از این فرصت استفاده کرد تا شرمنده خودمان در مقامی که هستیم، نباشیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که با همکاری استان‌ها و در زمان مشخص، باید حتی تکلیف جزئی‌ترین وظایف جمعیت هلال‌احمر هم مشخص شود، خاطرنشان کرد: در سند بین‌المللی فدراسیون و قوانین جمعیت‌های ملی، وظایف به‌صورت کلی تعریف شده است؛ در حالی که وضعیت ریز وظایف جمعیت هلال‌احمر نسبت به سایر دستگاه‌ها مشخص نیست.

وی با تأکید بر این‌که در برنامه پنج‌ساله استراتژی جمعیت هلال‌احمر این موضوع تشریح شده است، افزود: بخش عمده کار تدوین شده است و با گذراندن مراحل عملیاتی، بودجه 96 جمعیت هلال‌احمر بر اساس این برنامه استراتژیک خواهد بود.

ضیایی توجه به جایگاه کار داوطلبی، استفاده از پتانسیل و ظرفیت جوانان و توانمندی‌های امدادگران را از جمله مزیت‌های این برنامه برشمرد و افزود: بزرگ‌ترین شبکه داوطلبی جهان در اختیار جمعیت هلال‌احمر است و این مزیتی است که باید محور برنامه‌های ما باشد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که کشور و همه دستگاه‌ها نیازمند فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر هستند، خاطرنشان کرد: ارزش کار هلال‌احمر زمانی مشخص می‌شود که بحرانی اتفاق بیفتد و آنگاه باید این سؤال مطرح شود که آیا سایر دستگاه‌ها بدون حضور و پتانسیل‌های هلال‌احمر می‌توانند بحران را مدیریت کنند؟

به گفته ضیایی، علاوه بر پاسخگویی در حوادث، پیشگیری از حوادث، آمادگی و کاهش خطرپذیری جزو اولویت‌های همیشگی جمعیت هلال‌احمر است.

وی با تأکید بر این‌که جمعیت هلال‌احمر با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در حوزه جوانان و داوطلبان می‌تواند چتر فعالیت‌های خود را بگستراند، افزود: کسی که عضو داوطلب هلال‌احمر می‌شود یا جوانی که امدادگر هلال‌احمر است، یک الگوی رفتاری موفق است که می‌تواند در ظرفیت‌سازی اجتماعی و جلوگیری از آسیب‌ها در اجتماع تأثیر بگذارد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که برای استفاده از منابع و سرمایه انسانی موجود در جمعیت هلال‌احمر باید به سمت تعریف شاخص‌های بهره‌وری حرکت کنیم، افزود: تمامی فعالیت‌ها و خدمات داوطلبانه برجسته شود که اگر موفق به کار شویم، دیگر تعداد عملیات امدادی در هر استان معیار موفقیت نیست، بلکه میزان مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه معیار سنجش می‌شود.

ضیایی، تلاش برای دستیابی به منابع پایدار را از اولویت‌های جمعیت دانست و افزود: باید فعالیت‌ها به سمتی حرکت کند که با منابع مردمی و فعالیت‌های اقتصادی، استقلال واقعی جمعیت هلال‌احمر حفظ شود و تنها متکی به کمک‌های دولتی نباشیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: استفاده از کمک دولتی به‌نوعی یک مزیت برای جمعیت هلال‌احمر است و نشان می‌دهد فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر همسو با اهداف کشور است که بودجه مشخص برای ما تعریف می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که کشور و تمامی دستگاه‌ها به تشکیلات جمعیت هلال‌احمر نیازمند هستند، تصریح کرد: باید با حفظ استقلال خود، منابع دولتی کشور را به سمت خود جذب کنیم. برای حفظ استقلال هم منابع بسیاری در اختیار جمعیت وجود دارد که باید به‌درستی مدیریت شود.

وی با اشاره به تقویت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جمعیت هلال‌احمر، افزود: در مباحث سخت‌افزاری، جمعیت به‌خوبی وارد عمل شده است اما در موضوعات نرم‌افزاری از جمله ایجاد سازمان یادگیرنده، نیروهای چالاک و آموزش‌دیده باید بیشتر برنامه‌ریزی شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که هر استانی باید دارای شخصیت شود، افزود: هر استانی یک مزیتی دارد که می‌تواند در آن موضوع متمرکز و برنامه‌ریزی قوی داشته باشد، لذا باید وظیفه برنامه‌ریزی در آن موضوع به آن استان توانمند سپرده شود و سپس به‌ تمامی استان‌ها ابلاغ شود.

وی با اشاره به این‌که بدنه عملیاتی جمعیت هلال‌احمر چابک‌تر و به‌زودی آزمون استخدامی برگزار خواهد شد، افزود: سیاست جذب نیرو در جمعیت هلال‌احمر بر مبنای پایگاه محوری است، به‌طوری که ٥٠ درصد نیروهای هر پایگاه باید رابطه استخدامی با جمعیت هلال‌احمر داشته باشند.

ضیائی با تأکید بر این‌که بومی بودن و داشتن سابقه داوطلبی جزو شرط‌های اساسی استخدام نیروهای جدید است، افزود: رویکرد ما انتخاب افراد برای خدمت در پایگاه‌هاست و در رده‌های بعد تعداد کمتری در شعب و استان جذب خواهند شد.

به گفته ضیایی، نحوه پرداخت حقوق و دستمزد هم باید به سمت پایگاه محوری پیش رود تا افراد برای خدمت در پایگاه‌ها مشوق‌های لازم را داشته باشند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که برای برنامه‌ریزی کلان باید نیروهای دائم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: مأموریت حکومتی ما امداد و نجات است و برنامه‌ریزی برای این وظیفه خطیر باید برمبنای نیروی ثابت آموزش‌دیده انجام شود و نه نیروی داوطلب؛ چراکه نیروی داوطلب نیروی کمک‌کننده و در واقع پتانسیل ویژه‌ای در مواقع بحران است.

وی با اشاره به این‌که با اجرایی شدن برنامه پنج ساله استراتژیک، جمعیت هلال‌احمر تنها در موضوعاتی که وظیفه دارد ورود خواهد کرد، خاطرنشان کرد: زمانی، فعالیت‌هایی که به هلال‌احمر نیز ارتباطی نداشت به دوش این نهاد مردمی سپرده می‌شد که این صحیح نیست.

ضیائی در پایان با اشاره به تعاملات بین بخشی متناسب در جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل خاطرنشان کرد: هلال‌احمر استان اردبیل از ظرفیت‌های موجود بخوبی استفاده کرده و جزو استان‌های قوی در امر خدمت‌رسانی است که از مدیرعامل این استان و تمامی فعالان در پایگاه‌ها، شعب، داوطلبان، امدادگران و جوانان عضو تشکر می‌کنم.

بنابراین گزارش در این جلسه برخی از روسای شعب و معاونین هلال‌احمر استان اردبیل به نمایندگی به ارائه گزارش و مشکلات موجود پرداختند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز