خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ناجا تاکید کرد:

لزوم رعایت اصول اخلاقی توسط پلیس در مواجهه با شهروندان/دستگیری در جشنواره فجر نداشتیم

سخنگوی نیروی انتظامی بر رعایت اصول اخلاقی از سوی نیروهای پلیس در مواجهه با شهروندان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار منتظرالمهدی (سخنگوی نیروی انتظامی) در نشست خبری که صبح امروز (26 بهمن ماه) برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه رفتار نیروهای انتظامی با مردم گفت: پلیس باید در مواجهه با شهروندان اصول اخلاقی را رعایت کند و در این زمینه خوشبختانه بیشتر نیرو‌ها این ضوابط و اصول را رعایت می‌کنند، اما اگر بداخلاقی صورت گیرد ما به نیرو‌ها تذکر می‌دهیم و مدام هم در حال آموزش دادن و ارائه راهکارهایی در خصوص نحوه برخورد با مردم به نیروهای پلیس هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه آمار‌ها حاکی از رضایتمندی مردم از نیروی انتظامی است و این رضایتمندی در حال حاضر در حد مطلوب است و امیدواریم که حداکثری شود.

فروش شوکر و اسپری فقط با مجوز امکان‌پذیر است

سخنگوی نیروی انتظامی درباره فروش لباس، شوکر و اسپری مخصوص پلیس در حسن‌آباد تهران بدون مجوز اظهار کرد: در حسن آباد اداره اماکن برخوردهایی را با کسانی که اینگونه وسایل را ارائه می‌دهند؛ انجام داده است، اما باید در این زمینه دانست که اگر فروش برخی وسایل با کارت شناسایی و مجوز همراه باشد؛ مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برخی از این مسائل مثل فروش لباس نیروی انتظامی غیرقابل گریز است.

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به خبرنگاری درباره حضور پلیس در برج میلاد به مناسبت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و نحوه برخورد با هنرمندان بدحجاب اظهار کرد: وظیفه پلیس ایجاد امنیت و آرامش در این مراسم بود که در این زمینه نیروی انتظامی حضور پیدا کرد و وظیفه خود را در این راستا به خوبی انجام داد و البته تذکراتی نیز داده شد، اما هیچگونه دستگیری در این زمینه نداشته‌ایم.

تعدادی توفیق حضور در جشنواره فجر را به دلیل بدپوشی نداشتند

وی ادامه داد: پلیس نمی‌تواند برای هر فرد یک نیروی انتظامی بگذارد و اشخاص باید خود رعایت ضوابط و شئونات را کنند و در جشنواره نیز در این حوزه پلیس مسئولیت خود را به خوبی انجام داد و تعدادی توفیق حضور در جشنواره را به دلیل بدپوشی نداشتند.

وی در خصوص تمهیدات پلیس برای چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: متاسفانه در حادثه‌ای که دیشب به دلیل انفجار در منزلی اتفاق افتاد؛ هفت نفر مجروح و یک نفر کشته شدند، اما آنچه که در حال حاضر لازم است؛ آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه است.

وی افزود: ما در نیروی انتظامی در حال جمع‌آوری مستندات و فیلم‌هایی در خصوص خطرات آتش‌بازی‌های آخر سال هستیم و در زمان خود آن را منتشر خواهیم کرد و تاکنون نیز کشفیاتی داشته‌ایم که آمار آن را در جلسات بعدی ارائه می‌کنیم.

سردار منتظرالمهدی با اشاره به واقعه سبزوار افزود: ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی به صراحت اعلام کرده است که نیروهای انتظامی در مواقع خطر قریب‌الوقوع برای دفاع مشروع می‌توانند از خود دفاع کنند و اگر کمی در این زمینه تعلل کنند؛ ممکن است خودشان آسیب ببینند.

وی ادامه داد: حادثه سبزوار در حال حاضر پیگیری می‌شود و وکیل ما از آن دفاع می‌کند. امیدواریم که نتیجه به زودی مشخص شود.

روانگردان‌های صوتی هنوز در کشور موجود نیست

سردار منتظرالمهدی با اشاره به نوع جدیدی از مواد روانگردان موسوم به روانگردان‌های دیجیتالی اظهار کرد: این مواد در برخی کشور‌ها وجود دارد و مصرف می‌شود ولی در کشور ما هنوز موجود نیست و ممکن است دیر یا زود در کشور ما هم وارد شود.

وی با اشاره به اینکه این فایل‌های صوتی با ایجاد پالس‌هایی در فرکانس‌های مغزی اثرات مصرف کراک، تریاک و حتی مشروبات الکی را در نقاطی از مغز ایجاد می‌کنند، گفت: این فایل‌های صوتی موجبات سرخوشی کاذب، توهم و... را ایجاد می‌کند، در حالی که جوانان برای مصرف این مواد تنها نیاز به یک هدفون، اتاق تاریک و یک فایل صوتی دارند.

سخنگوی نیروی انتظامی ادامه داد: جوانان باید دقت کنند که حتی یک بار و از سر کنجکاوی از این فایل‌های صوتی استفاده نکنند، چراکه اثرات مخربی را بر روی ذهن و روان آنان خواهد داشت.

اجرایی شدن افزایش جرائم رانندگی از نیمه دوم اسفندماه

سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص افزایش جرائم رانندگی که از نیمه دوم اسفندماه اجرایی می‌شود؛ گفت: ۱۷۱ کد جریمه وجود دارد که صرفاً ۳۹ کد آن افزایش پیدا خواهد کرد و ۱۲ عدد از این کد‌ها ۱۰۰ درصد افزایش دارد که بالا‌ترین جریمه در این خصوص برای رانندگی در حال مستی و مواد روانگردان اعمال می‌شود که از ۲۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی دیگر از تخلفات رانندگی نیز با افزایش جریمه همراه بوده است، گفت: جریمه عبور از خطوط ویژه و عبور از چراغ قرمز نیز ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

سردار منتظرالمهدی در خصوص انتقادهایی که درباره بالا بودن جرایم رانندگی اظهار می‌شود، گفت: در لندن عبور از چراغ قرمز هزار پوند برابر با ۴ میلیون تومان است و در کویت عبور از چراغ قرمز ۳۰۰ دینار یعنی ۳ میلیون تومان است که در این زمینه به زعم روان‌شناسان و جامعه‌شناسان افزایش جرائم باید در سبد زندگی افراد تاثیر داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: البته فرهنگ‌سازی و آموزش مهم‌ترین مولفه‌هایی است که باید در این باره انجام شود و بخشی از این مسئله که به ما مرتبط می‌شود، در حال حاضر داریم به خوبی انجام می‌دهیم و بقیه نهاد‌ها نیز باید در این حوزه فعالیت کنند.

جریمه‌های رانندگی در جیب پلیس نمی‌رود

وی با بیان اینکه جریمه‌های رانندگی در جیب پلیس نمی‌رود، افزود: همه هزینه جرائم به خزانه دولت واریز می‌شود و تنها بخشی از آن حدود ۱۵ درصد به پلیس راهنمایی و رانندگی داده می‌شود که بخشی از این مبلغ در فرهنگسازی برای کاهش جرائم رانندگی و بخشی دیگر برای بروز رسانی تجهیزات و استفاده از سیستم‌های هوشمند در دیگر حوزه‌ها هزینه می‌شود.

سردار منتظرالمهدی با اشاره به مورد آدم‌ربایی در آبادان و قداره‌کشی برای نیروهای پلیس گفت: پلیس در مواجهه با این افراد با توجه به تجهیزات و آمادگی برخورد می‌کند و البته ناگزیر در برخی موارد هم ممکن است؛ جا بماند اما در این مورد همه ارازل و اوباش دستگیر و در اختیار دستگاه قضایی داده شدند.

تمهیدات نیروی انتظامی برای کاهش آلودگی هوا

سخنگوی نیروی انتظامی درباره تمهیدات نیروی انتظامی برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: برای داشتن هوایی پاک نیاز به عزم ملی در همه سطوح وجود دارد و برخورداری از هوای سالم نیازمند طرح جامعی است که در این رابطه باید خودروهای شخصی، کارخانجات و همه نهاد‌ها دوستدار محیط زیست شوند و در آخر نیز پلیس به عنوان کنترل‌کننده، فعالیت خود را انجام خواهد داد. در این زمینه به پلیس راهور نیز اعلام شده است که با هرگونه خودروی دودزا برخورد لازم را انجام دهد.

سردار منتظرالمهدی در خصوص حکم منتشر شده در سایت اطلاع‌رسانی صنف بستنی و آبمیوه‌فروشان درباره روز ولنتاین اظهار کرد: این حکم از طرف ما نبوده است و این صنف برای اطلاع زیرمجموعه خود این حکم را منتشر کرده است.

سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص برخورد پلیس ساری با دو نوجوان که به شیشه فروشگاه‌ها سنگ پرتاب می‌کردند و گرداندن این دو نوجوان در شهر گفت: من به شخصه با گرداندن افراد و ارازل و اوباش در شهر مخالفم، ولی اگر دستور قضایی در این زمینه وجود داشته باشد، ما به عنوان ضابط قضایی باید این کار را انجام دهیم ولی ماجرای دو نوجوان اهل ساری بازسازی صحنه بوده است که باید انجام می‌شد.

هنرمندان در حاشیه امن نیستند

وی در خصوص برخورد متفاوت نیروی انتظامی در مواجه با هنرمندان زن بدحجاب و سایر مردم اظهار کرد: ما با مد مخالف نیستیم؛ ولی مدهایی که مغایر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی باشد؛ پذیرفته‌ شده نیست و به نظر من هنرمندان در حاشیه امن نیستند و همه در برابر قانون یکسان هستند و پلیس در مقابل هر نوع رفتار خارج از محدوده واکنش نشان می‌دهد.

سردار منتظر المهدی با اشاره به ورود نام خاوری به لیست اینترپل اظهار کرد: اعضای سازمان اینترپل ۱۸۹ کشور هستند که پروتکل‌هایی را با یکدیگر امضا کرده‌اند و آنچه وظیفه پلیس اینترپل است ردیابی و شناسایی بوده که این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اکثر اعضای اینترپل وظیفه استرداد را دارند به غیر از چند کشور که کانادا نیز یکی از آن کشورهاست و قانون خاص خود را دارد و ما با رایزنی‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهیم؛ امیدواریم این استرداد به زودی انجام گیرد.

سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به خبرنگار ایلنا، در خصوص ارائه آمار مربوط به جرائم اطفال و نوجوانان و تاثیر استقرار پلیس اطفال در کشور اظهار کرد: پلیس اطفال در حال حاضر به صورت فراگیر شروع به کار نکرده است و فقط در تهران به صورت پایلوت در حال فعالیت است و ما منتظر سازوکارهای لازم هستیم تا متناسب با ظرفیت‌هایی که داریم این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ضرورت استقرار پلیس اطفال و نوجوانان به دلیل ابعاد روان‌شناسی و اجتماعی که دربردارد به شدت احساس می‌شد و در نشست خبری آینده اگر آماری در زمینه جرائم اطفال و نوجوانان موجود باشد ارائه می‌دهیم.

همه زنان معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند

سردار منتظرالمهدی درخصوص برخورد نیروی انتظامی با معتاددان متجاهر و خیابانی گفت: براساس ظرفیت‌های بهزیستی و شهرداری معتادان خیابانی را جمع‌آوری می‌کنیم و در حال حاضر نیز همه زنان معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند و اگر کسی دستگیر نشده باشد در آینده نزدیک دستگیر و به مراکز مربوطه ارجاع می‌شود.

وی با اشاره به ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و مسئولیت مستقیم تصریح کرد: این مسئولیت به بانک مرکزی محول شده است و ما نیز به عنوان ضابط وظیفه خود را درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام می‌دهیم.

سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به ایجاد قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته ادامه داد: نیروی انتظامی تنها به دنبال کشف نیست و مبارزه را از ورود و عرضه تا کشف در دستور کار خود قرار داده است.

سردار منتظرالمهدی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص صحت وجود احکام پلیس برای معافیت یا کسر خدمت قاریان قرآن اظهار کرد: معافیت این افراد جزو قوانین وظیفه عمومی نیست ولی خود سازمان‌ها اقداماتی را انجام می‌دهند که در این حوزه برای قاریان قرآن اتفاقات خوبی را نظیر کسر یا معافیت از خدمت رقم بزنند اما قانونی در نظام‌وظیفه برای این افراد وجود ندارد و اگر ماده‌ای هم در مجلس تصویب شده باشد هنوز به ما ابلاغ نشده است.

کاهش ۸۳ درصدی خودکشی نسبت به سال گذشته

وی در خصوص افزایش میزان خودکشی نوجوانان بیان کرد: از نظر علمی دو نوع خودکشی وجود دارد که یکی خودکشی و یکی اقدام به خودکشی است و در نوع دوم معمولا افراد موفق به خودکشی نمی‌شوند که بیشتر نیز در مورد خانم‌ها مصداق دارد.

منتظرالمهدی ادامه داد: این مسئله که بگوییم؛ خودکشی نوجوانان اپیدمی‌ شده است صحیح نیست و آمار خودکشی در کشور ما زیاد بالا نیست بطوری که در سال ۹۳ طبق آمار پزشکی قانونی ۳ هزار خودکشی در کشور وجود داشت که در سال گذشته ۸۳ درصد کاهش داشته است.

گشت‌های شبانه روزی پلیس موجب آرامش مردم شده است

سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص فعالیت‌های گشت‌های شبانه پلیس در تهران با بیان اینکه حضور این گشت‌ها بطور شبانه‌روزی در محله‌های مختلف محسوس است و کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و در برابر هر تخلفی عکس‌العمل مناسب را نشان می‌دهند، گفت: حضور این نیرو‌ها موجب آرامش مردم شده و نیروهای انتظامی را در ماموریت‌های خود یک گام سریع‌تر کرده است.

سردار منتظرالمهدی در خصوص تهدیدات حضور داعش در مرزهای ایران خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است ما یک کشور شیعه‌ هستیم و داعش اصلی‌ترین دشمن ما است. بنابراین در این زمینه پایش مستمر در مرز‌ها انجام می‌شود و اشراف کامل توسط مرزبانان وجود دارد و همانطور که فرمانده نیروی انتظامی هم اعلام کرده‌اند تعداد اندکی از نیروهای داعش دستگیر شده‌اند که در حال پیگیری این مسئله هستیم.

 

 

کد خبر : ۳۴۷۳۱۵