خبرگزاری کار ایران

واکنش شهردار تهران به آلودگی هوا؛

برخی نمی‌خواهند آلودگی هوا کاهش یابد!

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۶۱۵

شهردار تهران ضمن اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا، در عین حال گفت: بحث مقابله با آلودگی هوا بحثی سهل و ممتنع است؛ غصه من این است که موضوعی را که ما می‌خواهیم و می‌توانیم، چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. گویا برخی به دلایل متعدد نمی‌خواهند کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف با حضور در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا به اقدامات بستگی دارد نه به سخنرانی، گفت: این چالش یک چالشی است که بقیه شهر‌ها و کشورهای دنیا نیز با آن درگیرند و مختص ایران نیست. همچنین در ایران هم پنج تا شش شهر دیگر جز تهران دچار این مشکل هستند و حتی وضعیت بدتری نسبت به تهران دارند.

قالیباف با تاکید بر اینکه معتقدم موضوع آلودگی هوا قابل حل است، گفت: این مسئله طی دو دهه ایجاد شده است و در کمتر از یک دهه می‌توان آن را حل کرد. می‌توان طی ۱۰ سال بر وضعیت آلودگی مسلط شد و در طی پنج یا شش سال به وضعیت قابل قبولی رسید.

قالیباف با تاکید بر اینکه برای مسئله آلودگی هوا باید در جمع کار‌شناسی تصمیم گیری شود، گفت: تصمیم گیری در مورد این مسئله نباید در گفت‌و‌گوهای سیاسی مدیران صورت گیرد، بلکه باید مدیران تصمیمات کار‌شناسان را پیگیری کنند. شهرداری نسبت به این مسئله شناخت کافی پیدا کرده است. نباید بگذاریم آلودگی تولید شود و بعد از آن به فکر مهار آلودگی باشیم بلکه باید از ابتدا در اندیشه پیشگیری از تولید آلودگی باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در مطالعات شهرداری به یک جمع بندی رسیده‌ایم که ۸۰ درصد آلایندگی تهران فقط از وسایل متحرک این شهر اتفاق می‌افتد، گفت: تنها ۲۰ درصد آلایندگی ناشی از سایر منابع است. چطور می‌توان گفت ۴۰ درصد آلودگی ناشی از منابع خانگی است. در حالی که طبق مطالعات دقیق ما منابع خانگی ۲. ۲ در انتشار آلودگی نقش دارند.

قالیباف با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف گاز امر طبیعی است، اما مصرف خانگی گاز نقش پررنگی در آلودگی هوای تهران ندارد، اظهار کرد: از این ۸۰ درصد ۴۲ درصد آلودگی برای ۴۰۰ هزار خودرو و موتور است. اگر ۴ میلیون وسایل متحرک داشته باشیم، ۵۰ درصد آن ۴۰۰ هزار می‌شود که حتی در صورت رعایت ملاحظات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی شهروندان می‌توان مشکل آلودگی تهران را حل کرد.

وی با بیان اینکه چطور می‌توان اتوبوس و مینی بو‌س‌ها را در شهرهای درجه دو و سه ممنوع کرد اما‌‌ همان اتوبوس‌ها در تهران سرویس وزارتخانه شوند، اظهار کرد: این بدین معناست که عزم جدی در اجرای قوانین وجود ندارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه بخشی از تجهیزات را برای آنالیز شاخص‌ها در کشور نداشتیم، گفت: برای تشخیص منبع و منشا اصلی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲. ۵ میکرون با دانشگاه‌های مهم کشور از جمله صنعتی شریف و تهران و دانشگاه‌های خارجی در سوئد و آمریکا همکاری‌هایی داشتیم. همچنین نمونه‌هایی به دلیل نبود تجهیزات کافی به خارج از کشورانتقال یافته و آنالیز آن‌ها صورت گرفت که در نتیجه می‌توان منبع آلاینده ۲. ۵ میکرون را نشان داد.

قالیباف با بیان اینکه بنزین و خودرو نقش بسیاری در آلودگی هوا دارند، گفت: بنابراین نباید از بحث آلودگی خانگی در این شرایط صحبت کرد. شهرداری برای کاهش آلودگی هوا برنامه دارد، اما آنرا تحویل بخش‌های دیگر نمی‌دهد که به صورت کاریکاتوی اجرا شود، بلکه باید این برنامه به دقت و با پیوست اجتماعی و فرهنگی اجرا شود.

وی با بیان اینکه شهرداری در سال ۳۰ کیلومتر مترو می‌سازد، گفت: برای امسال و سال آینده ۶۰ کیلومتر ساخته خواهد شد و تا چند روز آینده مجموع ایستگاه‌های متروی تهران به ۱۰۰ ایستگاه می‌رسد که تا پایان سال ۹۶ این تعداد به ۱۶۰ ایستگاه خواهد رسید.

شهردار تهران در ادامه ضمن گلایه از رسانه‌ها گفت: دولت در سال ۹۰مصوبه‌ای مربوط به اینکه چه خودروهایی مجوز ورود به کلان شهر‌ها را دارند، تصویب کرد، اما اجرا نشد. در دولت یازدهم و در سال ۹۲ نیز مصوبه‌ای داشتیم که مصوبه قبلی را لازم الاجرا می‌کرد که در اردیبهشت تصویب شد.

وی با بیان اینکه در شورای عالی ترافیک اجرای LEZ در مرکز تهران تصویب شد، اما اجازه اجرای آن را ندادند، گفت: قرار بود این طرح در آبان ماه اجرا شود اما از آن ممانعت شد.

قالیباف با تاکید بر اینکه قبل از داشتن پول و اعتبار به مدیریت احتیاج داریم، گفت: مصوبات و قوانین باید اجرا شوند. کیفیت صنعت و ساخت و ساز و کیفیت سوخت دچار اشکالاتی است. اگرچه وزارت نفت در حوزه سوخت تلاش مجدانه‌ای کرده و در حوزه گازوئیل ۷۰۰۰PPM را به زیر ۱۵۰PPM کاهش داده است، اما وقتی سوخت یورو۴ وارد موتور و خودروهای کاربراتوری می‌شود، باعث انتشار آلودگی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز