خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام پزشکی:

با مشکلات بسیاری در حوزه سلامت روبرو‌ هستیم

asdasd
کد خبر : ۳۳۵۶۶۸

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: درحال حاضر با مشکلات بسیاری در حوزه سلامت روبرو‌ هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایلنا، علیرضا زالی امروز (سه شنبه) در نشست خبری خود گفت: با اشاره به انتخابات پیش‌رو در کشور گفت: حضور حداکثری و مشارکت گسترده مردم با توجه به شرایط ویژه حاکم بر کشور در این انتخابات بسیار اهمیت دارد و از آنجا که ما نیز یک نهاد مردم‌مدار هستیم، برای ترغیب مردم و جامعه پزشکی برای ایجاد انتخابات پرشور و نشاط تلاش می‌کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: برخی از همکارانمان در حوزه سلامت نیز برای انتخابات کاندیدا شده‌اند و ما تا چند روز آینده بیانیه انتخاباتی خود و معیار‌هایمان برای حمایت از کاندیدا‌ها را اعلام می‌کنیم. این معیار‌ها عمدتا براساس نگاه سلامت محور کاندیدا‌ها خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر با مشکلات اقتصادی فراوانی در کشور روبه‌رو هستیم و علی رغم برنامه‌هایی که مسئولان اجرایی کشور طراحی می‌کنند در شرایط پیچیده اقتصادی قرار داریم که نگرانی در مورد پیش رفتن بحث‌های بودجه در حوزه سلامت را پیش می‌آورد.

زالی اظهار کرد: نگاه ما این است که بودجه‌ریزی در حوزه سلامت از جنس سرمایه‌گذاری است و نه هزینه، زیرا خلق جامعه‌ای با بهره‌وری مناسب با انسان‌هایی سالم رخ خواهد داد و اگر شاخص‌های سلامت در جامعه‌ای در حال سقوط باشد شاخص‌های اقتصادی نیز سقوط می‌کند.

وی ادامه داد: اخبار جست و گریخته‌ای در بحث بودجه سلامت به گوش می‌رسد که امیدوار کننده نیست علاوه بر آن میزان تحقق بودجه سال جاری نیز باعث نگرانی‌های بیشتری می‌شود.دولت در بخش سلامت سرمایه‌گذاری کرده است و اکنون این مسئله به مطالبه‌ای در جامعه تبدیل شده که قابل عقب‌نشینی نیست بنابراین فکر می‌کنیم که باید بودجه سلامت پایدار‌تر دیده شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: حوزه سلامت حوزه گرانی است و با توجه به روند سالمندی جامعه تغییر الگوی بیماری‌ها، بیماری‌های نوظهور، نوآوری نوین حوزه سلامت، تکنولوژی‌های گران و... این حوزه هر ساله گران‌تر می‌شود. ما محدودیت‌های دولت را درک می‌کنیم و باید از سازوکاری همچون عوارض بر سیگار و... استفاده کنیم تا مشکلات بودجه‌ای در این زمینه را حل کنیم.

وی با اشاره به نگرانی‌های اصلی سازمان نظام پزشکی کشور در حوزه سلامت برای سال آینده گفت: اول آنکه امیدواریم تصویب بودجه حوزه سلامت در سال جاری مرتفع شود و نگران تخصیص بودجه نباشیم زیرا در سال ۹۴ تخصیص بودجه حداقلی بوده است و امیدواریم سال آینده بودجه به‌گونه‌ای طراحی شود که با این مشکلات روبه‌رو نباشیم. در غیراینصورت ادامه اجرای طرح‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود.

زالی افزود: همچنین شنیده می‌شود که حداکثر رشد بودجه عمومی بیمه‌ها برای بودجه سال آینده ۱۲ الی ۱۳ درصد خواهد بود. این در حالی است که امسال باوجود رشد ۱۴ درصدی بودجه عمومی بیمه‌ها با مشکلاتی همچون دیرکرد پرداخت‌ها روبه‌رو بودیم و اگر سال آینده نیز با همین شیوه پیش برویم سال خوبی در حوزه سلامت نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بحث سلامت از جمله معدود موضوعاتی که دولت و مجلس در مورد آن هم کلام بودند، اظهار کرد: ما چند مطالبه را در این حوزه داریم. اول آنکه رشد اعتبارات سنواتی سلامت باید از معدل امسال بالا‌تر باشد. دوم رشد اعتبار حمایتی بیمه‌ها باید به گونه‌ای باشد که کمترین مشکلات پیش بیاید. سوم اینکه باید منابع جدیدی برای بودجه حوزه سلامت خلق شود که این منابع می‌تواند از راه‌های مختلفی همچون عوارض کارگاه‌های آسیب‌زننده تامین شود.

زالی ادامه داد: ما در حال حاضر دچار کمبود بودجه هستیم دو دهه است که رشد اعتبارات بودجه‌ای در این حوزه حداقلی بوده‌است سلامت مانند امنیت بحث جدی است که باید کمک کرد تا سهم آن را از اعتبارات عمومی افزایش دهیم.

وی  تاکید کرد: درحال حاضر ما با مشکلات بسیاری در این حوزه روبرو‌ایم، بسیاری بیمارستان‌ها شرایط خوبی ندارند و بسیاری از مردم نیز در شرایط اضطرار به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند وباید این اطمینان خاطر را داشته‌باشند که در چنین شرایطی با مشکل روبرو نخواهند شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز