خبرگزاری کار ایران

سید محمد بهشتی در هفته پژوهش :

برخی در دولت گذشته از هیچ کاری برای صدمه زدن به پژوهشگاه میراث فرهنگی دریغ نکردند

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: کسانیکه در دولت گذشته موافق فعالیت پژوهشگاه نبودند از هیچ کاری برای صدمه زدن به آن دریغ نکردند ولی تقدیر الهی بر ماندگاری آن بود .

به گزارش ایلنا، محمدبهشتی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که در موزه ملی ایران برگزار شد، با اشاره به سابقه 20ساله نامگذاری هفته پژوهش توسط احمد مسجد جامعی تصریح کرد که هفته پژوهش برای دستگاه پژوهشی حکم یک پاگرد را دارد که زمان بالا رفتن از پله این فرصت را به ما می دهد که نفس تازه کرده و مسیری را که طی کرده ایم برانداز کنیم و با نگاه به مسیر پیش رو حرکت جدید را آغاز کنیم .

وی با اشاره به این بیت از حافظ ؛ قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود ....افزود: کسانیکه موافق فعالیت پژوهشگاه نبودند از هیچ کاری برای صدمه زدن به پژوهشگاه دریغ نکردند ولی خوشبختانه زورشان نرسید و انگار تقدیر الهی بر این استوار بود .

بهشتی گفت :پژوهشگاه در 2 سال گذشته و دردوره آقای گلشن توانست در بیمارستان علائم حیات بیابد  و در سال گذشته با توجه به فعالیت همکاران توانستیم آن را به یک وضعیت نرمال برسانیم .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت :وقتی به طور ناخواسته این مسئولیت را قبول کردم گمان می کردم صرف 2 ساعت زمان در روز برای پژوهشگاه کافی است اما عملا در حال حاضر با 8ساعت کار نیز به برخی امور نمی رسم و این به دلیل  وجود انباشت مشکلاتی است که برای رفع آن باید انرژی زیادی گذاشت .

وی پژوهشگاه را به ماشینی تشبیه کرد که سالهاست حرکت نکرده و توان زیادی را می طلبد تا به حرکت در آید و تصریح کرد :سال گذشته با وجود مشکلات مالی که در پژوهشگاه و به طبع در کل کشور وجود داشت پژوهشی نبود که به دلیل مشکلات مالی متوقف مانده باشد .به نحوی که بارها در جمع مسئولان پژوهشگاه عنوان کردم که در هیچ زمینه ای به خصوص انتشارات محدودیت مالی نداریم و به بهانه نبود امکانات هیچ کار پژوهشی را انجام نداده رها نخواهیم کرد .

بهشتی با اشاره به حرکت هایی که برای فعالیت مجدد پژوهشگاه در حال شکل گیری است گفت: در حال حاضر بسیاری از غفلت های قانونی در مورد پژوهشگاه مرتفع شده ،زمانی همه در تلاش بودند که در پژوهشگاه فعالیتی انجام نگیرد اما خوشبختانه به جایی رسیدیم که همه می خواهند که فعالیت ها انجام شود و تنها مشکل امکانات است .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه تمامی اعضا برای تجهیز پژوهشگاه به منظور انجام مأموریت های پژوهشی تلاش می کنند افزود:البته بین آنچه امروز هستیم و آنچه باید باشیم یک فاصله نجومی وجود دارد .

بهشتی گفت :زمانیکه پژوهشگاه را در سال1384 تحویل دادیم با 40درصد بودجه حقوق و دستمزد پرداخت و 60درصد باقی مانده صرف انجام طرح های پژوهشی می شد اما در حال حاضر بعد از پرداخت حقوق کارکنان که 80 درصد است دیگر چیزی باقی نمی ماند که صرف طرح های پژوهشی کنیم و این هم البته به دلیل افزایشی است که امسال در اعتبارت انجام گرفت  .

او با اشاره به اینکه با اقدامات صورت گرفته پژوهشگاه در حال آماده شدن برای انجام مأموریت های پژوهشی است تأکید کرد که هنوز برای عمل به مسئولیت های قانونی راه طولانی را در پیش رو داریم

بهشتی افزود:پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جزء معدود پژوهشگاه هایی در کشور است که مراحل پایانی تنظیم سند راهبردی را می گذارند که امیدواریم بعد ازتهیه آن سند های راهبردی پژوهشکده ها نیز در آینده نزدیک به تفکیک آماده شود .

رئیس پزوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درادامه سخنان خود گفت :اگر باور ما این است که پژوهش زمانی راه درست را طی می کند که بر اساس پرسش باشد و در عین حال پژوهشگاه در این زمینه یک وظیفه حاکمیتی دارد و باید نظرش به کل کشور معطوف باشد آن وقت اهمیت دارد که فعالیت های پژوهشی ما بر اساس ضرورت ها بوده و بر اساس سلیقه نباشد .

او افزود:متأسفانه هنوز در پژوهشگاه متهم هستیم که با سایر دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور همکاری گرم و صمیمی نداریم که البته این خلاف واقع است و پژوهشگاه با خیلی از پژوهشگاه ها و دانشگاه های داخلی و خارجی تفاهم نامه امضا کرده و درحال همکاری است  .

وی با تأکید بر اینکه باید در سال پیش رو این موضوع را حل کنیم به نحوی که در جامعه علمی دیگر این طرز فکر و ذهنیت وجود نداشته باشد تصریح کرد : جامعه علمی باید همواره مورد سوال ما قرار گیرد کما اینکه دردولت اصلاحات نیز این ذهنیت وجود داشت اما همواره ما جامعه علمی را مورد پرسش قرار می دادیم که مثلا چرا با وجود فعالیت های گسترده دانشگاه هیچ سایت باستان شناسی ندارد .

او انجام پژوهش و مدیریت امر پژوهش را وظیفه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دانست و افزود:این مدیریت باید به نحوی صورت گیرد که تمامی فعالیت های پژوهشگران داخل و خارج از کشور درحوزه میراث فرهنگی مورد توجه ما قرار گرفته و اگر مشکلی هم دراین راه وجود دارد را مرتفع کرده و راه را برای فعالیت علمی هموار سازیم .

بهشتی با بیان اینکه امسال کارنامه پژوهشکده ها را به عنوان فعالیت های علمی مطرح خواهیم کرد گفت در سال آینده باید فعالیت های علمی که در حوزه میراث فرهنگی در کل کشورصورت گرفته است را بیان کنیم نه آنچه که در پژوهشگاه اتفاق افتاده استهمه آنچه در حوزه میراث فرهنگی کل کشور اتفاق می افتد باید زیر نظر ما باشد و درآن نقش بازی کنیم .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر  رشته های مختلف در حوزه میراث فرهنگی  فعال شده اند و ظرفیت های فراوانی وجود دارد افزود: برای گسترش فعالیت در این حوزه همه مدیران باید تلاش کنند که سال آینده کارنامه خوبی از فعالیت های پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی طبیعی و گردشگری ارایه دهیم .

بهشتی تأکید کرد که مهم نیست کار خودمان کم یا زیاد باشد کشور باید در این زمینه فعالیت گسترده ای داشته باشد

کد خبر : ۳۳۰۴۷۸