خبرگزاری کار ایران

در دویست و شانزدهمین جلسه شورا؛

یک فوریت لایحه مجوز افزایش اعتبار پروژه شهر آفتاب تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۳۲۹۹۶۱

یک فوریت لایحه مجوز افزایش اعتبار مصوب پروژه احداث و توسعه مجموعه ها و فضاهای شاخص در مقیاس جهانی؛ شهر آفتاب با ۱۶ رای موافق به تصویب رسد.

به گزارش ایلنا، علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این لایحه با اشاره به بی سابقه بودن این اتفاق در هشت سال گذشته در شورای شهر تهران اظهار داشت: پیش از این شهرداری تهران اگر به اعتبار مازاد برای اجرای پروژه ها را نیاز داشت بدون مصوبه شورا این کار را انجام می داد و بعد در اصلاحیه بودجه شورا به آن رای موافق می داد. اما این روال غلط برای اولین بار تغییر کرده و شهرداری پیش از هزینه کردن اعتبار مازاد بر اعتبار مصوب لایحه ای را برای مجوز گرفتن به شورا آورده است.

دبیر اضافه کرد:‌ در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲ اتفاق بدتری افتاد و نشان داده شد که در آن سال ۱۳۰ میلیارد تومان مازاد بر بودجه مصوب در پروژه شهر آفتاب هزینه شده و هیچ مجوزی از شورا گرفته نشده است. 

وی تصریح کرد: اعتبار مازاد مورد نیاز برای این پروژه در ابتدا در کمیته تخصیص که من به عنوان ناظر شورا در این کمیته حضور دارم ـ مطرح شد و من در این جلسه تاکید کردم افزایش اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومانی برای پروژه شهرآفتاب از اختیارات کمیته تخصیص و شهردار نیست. چرا که شهردار تنها می تواند ۱۰ درصد یعنی نهایتا ۶۰ میلیارد تومان جابه جایی در این پروژه انجام دهد.

دبیر ارائه این لایحه به شورا را قدم مثبتی در راستای قانونمندی شهرداری دانست و گفت:‌ اعتبار مصوب این پروژه که در سال ۸۸ آغاز شد ۶ میلیارد تومان بود. به ترتیب در سالهای متوالی بعد از آن اعتباری معادل مبلغ ۳۵ میلیارد تومان در سال ۸۹؛ ۳۵ میلیارد تومان دیگر در سال ۹۰؛ ۶۸ میلیارد تومان در سال ۹۱؛ ۲۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۲؛ ۱۴۵ میلیارد تومان در سال ۹۳ و ۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ تصویب شد. 

وی افزود: سرجمع این اعداد معادل ۶۰۹ میلیارد تومان است اما هزینه ای که به طور واقعی شهرداری برای این پروژه انجام داده معادل ۸۰۰ میلیارد تومان است و حالا شهرداری مجوزی برای مصرف ۱۸۰ میلیارد تومان دیگر مازاد بر هزینه های انجام شده لازم دارد.

به گفته دبیر از ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار مازاد مورد نیاز برای این پروژه در سال جاری ۶۰ میلیارد تومان با استفاده از اختیارات شهردار هزینه شده است. وی یادآور شد: شهرداری در این لایحه باید محل جابه جایی اعتبار از ردیف های بودجه را مشخص کند و نباید این طور باشد که مثل سالهای گذشته روزهای آخر اسفندماه اصلاحیه دو فوریتی به شورا بیاورند و ۴ هزار میلیارد تومان را جا به جا کنند. 

وی تاکید کرد:‌ شهرداری اصلاحیه بودجه را باید در بهمن ماه به شورا ارائه بدهد و اگر اسفندماه اصلاحیه ای به شورا ارائه شود قطعا به سال آینده موکول خواهد شد.

ناصحی به عنوان مخالف این لایحه اظهار داشت: قرار بود فاز اول این پروژه در همین ایام به بهره برداری برسد اما در بازدیدهای میدانی مشخص شد فاز اول هنوز آماده نیست. در ضمن مصوبه اصلی در سال ۸۴ بر ورود بخش خصوصی تاکید داشته و فرمانداری هم بر حضور بخش خصوصی تاکید کرده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بیان داشت: تا کنون نزدیک به یک هزار میلیارد تومان در سنوات گذشته اعتبار تخصیص داده شده و بیش از آن نیز مصرف و هزینه شده است. اما هنوز فاز یک هم افتتاح نشده است.

وی اضافه کرد:‌ این درخواست باید در متمم بودجه بیاید. ضمنا در لایحه اشاره شده از محل کاهش اعتبارات هزینه نشده سال جاری عمل خواهد شد و این موضوع ابهام دارد. نگرانی ما این است که بخشی از بودجه فرهنگی را بردارند و با توجه به بودجه کم حوزه فرهنگی و اجتماعی ضمن ایراد قانونی و مغایر بودن هزینه کرد مطابق مصوبه اصلی نحوه هزینه کرد باید مشخص شود. 

سالاری با اشاره به اینکه شهرآفتاب این بودجه را برای خرید تجهیزات سخت افزاری نیاز دارد؛ گفت: در حال حاضر این خانه ساخته شده و مگر می شود تجهیز نشود؟ باید اجازه بدهیم شهرداری توضیح بدهد.

حافظی نیز با این لایحه مخالفت کرد و گفت: گزارشی که کمیسیون بودچه از عملکرد شش ماه اول سال شهرداری داشتند نشان می دهد تامین درآمدها ۱۵ درصد کمتر از سال گذشته است. کتاب بودجه بر اساس عقل و خرد جمعی تصویب شده و حتی در تبصره های بودجه دو بند داریم که اگر شهرداری منابع مازاد به دست آورد اولویت هزینه کردها برای شهرداری تعیین شده است.

رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری اختصاص بودجه مازاد به مترو؛ باغات کن و … را ضروری تر دانست و گفت: الان با چه حسابی می حواهیم ۱۸۰ میلیارد تومان از بودجه را جابه جا کنیم؟ در سال جاری ناوگان اتوبوسرانی را می خواستیم تجهیز کنیم و نتوانستیم. حتی خط ۷ مترو از این پروژه اولویت بیشتری دارد.

پیرهادی که با تصویب این لایحه موافق بود اظهار داشت: ما باید پروژه های شهری را اقتصادی و هزینه فایده ببینیم. برای پروژه تا امروز ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده ایم و اگر ۱۸۰ میلیارد دیگر هزینه کنیم نمایشگاه به بهره برداری می رسد. اگر مشکل ترافیکی هم نداشتیم عقل اقتصادی حکم می کند این نمایشگاه ملی را به بهره برداری برسیم. اگر پروژه را امروز می خواستیم استارت بزنیم موضوع دیگری بود. 

چمران نیز تاکید کرد: بخش خصوصی دو بار در این پروژه مستقر شدند اما چیزهایی به آنها گفتند که جمع کردند و رفتند.در حال حاضر بخش خصوصی به فاز دوم وارد شده است. 

رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بعد از این که بخش خصوصی از این پروژه استقبال نکرد شورا تصویب کرد که این کار شهرداری انجام بدهد تا با بهره برداری فاز یک بخش خصوصی تشویق شود. 

تندگویان نیز با بیان اینکه هیچ کس موافق نیست پروژه ای که به اینجا رسیده نیمه کاره بماند؛ عنوان کرد: امیدواریم این پروژه به سرنوشت مصلی دچار نشود. پیشنهاد می کنم کمیسیون ما و کمیسیون عمران به طور مشترک عملیاتی که تا امروز انجام شده و قیمت واقعی کار را برآورد کنند و به اعضای شورا گزارش بدهیم که بودجه درست هزینه شده یا نه. در مرحله بعد می توانیم تصمیم گیری کنیم که پروژه را تا انتها پیش ببریم. 

وی درباره عدم مشارکت بخش خصوصی در این پروژه توضیح داد: نمایشگاه بین المللی با متراژ مفید ۱۲۰ هزار متر به سختی سالی ۲۰ میلیارد تومان درآمد دارد. کدام بخش خصوصی هزار میلیارد تومان هزینه می کند که شاید در طول ۵۰ سال بتواند اصل پولش را دربیاورد؟ این نمایشگاه در جهت منافع شهر ساخته می شود.

اقبال شاکری با اشاره به تبصره ۲۷ بودجه گفت:  در این تبصره درباره این پروژه صحبت شده تا مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال از محل افزایش درآمد و فاینانس هزینه شود. در ماده واحده ارسالی شهرداری ذکر شده از محل کاهش اعتبارات و این با تبصره بودجه در تضاد است. ضمنا کل بودحه این پروژه هزار و ۳۰۰ میلیارد است و الان بعد از هزینه کرد ۸۰۰ میلیارد تومان حتی فاز یک هم به بهره برداری نرسیده است. 

پس از گفتگوهای انجام شده یک فوریت این لایحه با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز