خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان زندان‌های کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

متوسط سنی مجرمان به ۳۰ سال رسیده/بیکاری، بدهکاری و بزهکاری را به دنبال دارد

رئیس سازمان زندان‌های کشور ضمن هشدار در مورد پایین آمدن میانگین سن زندانیان در کشور اظهار کرد: در سال‌های گذشته بیشترین متوسط سنی مجرمان ۳۶ سال بود، اما اکنون بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این عدد به ۳۰ سال نزدیک شده است.

اصغر جهانگیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با کاهش سن زندانیان در کشور گفت: ما در حال آسیب‌شناسی این موضوع هستیم، زیرا که میانگین سن جرم در کشور در حال پایین آمدن است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیشترین متوسط سنی مجرمان ۳۶ سال بود، اما اکنون بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این عدد به ۳۰ سال نزدیک شده است، اظهار کرد: این مساله نشان دهنده وقوع اتفاقاتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و... جامعه است.

رئیس سازمان زندان‌های کشور افزود: ۲ جرم مهم ما مواد مخدر و سرقت است که می‌دانیم مواد مخدر ارتباط تنگاتنگی با بیکاری، عدم اشتغال و وضعیت مرزهای کشور دارد؛ همچنین بیشترین حجم سرقت‌هایی که در کشور ما انجام می‌شود، سرقت‌های سبک است که این نوع سرقت‌ها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی اتفاق می‌افتد.

جهانگیر با اشاره به اینکه علاوه بر مجازات، اقدامات پیشگیرانه اجتماعی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد، ادامه داد: اگر برای جوانان شغل ایجاد نکنیم و جوانان ما منبع درآمدی نداشته باشند؛ لاجرم بدهکارم می‌شوند و ممکن است که این بدهکاری، بزهکاری را نیز به دنبال داشته باشد.

رئیس سازمان زندان‌های کشور در ارتباط با این مساله که ۱۰ درصد زندانیان بی‌سواد مطلق هستند، اظهار کرد: اگرچه آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی تلاش‌های زیادی را انجام داده‌اند، اما همچنان بخشی از جامعه ما بی‌سواد مانده است. آمار کسانی که وارد زندان می‌شوند و بی‌سواد مطلق هستند؛ نشان دهنده آن است که بخش‌های آموزشی در کشور که باید در حوزه آموزش اجباری کمک کنند تا آموزش‌های پایه‌ای و اساسی به افراد داده شود، هنوز کار خود را نهادینه نکرده‌اند.

وی افزود: این مساله سبب شده تا افراد بی‌سواد، آگاهی‌های لازم را کسب نکنند، با قوانین و مقررات آشنا نشوند، به راحتی فریب بخورند و وارد چرخه جرم شوند. بنابراین آموزش‌های عمومی به خصوص آموزش‌های پایه به سطح فرهنگی افراد و کم کردن دامنه جرم کمک می‌کند. به همین خاطر نیز ما معتقدیم؛ اگر کسی را در زندان آموزش دهیم و پس از آزادی، شغلی نیز برای او در خارج از زندان پیدا شود، دیگر به زندان باز نخواهد گشت.

جهانگیر توضیح داد: کسانی را که تحت حمایت قرار دادیم و شغل برایشان پیدا کردیم، میزان بازگشت‌شان به زندان به زیر ۵ درصد رسید و حتی گاهی به ۲ درصد نیز کاهش یافت؛ این در حالی است که ۴۰ درصد از کسانی که به زندان آمده بودند، دوباره به زندان باز می‌گشتند، اما با پیدا کردن شغل برای زندانیان بعد از آزادی، بازگشت آنها به زندان؛ به میزان قابل توجهی کم شد.

رئیس سازمان زندان‌های کشور اظهار کرد: این مساله نشان می‌دهد که قوه قضاییه نمی‌تواند به تنهایی این بار را به دوش بکشد. همانطور که در تولید جرم همه نهاد‌ها از جمله خانواده، جامعه، نهادهای رسمی و غیررسمی نقش دارند، کمک و حمایت از زندانی و خانواده زندانی نیز وظیفه همه است.

جهانگیر تصریح کرد: برای نمونه مجلس باید در قوانین بازنگری داشته باشد که بی‌جهت حبس‌ها افزایش نیابد، دولت نیز باید برای اشتغال، رفع بیکاری و کمک به مردم اقدام کند، قوه قضاییه هم باید تلاش کند تا در فرآیند‌هایش اطاله دادرسی نداشته باشد تا به سرعت پروند افراد رسیدگی شود و افراد وضعیت‌شان را بدانند.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ درصد زندانیان سوادی نزدیک به سیکل دارند، گفت: باید ببینیم در جامعه‌ای که امروز گرفتن مدرک دیپلم بسیار راحت است؛ چه اتفاقی در آموزش و پرورش می‌افتد که افراد قبل از گذراندن دوره دبیرستان ترک تحصیل می‌کنند؟ ما در جلساتمان با وزیر و مسئولان آموزش و پرورش مواردی را مطرح کردیم تا کارگروه‌های مشترکی در این زمینه ایجاد شود. در حال حاضر امیدواریم با دادن کد مدرسه به زندان‌ها بتوانیم این مشکلات تحصیلی را حل کنیم، تا امید در این افراد افزایش پیدا کند و منجر به این مساله شود که پس از آزادی به دنبال یک شغل یا حرفه مناسب باشند و دوباره به زندان باز نگردند.

کد خبر : ۳۲۸۷۸۵