خبرگزاری کار ایران

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

پیشرفت ۹۰ درصدی سد داریان پیش از آغاز به کار دولت یازدهم بوده است

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۶۵۷

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجوز ارزیابی احداث سد داریان در سال ۱۳۸۹ صادر شده است و در زمان آغاز به کار دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲، پیشرفت فیزیکی سد در حدود ۹۰ درصد بود. گزارش ارزیابی این سد و نیروگاه، مهر ۱۳۸۷ به سازمان حفاظت محیط زیست ارجاع و در تیرماه سال ۸۸ در کمیته ارزیابی مطرح و در مهر سال ۸۹ مجوز ارزیابی دریافت کرده است.

به گزارش ایلنا، متصدی اظهار داشت: نکته مغفول در صدور مجوز ارزیابی سد داریان، توجه به اهمیت چشمه بل به عنوان اثر طبیعی ملی بوده یعنی چشمه علاوه بر آب، به دلایل دیگری همچون مورفولوژی، شرایط طبیعی و اکوسیستمی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در سال ۱۳۹۲ و همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم و مدیریت جدید در سازمان، مکاتبات، مذاکرات و تلاش‌های بسیاری برای عدم آبگیری سد و حفاظت از چشمه بل آغاز شد، تصریح کرد: متاسفانه مکاتبات و مذاکرات به دلیل پیشرفت ۹۰ درصدی احداث سد تا سال ۱۳۹۲ و حقوق مکتسبه‌ای که به واسطه صدور مجوز ارزیابی برای مسئولان پروژه ایجاد شده بود، به نتیجه نرسید.

متصدی خاطرنشان کرد: احداث سد داریان به صلاح محیط زیست کشور نیست ولی صدور مجوز ارزیابی برای احداث این سد و عملیات احداث آن، در سال‌های گذشته و تابع سیاست‌های کلان دولت نهم و دهم بوده است که ایجاد تاسیسات را بر حفظ محیط زیست ارجح می‌دانست.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از اشتباهات صورت گرفته در احداث سد داریان را تاکید بر حفظ آب چشمه در تراز بالا‌تر دانست و گفت: به همین دلیل در حال حاضر مدیران پروژه مدعی انتقال آب چشمه به تراز بالا‌تر هستند هر چند که پایداری این اقدام نیز هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست هیچ دخالتی در صدور مجوز احداث این سد نداشته‌اند، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با سدسازی مخالف است و معتقدیم برای استحصال آب به منظور تامین آب مورد نیاز مصارف شرب، صنعت و کشاورزی راهکارهای جایگزین بهتری وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز