خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان زندان‌های کشور:

جامعه زندان به سمت جوان شدن پیش می‌رود/ نرخ بازگشت به زندان در کشور ۴۶ درصد است

رئیس سازمان زندان‌های کشور اظهار کرد: نرخ بازگشت به زندان در کشور ما ۴۶ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر جهانگیر در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان زندانهای کل کشور و معاونت امور زنان و خانوادهٔ ریاست جمهوری گفت: امیدوارم این تفاهم نامه از آسیب‌هایی که خانواده زندانیان را متوجه می‌کند، جلوگیری کند باید توجه داشته باشیم که نباید با خانوادهٔ زندانی‌ها مانند خود آن‌ها رفتار شود.

وی ادامه داد: جامعهٔ متغیر مشکلات پیچیده‌ای را دارد از یک طرف نهادهای ما در حال تغییراتی همچون کوچک و بزرگ شدن یا وابسته و مستقل شدن هستند که این مسئله می‌تواند در خصوص مشاغل افراد ایجاد ناامنی کند و زمینه ورشکستگی، بدهکاری و یا حتی بزهکاری و افتادن آن‌ها به هر راه را ایجاد کند.

جهانگیری ادامه داد: از طرفی تغییر مدیران در مجموعه‌های عمومی و خصوصی و برخورد با زندگی مردم با سلیقه‌های متفاوت در روی زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد که اگر به درستی رسیدگی نشود می‌تواند موجب ایجاد آسیب شود.

وی با تاکید بر نقش خود افراد در خصوص اقدامی که انجام می‌دهند و تاثیر زیاده‌خواهی‌ها بر ارتکاب جرم اظهار کرد: این افراد باید بنابر قانون مجازات شوند. اما این مسئله نباید سبب به خطر افتادن خانواده‌هایشان شود از آنجایی که حمایت هدفمند و گسترده‌ای از خانواده زندانیان نداریم ممکن است چنین مشکلاتی به وجود بیاید.

رئیس سازمان زندانهای کشور تصریح کرد: البته انجمن‌های مختلفی برای این کار در کشور وجود دارند اما این انجمن‌ها مردمی هستند ساختار ضعیفی دارند و تبلیغ چندانی نیز بر روی آن‌ها انجام نشده است بنابراین نمی‌توانند کمک چندانی به خانواده‌ها انجام دهند و آنطور که انتظار نظام است جوابگو باشد بنابراین اعتقاد ما این است که کمک به خانواده زندانی کمک به خودمان است.

وی ادامه داد: کمک به خانواده زندانی باید با راهبرد و استراتژی همراه باشد اگر به این خانواده‌ها کمک نکنیم ممکن است که از سوی آن‌ها با تهدید روبرو شویم. با توجه به اینکه نظام ما اسلامی است کمک به این خانواده‌ها و آسیب دیدگان یک ارزش برای ما است.

جهانگیر ادامه داد: خانواده‌هایی که سرپرستشان به هر دلیلی از آن‌ها جدا شده است بیش از دیگران نیاز به توجه دارند زیرا ممکن است دچار مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شوند بنابراین نقش نهادهای دولتی در این خصوص می‌تواند کارساز باشد.

جهانگیر با اشاره به اینکه خانواده باید به‌‌ همان اندازه که در اسلام مورد اهمیت است مورد حمایت قرار گیرد اظهار کرد: در بخش مواد مخدر افرادی را در زندان داریم که به صورت خانوادگی در زندان هستند گاهی با زن و شوهرهایی در زندان مواجه می‌شوم که مشخص نیست چه نهادی متولی فرزندان آن‌ها است و خودشان هم نمی‌دانند که فرزندانشان اکنون پیش چه کسی هستند.

وی تصریح کرد: ۶۴ درصد کسانی که در زندان هستند متاهل‌اند و اگر چه جامعه در حال پیر شدن است اما جامعه زندان به سمت جوان شدن پیش می‌رود و اگر این مسئله و فرزندان این جوانان مورد توجه قرار نگیرند آسیب بیشتری به خانواده وارد می‌شود.

جهانگیر ادامه داد: نرخ بازگشت به زندان در کشور ما بالا است ۴۶ درصد کسانی که وارد زندان می‌شوند دارای سابقه هستند که نشان می‌دهد اجتماع نتوانسته است پس از گذراندن دوره مجازات این افراد را حمایت کند و برای آن‌ها اشتغال ایجاد کند و این افراد دوباره به چرخه بزه باز می‌گردند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور افزود: از آنجا که بسیاری از افرادی که وارد زندان می‌شوند فاقد کارند تلاش ما این است که این افراد را با برخی حرفه‌ها آشنا کنیم از همین رو بیش از ۱۳۰ نوع حرفه در زندان آموزش داده می‌شود علاوه بر آن همه زندان‌های ما اکنون کد مدرسه گرفته‌اند و معلم به آن‌ها اعزام می‌شود تا زندانیان آموزش ببینند اما این سیکل ناقص است زیرا این افراد وقتی آزاد می‌شوند اگر نتوانند شغلی پیدا کنند و حمایت نشوند ممکن است دوباره به زندان بازگردند.

وی افزود: اگر بخواهیم به این مشکلات کمک کنیم باید به خود زندانی توجه کنیم و در داخل و در بیرون از زندان نهادهای دیگر نیز کمک کنند و خانوادهٔ آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند البته این حمایت‌ها نباید انگیزه سیاسی پیدا کند زیرا این مسئله سبب می‌شود که به این اقدامات آسیب وارد شده و خانواده‌ها نتوانند از حقوق خود بهره‌مند شوند.

جهانگیر گفت: امیدوارم با اتکا به احساسات انسان دوستانه و آموزه‌های اسلامی ما کمک به خانواده زندانی به صورت مستمر و پیش گیرانه وجود داشته باشد تا خانواده زندانی دغدغه دیگری نداشته باشد و نیازمندی‌های اقتصادی، مشکلات و آسیب‌های مضاعفی را برای خانواده ایجاد نکند.

وی تصریح کرد: آمارهای ما نشان می‌دهد وقتی سرپرست یک خانواده وقتی به زندان می‌افتد فرزندان او دچار افت تحصیلی و یا در برخی موارد ترک تحصیل می‌شوند که ممکن است این اتفاق به دلایل اقتصادی یا نگاه اجتماعی به آن‌ها رخ دهد که باید آن‌ها را اصلاح کنیم و نهاد‌ها را در این زمینه فعال کنیم تا خانواده‌ها احساس تنهایی و بی‌کسی نکنند.

وی افزود: امیدوارم این تفاهم نامه با ارتقا حمایت از خانواده‌های زندانیان از آسیب دیدن فرزندان آن‌ها جلوگیری کند زیرا آن‌ها سرمایه‌های این کشورند و باید نگاهی انسانی به آن‌ها انجام شود تا وقتی که بزرگ شدند درصدد انتقام از جامعه و خانواده‌هایشان نباشند.

وی با اشاره به دغدغه دولت برای کمک به آسیب دیدگان اظهار کرد: اگر ما امروز تفاهم نامه‌ای را در خصوص زنان و دختران زندانی امضا می‌کنیم به این معنا نیست که اهمیت نقش دیگران در این زمینه نادیده گرفته می‌شود میانگین درصد زنان زندانی در دنیا ۱۰ درصد است اما این عدد در ایران نزدیک به ۳ درصد است که نشان می‌دهد زنان ما از پایداری بهتری نسبت به قانون و سلامت بیشتری برخوردار هستند اما از آنجا که جامعه‌ای ارزشی هستیم باید بیش از پیش به این مسئله توجه شود.

وی با اشاره به اینکه نسبت قانون شکنی و قانون گریزی در زنان که نیمی از جمعیت کشورند بسیار پایین است گفت: اما اکنون شاهدی ۶۵ درصد از زنانی که وارد زندان می‌شوند فاقد سابقه هستند که این مسئله یک زنگ خطری است که بر اساس آن باید حمایت ویژه‌ای از این گروه داشته باشیم.

وی در پایان در خصوص تاکید معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در تاسیس کانون اصلاح و تربیت مختص دختران در همه نقاط کشور گفت: این مسئله حتما در دستور کار قرار دارد و در برخی نقاط نیز این مراکز وجود دارد و در بخش‌های دیگر نیز در صورت رسیدن تعداد افراد به حد نصاب این مراکز تشکیل خواهد شد.

کد خبر : ۳۲۸۲۹۷