خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

قانون اساسی با سهمیه‌بندی جنسی در مجلس مخالف نیست

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۲۲۹

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه قانون اساسی با سهمیه‌بندی جنسی در مجلس مخالف نیست، گفت: شرایط نابرابر در رقابت سیاسی پدیده‌ای است که محصول تاریخی بلند مدت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی در سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران که هم اکنون در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: امیدوارم این سمینار با توجه به اهداف تعیین شده به ویژه در واکاوی و آسیب‌شناسی جایگاه زنان در تاریخ مجالس ایران به اهداف از پیش تعیین‌شده خود برسد.

مولاوردی جایگاه زنان در تاریخ مجالس ایران را به سه دوره تقسیم کرد و گفت: در دوره نخست که به دوران مشروطه‌خواهی ایران بازمی‌گردد و زنان پا به پای مردان فعالیت می‌کردند که البته پس از پیروزی انقلاب مشروطه، زن‌ها به خانه برگردانده شدند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: دوره دوم مربوط به پهلوی دوم می‌شود که زنان توانستند به مجالس ملی راه پیدا کنند و حق انتخاب شدن و انتخاب کردن داشتند و دوره سوم نیز دوره انقلاب اسلامی است که در این دوران نه تنها قانون اساسی مانعی برای انتخاب شدن و انتخاب کردن قائل نشد بلکه شاهد هستیم برای حضور و مشارکت زنان تاکید وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر جنبش مشروطه‌خواهی را مقدمه‌ای برای آغاز و تحقق دولت-ملت بدانیم، این خیزش و جنبش با مشارکت زنان و مردان با هم پیش رفت و سرانجام به نتیجه رسید. زنان پس از انقلاب مشروطه هیچ‌گاه خواسته‌های صنفی خودرا مطرح نکردند اما بعد از آن خواستار به رسمیت شناختن تشکل‌های سیاسی خود بودند.

مولاوردی با بیان این مطلب که ایجاد تشکل‌های سیاسی توسط زنان با موافقان و مخالفانی رو به رو بود گفت: در این رابطه مخالفت‌های جدی طبق اسناد تاریخی صورت گرفت و اعلام ‌شد که این تشکل‌ها باید قدغن اعلام شود چرا که امکان فاسد شدن برخی در این تشکل‌ها وجود دارد در مقابل تعدادی از ایجاد این تشکل‌ها دفاع می‌کردند و معتقد بودند اگر مفسده‌ای در این تشکل‌ها اتفاق‌ افتاد آن وقت باید در آن را گل گرفت و در ‌‌نهایت شاهد بودیم که این تشکل‌ها شکل گرفت.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از دیگر مطالبات سیاسی زنان در دوران مشروطه را برخورداری از حق رای عنوان کرد وگفت: اما شاهد بودیم که علیرغم نقش موثری که زنان در انقلاب داشتند ماده ۴ نظام‌نامه انتخابات آنان را در کنار مهجورین و متکدیان قرار داده بود و آن‌ها را از حق رای دادن محروم کرده بود همچنین ماده ۷ این نظام‌نامه حق انتخاب شدن را از زنان سلب کرده بود.

وی ادامه داد: البته در سال ۱۲۸۷ این نظام‌نامه اصلاح شد، اما کمیسیون نظام‌نامه باز هم زنان را محکوم کرد و شهید مدرس از اینکه زنان در زمره دیوانگان قرار داده بودند، انتقاد کرده بود. پس از گشایش مجلس ملی بر سوادآموزی زنان تاکید شد و اینکه باید تعلیم زنان اجباری شود ولی مخالفان مشروطه مانعی بر سر آن‌ها بود.

مولاوردی بیان کرد: مردان مشروطه، نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی را تا مرحله پیروزی پذیرفتند و پس از آن مایل بودند که آن‌ها در خانه بمانند و در فضای سیاسی حضور نیابند، ولی زنان نقش خود را حفظ کردند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در دوره پهلوی دوم حق حضور زنان در مجلس ملی و سنا به رسمیت شناخته شد اظهار داشت: زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی داشتند و در این دوران نه تنها حق رای و حق انتخاب شدن زنان سلب نشد بلکه حفظ و بر آن تاکید شد.

وی به نقل قولی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در روزنامه جام جم اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی گفتند که ۱۱ نفر از نمایندگان در آن زمان به امام خمینی(ره) نامه نوشته بودند و درخواست کرده بودند که حق انتخاب شدن زنان را تحریم کند اما امام فرموده بودند که این حرف‌ها ضرر دارد و سلب حق رای زنان خلاف شرع است.

مولاوردی افزود: رهبری در سومین نشست راهبردی خود با زنان به نقش امام اشاره کردند و بر این موضوع تاکید کردند که امام نقش مردم و همچنین نقش زنان را فهمیده بودند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: در سی و دو دوره قانون‌گذاری، جایگاه زنان در نهادهای قانون‌گذاری با مشارکت ‌آن‌ها در شکل‌گیری این نهاد‌ها تناسب چندانی نداشته است و ما بعد از مجلس پنجم سیر نزولی حضور زنان را شاهد بودیم.

وی با بیان این مطلب که تابوهای ممنوعیت حضور زنان در حوزه‌های سیاسی و قدرت را یک موضوع جهانی می‌دانیم و این موضوع بستگی به توسعه‌یافتگی کشور‌ها دارد گفت: در دنیا صدای زنان در فرایند تصمیمات کشور ناشنیده گرفته می‌شود و حضور موثر چندانی ندارد.

مولاوردی فقر، ترس از بر عهده گرفتن شغل‌های مردانه، فرهنگ سیاسی که تلاش می‌کند حضور سیاسی زنان را منع می‌کند و همچنین عدم تمایل زنان در فضای سیاسی را از جمله مهم‌ترین عوامل عدم حضور زنان در فضاهای سیاسی عنوان کرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در حال حاضر در برخی از کشور‌ها راهکارهایی از جمله قانونی کردن تعداد زنان در مجلس و یا کرسی‌های رزرو شدن برای زنان وجود دارد و کشور‌ها بنا به تناسب وضعیت خود تلفیقی از این راهکار‌ها را برای تحقق وضعیت خودشان انتخاب می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید پارلمانی داشته باشیم که تعادل جنسیتی در آن وجود داشته باشد اظهار داشت: در ۱۱۰ کشور دنیا حضور زنان تاثیرات بسزایی داشته است. زنان آمادگی بیشتری برای همکاری بین‌ حزبی دارند و بر روی موضوعات مختلف، توافق احزاب مخالف را کسب می‌کنند.

مولاوردی با اشاره به اینکه زنان بیشتر از مردان متعهد به صلح هستند گفت: در برخی مواقع مطرح می‌شود که در نظر گرفتن سهمیه‌بندی جنسی در مجلس و تبعیض مثبت به نفع زنان نیست و خلاف قانون است در حالی که با استناد به مقدمه قانون اساسی این موضوع رد می‌شود، چرا که در مقدمه قانون اشاره شده؛ زنان به علت ستم بیشتری که از نظام طاغوتی دیده‌اند ، استیفای حقوق آنها هم بیشتر خواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: در هیچ کجای دنیا این اتفاق نمی‌افتد که ما در شرایط نابرابر و در رقابت نابرابر بتوانیم به تعداد معقولی از زنان و مردان دسترسی پیدا کنیم چون شرایط نابرابر در رقابت سیاسی پدیده‌ای است که محصول تاریخی بلند مدت است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در حال حاضر در نیمه راه اجرای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام است تصریح کرد: ایران در حال حاضر در یکی از منحصر به فرد‌ترین شرایط خودش قرار دارد و ما دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی هستیم که اگر به آن‌ها بها داده شود به اهداف و آرمان‌هایمان دست پیدا خواهیم کرد.

مولاوردی ادامه داد: یکی از این ظرفیت‌ها نیروی انسانی ماست که تجدیدپذیر‌تر از منابع نفت و گاز ماست. ما می‌توانیم به قطب منطقه و جهان در رشد و پیشرفت تبدیل شویم به شرط اینکه قدر قابلیت‌ها را بدانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز