خبرگزاری کار ایران

حافظی در گفت‌و گو با ایلنا:

مُهر محرمانه روی گزارش حسابرسی شرکت‌های شهرداری/ پذیرش ۲ گزارش حسابرسی از ۱۸ شرکت/ مردم می‌توانند شکایت کنند

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اولین بار است که روی گزارش حسابرسی شرکت‌های شهرداری مُهر محرمانه می‌خورد، گفت: یعنی اگر بنده به عنوان عضو شورا بخواهم، اطلاعات گزارش را به بیرون و افکار عمومی منتقل کنم، شورا می‌تواند از من شکایت کند.

رحمت‌الله حافظی (عضو شورای شهر تهران) درباره جریان حسابرسی سال ٩٢ شرکت‌های شهرداری در شورای شهر و حاشیه‌سازی‌های مربوط به آن اظهار داشت: فرایند رسیدگی به گزارش حسابرسی طبیعی است و کاری است که باید در سنوات گذشته بر همین منوال انجام می‌شده، اما نشده است.

وی افزود: نباید خرده گرفت که چرا این اتفاقات هم‌اکنون در حال جریان است و باید به گذشتگان خرده گرفت، چرا که در گذشته این اتفاق نیفتاده است و چه بسا در حال حاضر به واسطه مسائلی که مطرح شده، فکر می‌کنم که بخش عمده‌ای از ایراداتی که در گزارش حسابرسی وجود دارد؛ در گزارشات سنوات گذشته نیز وجود داشته است.

بررسی عملکرد ۴۰ شرکت شهرداری در ۳ ساعت!

حافظی اضافه کرد: در یک جلسه ظرف سه ساعت ۴۰ شرکت و سازمان وابسته به شهرداری بررسی می‌شد و از آن عبور می‌کردند و حالا برای اولین بار با اصرار بسیار زیاد از هیات رئیسه خواستیم که موافقت کنند؛ بند بند گزارش حسابرسی در جلساتمان قرائت شود.

این عضو شورای شهر بیان کرد: جلسات فوق‌العاده‌ای در این راستا برگزار شده و در حدود ۶ جلسه ۱۸ شرکت بررسی شده و منتظر هستیم؛ مابقی شرکت‌ها و سازمان‌ها بررسی شوند.

در دوره قبل شورا این گزارش‌ها در اختیار اعضا قرار نمی‌گرفت

وی با بیان این مطلب که بنا به اظهارات عزیزان، در دوره قبل این گزارش‌ها در اختیار اعضای شورای شهر قرار نمی‌گرفته است، عنوان کرد: حتی یکی از دوستان مدعی بود که این گزارش‌ها در اختیار رئیس شورا هم قرار نمی‌گرفته است و صرفا در صحن آورده می‌شد و مصوبه می‌گرفتند و از آن عبور می‌کردند. برای اولین بار است؛ این گزارش‌ها در اختیار اعضا قرار گرفته و طبیعتا برای اعضا سوالات زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که بر روی گزارش حسابرسی شهرداری مهر محرمانه می‌خورد، گفت: در گذشته هیچ وقت این اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین اگر بنده به عنوان عضو شورا بخواهم اطلاعات این گزارش را به بیرون و افکار عمومی منتقل کنم، شورا می‌تواند از من شکایت کند.

وی ادامه داد: گزارشی که توسط حسابرس تنظیم شده و به شورا فرستاده شده و همچنین گزارشی که توسط رئیس شورا به همه اعضا ارجاع شده، مهر محرمانه خورده است. در حالی که در گذشته این اتفاق نمی‌افتاد و این‌ها همه جای سوال دارد.

ارجاع گزارشی به سازمان بازرسی کل کشور

این عضو شورای شهر تهران افزود: از ۱۸ گزارش دو گزارش مقبول، تعداد قابل توجهی مشروط و مردود بوده و تعدادی که بد‌تر از مردودی است؛ بر روی آن عدم اظهار نظر خورده است، یعنی اینکه اسناد مورد نیاز از سوی حسابرس در اختیار قرار نگرفته است. ما باید صبر کنیم؛ گزارش تا انت‌ها استماع شود و من در رابطه با این گزارش سه مسیر را متصور هستم، یک اینکه مثل سنوات گذشته با شهردار نسبت به اصلاح فرایند‌ها مکاتبه صورت گیرد که این مورد سال‌های گذشته هم اتفاق می‌افتاد، دوم اینکه ما بیاییم و گزارشی به مراجع نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور ارجاع دهیم که حتما این کار انجام می‌شود، سوم اینکه اگر یک عضو شورا به نمایندگی از مردم اگر احساس کند، حقی از مردم ضایع شده می‌تواند به دادگاه صالحه شکایت کند.

حافظی بیان کرد: اعتقاد دارم؛ تک تک مردم نیز می‌توانند، اگر احساس کنند؛ حقی از آن‌ها ضایع شده شکایت کنند و امیدوارم در مقابل، شورا به وظیفه مغفول شده سنوات گذشته خود به خوبی عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید تصمیم‌گیری‌هایی که در حال حاضر شورا انجام می‌دهد را با شائبه‌های سیاسی مخلوط کنیم، گفت: چرا که اگر روند سیاسی شود، دیگر نمی‌توان کاری کرد و البته اکنون عده‌ای هم اصرار دارند که این کار بشود.

حافظی با اشاره به اینکه اگر در شهرداری خطایی صورت گرفته باید پاسخگو باشند، گفت: البته تغییر موضع‌گیری‌های شورا نباید سیاسی تلقی شود و قطعا اگر کسی تخلفی کرده باشد؛ باید پاسخگو باشد و اگر هم تخلفی نبوده ما حلقه گل گردن آقای قالیباف می‌اندازیم.

کد خبر : ۳۲۱۸۷۴