خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی:

طرح بی‌کفایتی آل‌سعود ارائه شود/ عربستان به جای تنش‌زدایی اهانت می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با پیشنهاد دادن ارائه طرح بی کفایتی آل سعود، گفت: وقتی کشوری نمی‌تواند حادثه‌ای را در شرایط غیر جنگی مدیریت کند، نشان‌دهنده ضعف مدیریت بحران و دفاع غیر عامل آن کشور است که برای یک دولت پیامدی منفی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید جلال دهقانی فیروز‌آبادی در خصوص بررسی ابعاد سیاسی و امنیتی فاجعه منا با بیان اینکه ماهیت این حادثه موضوعی چند وجهی است و به لحاظ سیاسی، دینی، حقوق‌بشری و انسانی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهمیت است گفت: این موضوع همچنین دارای بعد امنیتی بوده و کشوری سه میلیون انسان و به هر دلیلی به آنجا سفر کرده‌اند باید امنیتشان حفظ شود و این موضوع یکی از ابعاد امنیتی نظام آل‌سعود است زیرا نشان می‌دهد که یک دولت تا چه میزان قادر است امنیت فیزیکی حوزه حاکمیت خود را حفظ کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: یکی از فرضیات مربوط به وقوع این حادثه بحث وجود اختلاف در میان خاندان آل‌سعود است.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه مناسک حج برای عربستان سعودی یک اولویت قدیمی است که بیش از هشت میلیارد دلار درآمد نصیب این کشور می‌کند، اظهار کرد: امروز وجه مذهبی و دینی این مناسک برای دولت عربستان کاهش یافته و به دلیل درآمدی که دارد به سمت توریسم حرکت کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با اشاره به اینکه این حادثه می‌تواند رقابت‌های درون گروهی حاکمیت عربستان را تشدید کند، ادامه داد: درحال حاضر هر یک از گروهها می‌خواهند دیگری را محکوم کند زیرا میان خاندان آل سعود در عربستان یک رقابت وجود دارد چنانچه برخی اعلام کرده‌اند که ولیعهد عربستان در زمان حادثه درآنجا حضور داشته که این موضوع رقابت را بیشتر می‌کند.

وی نمایاندن آسیب‌پذیری دولت عربستان را از پیامدهای این حادثه عنوان کرد و گفت: وقتی کشوری نمی‌تواند حادثه‌ای را در شرایط غیر جنگی مدیریت کند، نشان‌دهنده ضعف مدیریت بحران و دفاع غیر عامل آن کشور است که برای یک دولت پیامدی منفی است.

فیروز‌آبادی با بیان اینکه آسیب‌دیدن مشروعیت نظام عربستان از دیگر پیامدهای این فاجعه است ، اظهار کرد: شاید بتوان این موضوع را با پول به گونه‌ای سرکوب کرد اما برای اهل فن روشن است که عدم توانایی در مدیریت چنین فضایی نشان دهنده ضعف یک دولت است.

وی با اشاره به اختلافات موجود میان ایران و عربستان گفت: این حادثه رقابت ما با کشور عربستان را به حالت رقابت خصمانه تبدیل کرد که واکنش‌هایی را از سوی دو کشور خصوصا از طرف عربستان مشاهده می‌کنیم که برای عذرخواهی و تسلیت که به لحاظ دیپلماتیک باید انجام شود اقدام نکردند که این موضوع باعث تشدید رقابت میان ایران و عربستان شده‌است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه در سطح منطقه‌ای نیز شاهد ایجاد صف‌بندی حول دو کشور ایران و عربستان بودیم ادامه داد: از دیگر پیامدهای این حادثه تشدید شیعه‌هراسی و ایران هراسی است که براساس تبلیغات عربستان انجام گرفت.

وی اضافه کرد: پیامد دیگر پیچیده‌تر شدن بحران منطقه است چنانکه عربستان بیش از ما موضوع را سیاسی کرد.

فیروزآبادی با اشاره به برجسته کردن اختلافات تاریخی ایرانی و عرب، شیعه و سنی گفت: تاکید بر این موضوعات بازی کردن در زمین دشمن است اما نباید به واسطه سوء مدیریت کسی علیه نژاد خاصی سخن بگوییم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه زیر سوال رفتن ادعای دولت عربستان مبنی بر رهبری جهان اسلام را یکی دیگر از زمینه‌های رقابت این کشور با ایران دانست و گفت: این موضوع سبب مخدوش شدن وجه و اعتبار بین‌المللی عربستان شد و در مطبوعات جهانی نیز این موضوع مورد نقد قرار گرفت.

وی با تاکید براینکه با وقوع این حادثه یکی از ارکان اسلام مورد وهم قرار گرفت افزود: در سطح جهان برخی مترصد آن هستند که اسلام را مورد وهم قرار دهند و این حادثه زمینه‌ساز اسلام‌ستیزی در سطح بین‌المللی را فراهم کرد.

فیروزآبادی با اشاره به ارائه طرح بی‌کفایتی آل‌سعود اظهار کرد: شاید این موضوع به لحاظ حقوقی قابل پیگیری نباشد اما به لحاظ سیاسی می‌توان آن را تبلیغ کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در ادامه پیشنهاد ارائه طرحی مبنی بر بازنگری در شیوه اداره کردن حج را عنوان کرد و ادامه داد: امروز عربستان به جای تنش‌زدایی برخورد اهانت‌آمیز می‌کند.

وی پرهیز از شکل‌گیری اختلافات مربوط به شیعه و سنی را از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و اظهار کرد: باید اجازه دهیم در سطح ملی مقامات رسمی در سطح وزارت امور خارجه موضع واحدی بگیرند زیرا گاهی مواضع غیررسمی تاثیر‌گذارتر از مواضع رسمی‌ بوده این در حالی است که بررسی این حادثه نیاز به تعمق سیاسی دارد.

کد خبر : ۳۱۴۵۷۱