خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا:

نگاه منفی علیه پلیس باید بازبینی شود

asdasd
کد خبر : ۳۱۲۷۷۲

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: امروز دوره آموزشی فرماندهان پلیس راه کشور با به‌کارگیری اساتید مجرب و تعاملات برون‌سازمان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار تقی مهری (رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا) در حاشیه برنامه رونمایی از منشور حقوق و تکالیف پلیس راهنمایی و رانندگی در رعایت حقوق شهروندی در جمع خبرنگاران، تشکیل قرارگاه جهادی، تربیت و آموزش در پلیس راهور را در دستور کار دانست و اظهار داشت: ارتقای آگاهی کارکنان راهور از نظر تئوری و ارتقای مهارت‌های لازم از جمله اهداف این دوره آموزشی است.

این مقام ارشد اهور ناجا تصریح کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی در صحنه تصادف با ۳ حوزه جاده، خودرو و انسان سر و کار دارد و باید سهم مقصر را تشخیص دهد و این دوره‌ها می‌تواند از نظر ارتقای مهارت‌های تخصصی در حوزه‌های عملیاتی و خدماتی برای افسران پلیس راهور سودمند باشد.

وی گفت: این دوره‌ها به نوعی تربیت مربی است؛ چراکه این فرماندهان در سری بعد نیروهای تحت امر خود را آموزش می‌دهند و بعد از برگزاری دوره‌ها در قالب هیأت‌های بازرسی نحوه عملکردشان سنجیده می‌شود.

مهری دقت، سرعت و صحت عمل در حوزه عملیات را از جمله موارد مدنظر در حوزه علمیات پلیس راهور عنوان و بیان داشت: نگاه منفی علیه پلیس باید بازبینی شود.

وی گفت: تأکید ما بر اخلاق حرفه‌ای پلیس، یعنی تکریم ارباب رجوع است؛ نحوه رفتار پلیس با مردم در این دوره‌ها بازبینی می‌شود و به همکاران آموزش داده می‌شود در ارتباط با مردم حتی متخلفان نیز ادب و احترام رعایت شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هدف دیگر اجرای این دوره را وحدت رویه در سطح کشور دانست و گفت: هدف ما این است که رفتار پلیس با متخلفان در سطح کشور یکنواخت باشد؛ در اصل پلیس مجری قانون است و قوانین را باید به بهترین وجه اجرایی کند، یعنی هم پلیس قانونمند باشد و هم قوانین و مقررات را رعایت کند.

مهری در پاسخ به سؤالی در مورد مأموران بداخلاق، اظهار داشت: مردم می‌توانند شکایات خود از مأموران پلیس راهور را از طریق سامانه ۱۹۷ و به‌صورت پیامکی، تلفنی و کتبی اعلام کنند که طبق دستورات فرمانده ناجا در قالب بازرسی و طبق آیین‌نامه قرارگاه صیانت از کارکنان و کمیسیون بازرسی این موارد بررسی شده و به مأمور تذکر داده می‌شود.

این مقام ارشد راهور ناجا تأکید کرد: اگر جرمی انجام شده باشد، به مرجع قضایی اعلام می‌شود و ما کوچک‌ترین گذشتی نداریم.

وی در خصوص تجدید گواهینامه اظهار داشت: شرایط و زمان تجدید گواهینامه مشخص است و اگر اشتباهی در گواهینامه‌های صادرشده صورت گرفته، قابل تجدید و قابل رسیدگی است و افراد می‌توانند به مراکز صدور گواهینامه در استان‌ها و یا شهرک آزمایش در تهران مراجعه کنند.

وی درخصوص جریمه رانندگی، گفت: براساس قانون و هر ۳ سال یکبار به پیشنهاد فرمانده نیروی انتظامی و تأیید وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر دادگستری افزایش مبلغ جریمه پیشنهاد می‌شود که در سال گذشته این مسئله انجام شده و در سال ۹۴ در هیأت دولت در دست بررسی است و هر چیزی که تصویب شود، پلیس ملزم به اجرای آن است.

سردار مهری با بیان این مطلب که قوانین و مقررات برای پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی اعلام کرد: با توجه به شرایط کشور و تورم هر ۳ سال یکبار مبلغ جریمه پیشنهاد می‌شود.

وی گفت: ‌جریمه به‌عنوان ابزار بازدارنده است و با توجه به اینکه تخلفات در کشور ما به‌خصوص تخلفات فوتی و جرحی عددش نسبت به جمعیت اندک است، اما تأثیرش بالاست نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی را بیش از پیش الزام می‌دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: ما نباید این موضوع را مثل سبد کالا تلقی کنیم؛ چراکه کسی که از چراغ قرمز عبور می‌کند و باعث مرگ انسان می‌شود، نمی‌توان بر روی آن قیمت گذاشت و به همین دلیل است که قوانین ما باید اصلاح و بازنگری شود.

وی تأکید کرد: باید برای کسانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند محرومیت‌های اجتماعی بالایی اعمال شود؛ همچنین مجازات‌های سنگین برای کسانی که باعث مرگ دیگران می‌شوند، اعمال شود.

وی به ارائه آمار تخلفات ۶ ماهه اول سال پرداخت و گفت: تعداد اعمال قانون کاهش داشته، اما از نظر ریالی، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به اقدام ویژه پلیس راهور با همکاری سازمان راهداری اشاره و بیان داشت: از سال گذشته اصلاح تابلو‌ها و همچنین ایمنی جاده‌ها در دستور کار است.

مهری به انجام کار کار‌شناسی ظرف ۳ سال آینده برای نصب هزار و ۸۰۰ دوربین در ۳۰ هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: نصب دوربین براساس برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دستور کار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز