خبرگزاری کار ایران

جانشین فرمانده ناجا تاکید کرد؛

لزوم ارتباط بین کشور‌ها برای پیشگیری از جرائم بین‌المللی

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۳۵۳

جانشین فرماندهی ناجا گفت: جرائمی چون قاچاق مواد مخدر و کالا، تروریسم، خشونت و مهاجرت جنبه بین‌المللی دارد و برای پیشگیری از این جرائم نیاز به ارتباط قضایی و پلیسی بین کشورهاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار اسکندر مومنی در ششمین نشست نیروهای پلیس جمهوری اسلامی با سفرا و کارداران مستقر در تهران با اشاره به شعار هفته بزرگداشت نیروی انتظامی گفت: در این هفته فرصتی مناسب داریم تا با بهره‌گیری از ظرفیت درون سازمانی و سایر دستگاه‌های اجرایی و اقشار اجتماعی امنیت و آرامش را ارتقا دهیم.

وی افزود: پلیس به عنوان اصلی‌ترین مسئول نظم و امنیت گام‌های موثری برداشته و هفته ناجا نمایش توانمندی پلیس، جلب اعتماد عمومی، افزایش مشارکت مردمی، ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی پلیس، افزایش احساس امنیت، مسئولیت پذیری پلیس و پاسخگویی به مطالبات مردم است.

مومنی تصریح کرد: پلیس در همه این مسائل استفاده حداکثری از توان تخصصی صاحبنظران و دانشمندان را در جهت توسعه امنیت و انضباط اجتماعی طلب می‌کند.

جانشین فرمانده ناجا تاکید کرد: توجه به رشد روزافزون دانش و فناوری و پیچیدگی زندگی اجتماعی کنونی، مبارزه با جرائم نیز از جنبه مبارزه داخلی کشور‌ها فرا‌تر رفته و جنبه بین‌المللی پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: در این میان همکاری، تعامل و انتقال تجربیات در سطح منطقه و بین‌الملل می‌تواند کشور‌ها را در پیشگیری و مبارزه با جرائم یاری دهد.

مومنی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی مرتبط نیز با این هدف تشکیل شده است، افزود: امروزه معضل جرائم بین‌المللی و فراملی اجتماعات بشری را متزلزل کرده و تبدیل به مسئله‌ای جهانی شده است که در صورت پیدا نکردن راهکار مناسب همه جوامع بشری برای مبارزه با این پدیده خسارت جبران ناپذیری خواهند دید.

قائم مقام نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: باید گفت به دلیل گستردگی و پیچیدگی جرائم، دولت‌ها به تنهایی قادر به مبارزه ثمربخش نیستند. جرائم سازمان‌یافته مشکل یک کشور یا یک منطقه نیست بلکه تعداد زیادی از کشور‌ها متحمل خسارت جانی و مالی می‌شوند.

وی تاکید کرد: وجود جرائم، امنیت ملی و سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کشور‌ها نیز نیازمند عنصر اقتدار هستند و نمی‌توانند در مبارزه با جرم بی‌تفاوت باشند.

مومنی با اشاره به اینکه قاچاق مواد مخدر یکی از جرائم سازمان یافته در جهان است، گفت: مبارزه با این معضل نیازمند تدابیر مختلف است. وظیفه تمامی کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مبارزه ملی با این پدیده نیست بلکه با توجه به ماهیت بین‌المللی قاچاق مواد و تاثیر سوء آن بر استقلال و تمامیت ارزی و امنیت ملی کشور‌ها، همکاری بین‌ دولت‌ها روند مبارزه را آسان‌تر می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی سالانه ده‌ها شهید و جانباز و صد‌ها میلیون دلار در راه مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌کند اما در صورتی که عزم جهانی وجود نداشته باشد این زحمات به هدف نمی‌رسد.

مومنی گفت: ما می‌توانیم با اطلاعاتی که سازمان اینترپل در اختیار کشور‌ها می‌گذارد اطلاعات ضروری را مبادله کرده و تلاش موثرتری در امر مبارزه با مواد داشته باشیم.

قائم مقام نیروی انتظامی تاکید کرد: امروز به دلیل پیچیده شدن جرائم نیازمند همکاری پلیسی و قضایی هستیم. امنیت جهانی جز با همکاری کشور‌ها با یکدیگر حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تروریسم، قاچاق مواد، خشونت، مهاجرت، جرائم مالی و پول‌شویی، شبکه‌های قاچاق و قاچاق زنان و کودکان از جرائمی است که باید با آن مقابله شود گفت: این جرائم جنبه فرامرزی یافته و هیچ کشوری بدون همکاری جهانی قادر به حمایت از شهروندان خود نیست.

مومنی گفت: جمهوری اسلامی ایران در تلاش خود برای دستیابی به دانش‌های نوین علی‌رغم فشار‌ها، گام بلندی در امنیت مردم کشور خود برداشته و در منطقه به عنوان نیرویی کار آمد معرفی می‌شود.

وی افزود: با توجه به رشد فضای سایبری در دنیا و فرصت برای کاربران تهدیدات زیادی نیز در این زمینه وجود دارد که اگر به آن توجه نشود، خسارات زیادی برای کشور‌ها وجود دارد.

وی افزود: پلیس سایبری ایران آمادگی دارد تا با تمام پلیس‌های سایبری دنیا به صورت آنلاین برای برخورد با جرائم، ایجاد کارگاه‌های آموزشی همکاری و تعامل کند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه حوزه پیشگیری در جرائم سایبری اهمیت زیادی دارد گفت: پلیس ایران در این زمینه تجربیات زیادی در اختیار دارد که می‌تواند آن را در اختیار سایر کشور‌ها قرار دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به تجربیات ایران مواردی چون تبیین وضع موجود، حرکت به سمت پلیس دانش‌بنیان، هدفمندی در فعالیت تحقیقاتی، عینیت بخشیدن به برنامه‌ها و مشارکت‌پذیری در حوزه نظم و امنیت اقداماتی است که پلیس ایران انجام داده است.

مومنی تاکید کرد: توسعه سامانه هوشمند اثر انگشت، تقویت تیم بررسی جرم در صحنه، ایجاد بانک اطلاعاتی و بکارگیری روش‌های علمی جدید در سامانه جامعه اطلاعاتی برای برنامه‌ریزی اقدامات پیشگیرانه از کارکرد پلیس برای کاهش جرائم بوده است.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: پلیس ایران در زمینه‌های مختلف آماده همکاری با سایر کشور‌ها برای امضای اسناد و موافقت‌نامه سیاسی و امنیتی است و امیدواریم برگزاری این نشست‌ها در مسیر همکاری با سایر کشور‌ها اثر مثبتی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز