خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

شهرداری ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی برنامه پنجم را انجام نداده‌است

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی که در برنامه پنجم برای شهر تهران دیده شده، انجام نداده است.

ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه توسعه مترو براساس برنامه پنج ساله صورت نگرفته است، گفت: این موضوع تنها اختصاص به مترو ندارد، ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی که در برنامه پنجم برای شهر تهران دیده شده، انجام نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در حوزه درآمدی شهرداری به وجود آمده است، متاسفانه در برخی از قسمت‌ها تامین اعتبار صورت نگرفته یا اعتبار غیرنقدی که برای آن دیده شده است، نتوانسته کار عملیاتی را پیش ببرد. یعنی برای مترو ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی پیش‌بینی کردیم و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار غیرنقد در نظر گرفتیم.

قناعتی با تاکید براینکه علت در نظر گرفتن ۲ هزار میلیارد تومان برای مترو آن بوده است که هر سال تقریبا حدود ۳۰ کیلومتر توسعه مترو داشته باشیم، خاطرنشان کرد: عملا بخشی از این اعتبار تامین نشده و باعث شده است که فعالیت مترو در بخش تامین اعتبار و پیشرفت فیزیکی با مشکلاتی روبرو شوند.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با یادآوری اینکه سال گذشته در بخش مترو تقریبا ۱۸کیلومتر پیشرفت داشته‌ایم و در سال ۹۴ نیز نمی‌توانیم؛ بیش از ۱۵ یا ۱۶ کیلومتر توسعه مترو داشته باشیم، اظهار کرد: عملا هر ساله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر عقب ماندگی در توسعه مترو داریم، به عبارت دیگر شاید با این روند از۱۵۰ کیلومتر پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله دوم تنها ۱۰۰ کیلومتر محقق شده و ۵۰ کیلومتر محقق نشود.

وی با تاکید براینکه در خط ۶ و ۷ مترو شش هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم که اگر دولت و شهرداری در تامین آن کمک کنند، پیش بینی می‌شود؛ در سال ۹۶ این خطوط افتتاح شوند، خاطرنشان کرد: البته تنها خط افتتاح می‌شود، اما شش هزار میلیارد تومان نیز برای واردات واگن نیاز داریم.

قناعتی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ واگن به خط ۳ اضافه شده است، اما در حال حاضر زمان انتقال مسافران در این خط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، در حالی که این میزان باید به دو دقیقه کاهش یابد که به دلیل کم بودن تعداد واگن‌ها این امر محقق نشده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: زمانی که مردم در جهت کاستن از آلودگی هوا را به عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی تشویق می‌کنیم، ضروری است که در حوزه حمل ونقل عمومی دولت و شهرداری نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه به نظر من شهرداری صددرصد پای کار نبوده، اما نباید غیرمنصفانه قضاوت کرد زیرا شهرداری مترو را اولویت خود قرار داده است، ‌اضافه کرد: اگرچه شهرداری برخی پروژه‌های عمرانی خود را انجام نداده است، اما سمت و سوی شهرداری به سمت احداث مترو است.

قناعتی در پایان در خصوص اینکه شهرداری ۸۰ میلیارد تومان کمتر از بودجه مصوب را به مترو اختصاص داده است، ‌اظهار کرد: برای ساخت یک کیلومتر خط متر ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و ۸۰ میلیارد تومان یک کیلومتر هم نمی‌شود، اما شهرداری باید برای یک ریال نیز پاسخگو باشد.

کد خبر : ۳۱۰۵۳۳