خبرگزاری کار ایران

اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان صلاحیت برگزاری مناسک حج را ندارد/ باید با اولین حادثه، عذرخواهی رسمی عربستان را طلب می‌کردیم

عضو شورای شهر تهران گفت: این حوادث نشان می‌دهد که حکام جدید توانمندی و صلاحیت این کار را ندارند و فکر و ذکرشان فتنه‌آفرینی در سایر کشورها است .

اقبال شاکری درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره فاجعه پیش آمده در مناسک رمی جمرات گفت: یک بررسی عالمانه در خصوص حوادث پیش‌آمده در مراسم حج امسال نشان‌می‌دهد که از زمان روی کار آمدن این افراد کم‌تجربه در رژیم عربستان متاسفانه به مسائل انحرافی در کشورهای اسلامی از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی و کشتار در کشورهایی مثل یمن، عراق، لبنان و سوریه پرداخته شد.

وی خاطرنشان کرد: کشوری که خود را درگیر چنین مسائلی در خارج از کشور خود با دیگر مسلمانان کرده است مطمئن باشید که مدیریت و تدبیر لازم را برای برگزاری مناسک حج ابراهیمی در سرزمین خود نخواهد داشت .

شاکری با بیان اینکه حوادث متوالی در این کشور نشان داد که روش حاکمان سعودی جز به ضرر مسلمانان در داخل و خارج از کشورشان نیست،‌افزود:  این حوادث در مراسمی که سال‌هاست تکرار می‌شود و مساله تازه‌ای نیست رخ داد. هر سال 2 تا 2.5 میلیون نفر برای برگزاری مناسک حج وارد این سرزمین می‌شدند و در مسجدالحرام، منا، عرفات ، رمی جمرات ا حضور پیدا می‌کرد.

عربستان موظف است عذرخواهی کند

عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه مسئولین رژیم سعودی این مسائل را به قضا و قدر الهی نسبت می‌دهند وبه قول حضرت علی (ع) از این قضا و قدر الهی سوتعبیر می‌کنند، گفت: این حوادث نشان می‌دهد که حکام جدید توانمندی و صلاحیت این کار را ندارند و فکر و ذکرشان فتنه‌آفرینی در سایر کشورها است.

وی با یادآوری اینکه برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند علاوه بر سوءتدبیر حضور یکی از شاهزادگان همراه با  حدود 200، 300نفر نیروی امنیتی در این مراسم باعث برهم خوردن نظم حجاج و ایجاد این فاجعه بوده است، اظهار کرد:  به نظرم اگر با وقوع اولین حادثه و تقاضای  مردم ما و دانشگاهیان و فرهیختگان ما برای اخراج نمایندگی عربستان در ایران و عذرخواهی رسمی، ما نیز عذرخواهی رسمی این کشور را طلب می‌کردیم حساب کار دستشان می‌آمد.

شاکری با اشاره به اینکه حوادث پیش‌آمده خاص کشورما نبوده و مربوط به تمامی کشورهای اسلامی است، تصریح کرد: بنابراین موضوع مربوط به تمامی کشورهای اسلامی است و مسئولین این کشور موظفند از تمامی کشورهای اسلامی عذرخواهی کنند .

وی خاطرنشان کرد: حضور رئیس‌جمهور کشور ما در سازمان ملل برای شرکت در هفتادمین اجلاس عمومی این نهاد بین‌المللی و حضور بسیاری از سران  موقعیت خوبی است تا به حال بی‌تدبیری‌های روزافزون در سرزمین عربستان فکری شود ، به نحوی که این اطمینان ایجاد شود که جان و مال و عرض و آبروی حجاج در خطر نخواهد بود.

باید کنفرانس اضطراری سران کشورهای اسلامی تشکیل شود

عضو شورای شهر تهران معتقد است، درخواست تشکیل کنفرانس اضطراری کنفرانس سران اسلامی، پی‌گیری این موضوع از طریق سازمان کشورهای غیرمتعهد وتقاضای پی‌گیری توسط کمیته حقیقت‌یاب می‌تواند فشار لازم را برای دولت کم‌عقل و بی‌تدبیر دولت سعودی وارد کند.

شاکری درباره پیشنهاد تشکیل شورای اجرایی با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی و برای امور حج و زیارت در عربستان، بیان کرد: باید ازفشار کنونی استفاده کنیم زیرا اگرچه کعبه در سرزمین عربستان واقع شده است اما حج متعلق به تمامی مسلمانان و جز حقوق تمامی مسلمانان است.

وی گفت: کنفرانس اسلامی می‌تواند از این موقعیت استفاده کند و تقاضای تشکیل یک کمیته یا ناظر عالی بر امور حج داشته باشد زیرا این دولت نشان داده است که کار از دستش خارج شده است.

دولت سعودی را وادار کنیم به وظایف خود عمل کند

عضو شورای شهر با یادآوری اینکه براساس اخبار هنوز اجساد تمامی حجاج شناسایی و جمع‌آوری نشده است واین دولت هنوز از روز حادثه تاکنون اقدامات لازم را انجام نداده است، اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که تدبیر لازم را ندارد لذا می‌توان از این موقعیت به عنوان یک اهرم فشار برای احقاق حقوق حجاج ایرانی یا سایر حجاج استفاده کنیم و این دولت را وادار کنیم به وظایف دینی و انسانی خود عمل کند. لذا به نظر من تشکیل شورای اجرایی امور حج و زیارت در کشور عربستان با حضور نمایندگان کشورهای مسلمان می‌تواند اقدامی مفید باشد.

 شاکری در پایان درباره سکوت جامعه جهانی نسبت به حوادث رخ داده در مراسم حج امسال خاطرنشان کرد: تمامی کشورها وابسته به دلارهای نفتی کشور عربستان هستند و سازمان‌های حقوق بشر و مجامع بین‌المللی تنها بر علیه کشورهایی هستند که با خواسته‌های کشورهای زورگو هم‌راستا نیستند و دلیل سکوت مرگبار این کشورها نسبت به حوادث پیش‌آمده در مراسم حج نیز همین موضوع است. این کشورها در قبال کوچک‌ترین حادثه‌ای واکنش‌ نشان می‌دهند، اما در برابر کشتار هزاران انسان در کشورهای دیگر سکوت می‌کنند که نشان از حق‌السکوتی است که از کشورهای نفت‌خیز می‌گیرند

کد خبر : ۳۰۷۶۸۹