خبرگزاری کار ایران

در دیدار شهردار تهران و رییس پارلمان مجارستان مطرح شد؛

تحریم‌ها تا حدودی مشکلاتی را در مسیر توسعه ایجاد کرد

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۱۱۴

شهردار تهران با رییس پارلمان مجارستان دیدارو گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، شهردار تهران در دیدار با لاسلوکوور رییس پارلمان مجارستان با بیان اینکه خیلی خوشحالم که شما را دراینجا ملاقات کردم، گفت: از شهردار محترم بوداپست که این فرصت را فراهم کرده نیز  تشکر می کنم. ایشان فردی فعال، کاردان و بسیار دوست داشتنی است و باید صادقانه بگویم که ما ابتدا دوست شدیم و سپس همکاری کردیم. از این رو معتقدم این دوستی باعث می شود آینده خیلی خوبی را بین دو شهر تهران و بوداپست شاهد باشیم .

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه ما شب گذشته و در آخرین ملاقات مان با مسئولان کشور شما در این سفر توافق کردیم که در نیمه دوم سال جاری اولین گروه و کمیسیون کاری مشترک را کارش را آغاز کند، اظهار کرد: موضوعات فرهنگی، محیط زیست، حمل و نقل عمومی، فنی و مهندسی و تبادل همکاری های علمی و تحقیقاتی از موضوعاتی است که کمیسیون مشترک برای آنها تشکیل شده و افراد آنها نیز مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت خوبی برای همکاری بیشتر بین تهران و پایتخت مجارستان وجود دارد، تصریح کرد: مطمئنم که در سال های پیش رو یعنی سال 2016 ارتباط ها بسیار عمیق تر خواهد شد.  البته به جرات می گویم تلاش های سفیر ایران در مجارستان و سفیر جدید شما در تهران-که قول داده ام در اولین فرصت ایشان را در تهران ببینم- می تواند روند همکاری ها را تسریع ببخشد و البته همت جنابعالی به عنوان رییس پارلمان می تواند روابط را در سطح ملی  تعمیق بخشد. پارلمان اینجا نقش جدی و کلیدی دارد.

قالیباف با اشاره به اینکه تحریم ها تا حدودی مشکلاتی را در ابتدا در مسیر توسعه ما ایجاد کرد، گفت: اما با اطمینان می گویم که باعث شد که رشد بیشتری کنیم و تجربه گرانقیمتی بود که فرصت مناسبی را برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت های کشور فراهم نمود.

شهردار پایتخت با بیان اینکه تحریم ها از سمت غرب بسیار ناجوانمردانه و غیرمنصفانه بود، گفت: با وجود این شرایط اما شتاب رشد و پیشرفت در ایران به شدت بالاست. نمی دانم شهردار بوداپست برای شما از وضعیت تهران  تعریف کرده یا نه. ان شالله شما هم در سفر به تهران پیشرفت ها را خواهید دید.

قالیباف در بخشی دیگر از گفته هایش بیان کرد: درست است قدرت های بزرگ قدرتمند هستند اما ما باید شجاعانه امروز که در مجارستان  هستیم حرفمان را بزنیم. شما امروز می دانید که امریکا به طور مستقیم دخالت در همه زمینه ها در جنوب غرب آسیا دارد. شما می بینید در مسایل سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی در لیبی، یمن، مصر، لبنان، سوریه ، افغانستان و ... دخالت مستقیم و نظامی دارد. اما امروز با همه قدرتش بر این باور رسیده که ایران کشور مهمی است . پس می شود مقابله هم کرد . شما الان نگاه کنید مردم یمن ، سوریه ، عراق ، لبنان و غرب اسیب های جدی می بنیند . به نظر من اگر لیبی هم جزو غرب باشد و این اتفاقاها نیز مانند سوریه و یمن در جنوب افریقا هم اتفاق بیفتد . ما اصلا سمت جنگ نمی  رویم . واقعا باید جلوی جنگ افروزی را گرفت چون باید آنهاجایی متوقف شوند . باید باورشان شود که  این دوره تمام شده است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مجارستان به سمت شرق بسیار هوشمندانه است، تصریح کرد: 3 سال قبل که در استانبول شهرداران بخش های مرکزی و اروپای شرقی و نیز شهرداران آسیایی گرد هم آمده بودیم، در آنجا این نکته را در افتتاحیه کنفرانس مشارکت مطرح کردم که با توجه به اینکه هدف جدی اینجا این بود که قرن بیست و یکم ، قرن اسیاست، اما معتقدیم در حقیقت مشرق زمین می تواند در قرن بیست و یکم در همه زمینه ها تاثیرگذار باشد . امروز می بینم که 58 درصد رونق بازار تولید و مصرف و اقتصاد دنیا در قاره اسیا و مشرق زمین اتفاق می افتد و مردم مشرق زمین و مسوولان و بزرگانشان متوجه نفاق و دورویی غرب شده اند .  بنابراین به این نتیجه رسیده اند که لیبرالیسم راه نجاتشان نیست.

قالیباف ادامه داد: ما معتقدیم که در اروپای مرکزی نقش مجارستان برجسته است. همانطور که بدون شک نقش ایران در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه برجسته است. متاسفانه یکی از راهکارهای امریکا دور نگه داشتن اروپا و اتحادیه  اروپا در ایفای نقشش در خاورمیانه است . با یک نگاه هوشمندانه می بینیم که در دو دهه اخیر هیچ حضوری از قدرت های اروپایی در خاورمیانه در هیچ یک از عرصه های اقتصادی ، سیاسی نیست و عملکرد یک جانبه غرب تبعات جدی برای مردم خاورمیانه و مردم اروپا بخصوص اروپای مرکزی به وجود آورده که یک نمونه اش همین مهاجرانی است که امروز می بینید.

وی افزود: امروز آنها نشسته اند و این موضوعی که خودشان طراحی کرده اند و خودشان باعثش هستند را با یک قدرت رسانه ای قوی هدایت کرده تا افکار عمومی را فریب دهند. به هر حال من رویکرد مجارستان را تبریک می گویم و امیدوارم سفرنخست وزیر شما به تهران آغاز حرکت جدی و اساسی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور باشد.

شهردار تهران بابیان اینکه من همین جا می خواهم سلام دکتر لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی ایران را خدمت جنابعالی عنوان کنم،گفت: ایشان از دوستان قدیمی و صمیمی من هستند و می خواهم بگویم ایشان مایلند جناب عالی حتما دیداری از ایران و تهران داشته باشید. اگر نظر مثبت شما را داشته باشم حتما دعوت کتبی ایشان را خدمت شما ارسال می کنم. شما می دانید که پارلمان در ایران دارای جایگاه ویژه ای در حاکمیت است. در کشور ما طبق قانون اساسی وزرا را باید پارلمانمان تایید کند. ضمن اینکه این قدرت را دارد که وزرا را استیضاح و یا از کار برکنار کند.

 وی ادامه داد: در ایران، مجلس شورای اسلامی حتی این قدرت را دارد که اگر بنا بر رای دو سوم اعضای مجلس تصمیم گرفته شود، رییس قوه مجریه که مستقیم با رای مردم انتخاب می شود، وی را عزل و انتخابات مجدد برگزار کند. لذا تاکید می کنم پارلمان ایران، پارلمان بسیار قوی است و من فکر می کنم برای تغییرروابط و سفر جنابعالی به ایران خیلی موثر باشد.

به گزارش شهرنوشت لاسلوکوور رییس پارلمان مجارستان نیز در ادامه ضمن تشکر از رییس مجلس شورای اسلامی گفت: با کمال افتخار دعوت ایشان را قبول می کنم. همانطور که معمول است، با همکاران امور خارجه در بخش پارلمان درزمانی مناسب به ایران خواهیم آمد.

شهردارپایتخت با بیان اینکه گرچه مجارستان کشور بزرگی نیست اما همیشه سعی دارد که نقش اساسی داشته باشد، اظهارکرد: مجارستان در هزار سال گذشته همیشه مرکز تبادل ابرقدرت ها و مرکز تعامل فرهنگ های مختلف بوده است.

رییس مجلس مجارستان با اشاره به اینکه سیاست ما تحکیم و گسترش روابط با ایران است، گفت: دعوت از شهردار تهران برای سفر به پایتخت مجارستان در راستای تحقق همین سیاست و رویکرد محوری بود.

لاسلو کوور به ظرفیت های گسترده دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی اشاره کرد و افزود: باید همکاری های مشترک دو کشور در حوزه های مختلف بیش از پیش افزایش یابد.

رییس پارلمان مجارستان گفت: ما هم دوست داشتیم که روابط نزدیکتری با ایران داشته باشیم که متاسفانه به دلایل مختلف و مشکلات در زمینه هسته ای نتوانستیم آنطور که مدنظرمان بود، روابطمان را تقویت کنیم.  البته مجارستان می داند که در زمینه مسائل هسته ای حق با ایران است. زیرا که برای اهداف صلح آمیز دانش هسته ای خودش را تقویت می کند. به هرروی خوشحالیم  و امیدواریم که موفق باشید.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم عقد این پیمان خواهرخواندگی و قراردادهایی از این دست، نقش زیادی در نزدیک کردن دو کشور در سطح روابط بین الملل دارد.

لاسلوکوور در بخش دیگری از گفته هایش اظهارکرد: نمی خواهم بگویم امریکا تنها قدرت این زمین است. البته ما این قدرت را نداریم که چیزی را تغییر دهیم اما سعی می کنیم زندگی خودمان را حفظ کنیم و از نظر فرهنگی تاثیرگذار باشیم . 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز