خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت :

جوانان داروساز به دنبال ایجاد شرکت های دانش بنیان باشند

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۵۸۲

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: جوانان داروساز باید به دنبال ایجاد شرکت های دانش بنیان باشند که ما نیز در بخش سیاستگذاری انواع تسهیلات را برایشان فراهم آورده ایم.

به گزارش ایلنا،‌سید حسن قاضی زاده هاشمی در دومین روز گردهمایی داروسازان که به مناسبت سالروز ولادت محمدبن زکریای رازی (پنجم شهریور) و روز داروساز در سالن همایش های رازی برگزار شد با تبریک روز داروساز به جامعه داروسازان عنوان کرد : سهم داروسازان در خدمات پزشکی بسیار ارزشمند است و داروسازان ۵درصد جامعه پزشکی و بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۱۵درصد سهم اقتصاد سلامت را به خود اختصاص داده اند.

هاشمی افزود: حدود 4 میلیارد دلار گردش مالی دارویی کشور است که دو سوم داروها در داخل تولید می شود و یک سوم نیز از خارج وارد می شود.

وی گفت: در مورد رفتار دولت یازدهم با جامعه داروسازی باید بگویم ما کوتاهی نکرده ایم و نمونه آن را هم می توان در انتخاب دکتر دیناروند به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو دانست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حاضریم بسیاری از حوزه های مربوط به داروسازی را که در اختیار بخش دولتی است به سندیکای داروسازی واگذار کنیم تاکید کرد: حاضریم حوزه داروهای کمیاب و نیز کلینیک ها ، مطب ها و داروخانه هایی را که در مراکز دولتی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی هستند در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

هاشمی درباره ارزش گذاری نسبی خدمات در بخش داروسازی گفت: برداشت عامه مردم از داروخانه ها این است که خدمات دارویی ارائه می کنیم یا فروشنده دارو هستیم که هر دوی این ها بستگی به رفتار خودمان در هر داروخانه دارد.

وی افزود: حدود 70 درصد دارو دست دولت است و خریدار هم دولت است و از این میزان 50 درصدش دست بیمه هاست که این خود مشکلی در کیفیت، مصرف و قیمت دارو ایجاد می کند.

هاشمی با تاکید بر راه اندازی داروخانه های زنجیره ای در کشور گفت: اگر آئین نامه ها را طوری بنویسیم که به نفع داروسازان باشد ، راه اندازی داروخانه های زنجیره ای شدنی و منفعت آور است و سندیکای داروسازان حتما باید این پیشنهاد چندین ساله بنده را اجرایی کند، باید کاری کنند که پول به این حوزه بیاید و اقتصادش قابل دفاع باشد؛ تا کی تعرفه و حق فنی را بالا ببریم و تا کی اجازه ندهیم بخش خصوصی داروخانه بسازد.

وزیر بهداشت افزود: جوانان داروساز باید به دنبال ایجاد شرکت های دانش بنیان باشند که ما نیز در بخش سیاستگذاری انواع تسهیلات را برایشان فراهم آورده ایم.

دکتر هاشمی با اشاره به کاهش واردات دارو در دو سال اخیر گفت: توانستیم واردات دارو را 350 میلیون دلار کاهش دهیم، این در حالیست که دسترسی مردم به دارو در این مدت از 65 درصد به بالای 95 درصد افزایش یافته است.

وی از ساخت داروهای با کیفیت همراه با تکنولوژی بالا در آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر عراق 17 میلیارد دلار از ترکیه دارو و تجهیزات پزشکی وارد می کند و این درحالیست که سهم ما فقط 15 میلیون دلار است.

هاشمی با بیان اینکه باید داروسازان سهمشان را در بازارهای بین المللی افزایش دهند افزود: سازمان غذا و دارو و کسانی که در زمان تحریم مواد اولیه وارد کرده اند مراقبت کنند چون این مواد کیفیت پایین تری نسبت به مواد اولیه در زمان پساتحریم دارد و دقت به این موضوع باعث می شود از این پس صادرات رونق یابد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از نیمی از یک درصد دانشمندان برتر کشور در حوزه داروسازی هستند،آمادگی این وزارتخانه را برای هرگونه همکاری و کمک به داروسازان اعلام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز