خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

علت 60 تا 70 درصد مرگ‌ومیرها در کشور، بیماری‌های غیرواگیر است

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۱۱۳

نایب رئیس کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر 60 تا 70 درصد مرگ‌ومیرها در کشور به علت بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر لاریجانی؛ نایب رئیس کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در نشست مشترک با نمایندگان وزارتخانه‌ها در راستای دستیابی به اهداف  سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: 38 میلیون نفر به علت بیماری‌های غیرواگیر در دنیا فوت می‌شوند.

لاریجانی با اعلام اینکه 60 تا 70 درصد مرگ و میرها در کشور به علت بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد، افزود: مواردی مانند رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم و افزایش مصرف نمک در مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر موثر هستند که می‌توان آنها اصلاح کرد.

نایب رئیس کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه اعتیاد یکی از مهمترین مسائل اجتماعی در بروز بیماری‌های غیرواگیر است، خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی در دنیا سبب افزایش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه مصرف روغن‌ها و مواد غذایی منجر به بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند، تصریح کرد: سرطان یکی دیگر از بیماری‌های غیرواگیر است، اما به دلیل اینکه کشوری جوان هستیم این موضوع این روزها امری شایع نشده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت مصرف سیگار در کشور جالب نیست گفت: البته با وجود این شرایط مصرف سیگار در ایران بیشتر از امریکا و متوسط جهانی نیست. این مساله برای کودکان زیر 5 سال یعنی دود ناشی از آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

نایب رئیس کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر  ادامه داد: مصرف مواد مخدر در کشور ما در شرایط خوبی قرار ندارد  و دستگاه‌ها باید با همکاری یکدیگر مانع از ایجاد وضعیت چالش‌برانگیز شوند. از سوی دیگر نیز مصرف الکل هر چند که در کشور ما جدی نیست ولی همان مقدار اندک هم باید اصلاح شود.

لاریجانی به وضعیت چاقی مردان در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: استان‌های مرکزی، قم، تهران و کرج نسبت به سایر استان‌ها مشکل چاقی مردان در آنها بیشتر است و شهرداران و استانداران لازم است برای گسترش فضاهای ورزشی اقدامات بیشتری انجام دهند.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم؛ مصرف سیگار و نمک غذا را 30 درصد کمتر کنیم تصریح کرد: مصرف نمک در برخی از کشورها روزانه کمتر از 3 گرم است و ما نیز باید تلاش کنیم میزان مصرف نمک به مقدار قابل توجهی کاهش یابد.

وی با اعلام اینکه 60 درصد مردم تهران فعالیت فیزیکی ندارند خاطرنشان کرد: نداشتن فعالیت فیزیکی کشور را به سمت افزایش بیماری‌های غیرواگیر سوق می‌دهد. ایران متعهد شده مصرف اسیدهای چرب را در ده سال آینده به صفر برساند و ما در تلاش هستیم که با کاهش 6 درصدی حوادث ترافیکی بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه برای کاهش بیماری‌های غیرواگیر برنامه‌هایی را برای پزشکان سلامت خانواده در نظر داریم عنوان کرد: با وجود آنکه ارائه خدمات پزشکی و درمانی در کشور ارتقا یافته، اما این به آن معنا نیست که هیچ چالشی در این زمینه نداریم.

نایب رئیس کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر  با اشاره به اینکه رئیس جمهور و مجلس پذیرفته‌اند که در مسیر کاهش بیماریهای غیرواگیر در جهت اهداف سازمان بهداشت جهانی پیش برویم، گفت: در این زمینه وزارت بهداشت چارچوبی را مشخص کرده که امیدواریم با کمک رسانه‌ها اقدامات خوبی را در حوزه آموزش انجام دهیم.

وی با بیان این مطلب که سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر توسط رئیس مجلس به امضا رسیده است بیان کرد: بیماریهای غیرواگیر مهمترین عامل مرگ ومیر در کشور است و مسئولان باید در جهت رفع این مشکل اقدام کنند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز