خبرگزاری کار ایران

جامعه شناس:

قشر آسیب پذیر جامعه بیشتر در معرض اعتیاد قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۶۵۲

جامعه شناس آگاهی بخشی ، امید به آینده و اشتغال را سه مهمترین عوامل پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد و گفت :قشر آسیب پذیر جامعه بیشتر در معرض اعتیاد قرار دارند.

 به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با موادمخدر، عماد افروغ با بیان اینکه متاسفانه حساسیت جامعه به شدت نسبت به فقر و تمرکز فقر از بین رفته است، افزود: فقر از عوامل شکل گیری اعتیاد به شمار می رود و برای رفع آن باید چاره ای اساسی اندیشیده شود.

وی اظهارداشت: باید این مساله آسیب شناسی شود که چه کسانی و بیشتر به چه جرمی در زندان به سر می برند. این افراد بیشتر از چه طبقاتی بوده و در چه محلاتی زندگی می کنند؟

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمرکز فقر در خرده فرهنگ های کج رو و رفتارهای خاص اثر می گذارد، گفت: روابط نابرابر قدرت، گاهی محله ای را در بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار می دهد که این مساله باید برای مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد.

این فعال سیاسی به عوارض فردی و اجتماعی مضاعف و جبران ناپذیر مواد مخدر صنعتی اشاره کرد و ادامه داد: باید برای پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با انواع مواد مخدر نگاه مبارزه طیفی و فازی داشت و در این راه موادی را بیشتر مورد هجمه قرار داد که آسیب های بیشتری برای فرد، خانواده و جامعه به همراه دارد.

افروغ در ادامه ماده روانگردان شیشه را از جمله مواد مخدر بسیار آسیب زا برای جامعه برشمرد و گفت: برخورد با تهیه، توزیع و مصرف کننده این مواد باید خاص باشد و این مساله برنامه ویژه ای را می طلبد که اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر از رویکردهای مناسب جهت برانگیختن حساسیت عمومی جامعه و مبارزه با پدیده شوم اعتیاد است.

این جامعه شناس افزود: اجتماعی شدن به تنهایی اعتیاد را ریشه کن نمی کند ولی مقدمه بسیار خوبی برای مبارزه با مواد مخدر است.

افروغ با بیان اینکه در جامعه کنونی هیچ کس با اعتیاد موافق نیست، گفت: جامعه برای بازدارندگی از اعتیاد عزم نسبتا مناسبی دارد ولی این اراده در مداوا برای معتادان به اندازه کافی مشاهده نمی شود.

وی با بیان اینکه نوع نگاه جامعه به افراد آسیب دیده و فرودست نسبت به اوایل انقلاب در کشور تغییر کرده است، عنوان داشت: در مساله بیکاری، معضلات فرهنگی نگاه ما طبقاتی و اشرافی شده است.

این جامعه شناس تصریح کرد: اینکه می گوییم معتاد خودش خواسته به این بلیه گرفتار شود، بسیار غلط است چرا که جامعه نیز در این معضل سهم دارد و شاید فرصت های نابرابر سبب بروز آن در یک خانواده شده باشد.

افروغ با تاکید براینکه برای رفع این معضل اجتماعی نباید پیشگیری از اعتیاد در حد حرف و شعار نباشد، یادآورشد: امروز در کشور نسبت به جامه عمل پوشاندن به اهداف بی توجهی شده و همین سبب عدم موفقیت در رفع بسیاری از آسیب ها و مشکلات شده است.

وی خاطر نشان کرد: با اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در واقع مساله اعتیاد را تنها برای یک قشر تعریف نکرده ایم و همه دستگاه ها و نهاده ها را در این مبارزه سهیم می دانیم که در صورت اجرای کامل آن می توان شاهد نتایج موثری در این حوزه باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز