خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو:

60 درصد داروهای تقلبی در کشورهای در حال توسعه توزیع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۸۶۷

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: طبق آمار 60 درصد داروهای تقلبی در کشورهای در حال توسعه و 40 درصد آن در کشورهای توسعه یافته توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مهدی پیرصالحی در  سمینار مبارزه با قاچاق دارو و داروهای تقلبی گفت: بحث داروهای تقلبی از سالیان قبل به صورت رسمی وارد حوزه نظارت کشورها شده و مسئولان دولت ها نگران افزایش تولید داروهای تقلبی در سطح دنیا و کشورهای مختلف هستند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع مختص به منطقه یا کشور خاص نیست و همه کشورها درگیر این معضل هستند، افزود:  طبق آمار 60 درصد داروهای تقلبی در کشورهای در حال توسعه و 40 درصد آن در کشورهای توسعه یافته توزیع می شود، پس این خطر در کمین همه کشورها است.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو افزود: از سال های قبل برای اینکه داروهای تقلبی کمتر وارد کشورها شوند، بحث شرکت های دارویی و شرکت های واردکننده دارو مطرح شد. شاید تنها راهی که می توانستیم؛ مطمئن شویم دارویی سالم است، همین راه بود.

وی با اشاره به اینکه لازم بود؛ بدانیم که دارو کجا تولید و با چه شرایطی توزیع می شود و به دست بیمار می رسد، افزود: عرضه دارو در داروخانه های مجاز از طریق شرکت های توزیع کننده رسمی و واردکنندگانی که شرکت هایشان به ثبت رسیده باشد، صورت می گیرد.

پیرصالحی گفت: با نظارت کامل بر این موضوع می توانیم به اطمینان بالای 95 درصد برسیم که هیچ داروی تقلبی وارد کشور نمی شودف اما هیچ سیستم نظارتی نمی تواند بگوید که به صورت صددرصد نظارت خود را اعمال می کند و تمام داروخانه ها را تک به تک مورد ارزیابی قرار می دهد.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: شاید سالی چهار بار از داروخانه های دانشگاهی بازدید داشته باشیم، اما باید بدانیم هر داروخانه شاید 5 هزار نوع دارو داشته باشد که شاید ممکن است؛ در این میان یک داروی غیرمجاز وارد سیستم شده و شناسایی نشود.

وی خاطرنشان کرد: با  وجود این شرایط به بحث کدگذاری داروها رسیدیم؛ به این مفهوم که یک کد واحد برای هر قلم دارویی ایجاد شود.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در چند سال قبل این کار در ایران اجرایی شد، افزود: از ابتدای ورود دارو کد رهگیری را به آن اختصاص دادیم تا مسیر دارو از زمان ورود تا رسیدن به دست مصرف کننده قابل پیگیری باشد. این مسئله برای واردات دارو اجباری شد و همین منظور شرکت های واسطه ای ایجاد شدند که بتوانند این کدها را به شرکت های واردکننده دارو بدهند.

این مقام سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با این وجود در شرکت های واسطه نیز بحث تخلفات فراگیر شد و عملاً نمی توانستیم بر سیستم نظارت کنیم، چرا که سیستم بسته نبود. کد دارو در نهایت باید از سوی بیمار پیگیری می شد که برخی از بیماران این کار را نمی کردند.

پیرصالحی ادامه داد: در پی راهی بودیم که این کدها الزاماً در همه مراحل چک شود. بیمار بعد از دریافت دارو به اعتبار اینکه آن را از داروخانه رسمی دریافت می کند، کد آن را چک نمی کند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز