خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور:

هواشناسی امکان پیش بینی حوادث خرد را ندارد/ قصور نکرده ایم

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۹۲۲

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به حادثه سیلاب هفته گذشته، گفت: سازمان هواشناسی با توجه به تجهیزاتی که دارد توانایی پیش بینی رخدادهای خرد و ریز را ندارد.

به گزارش ایلنا، اسماعیل نجار با حضور در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورا به ارائه گزارش عملکرد سازمان مدیریت بحران در حادثه سیلاب کن و سولقان و روستای سیجان پرداخت و پاسخگو سئوالات اعضای شورای شهر بود.

وی گفت: همانطور که می دانید در جهان قریب به ۴۵ تا ۴۶ حادثه در رابطه با بحران ها احصا شده که بر حسب شرایط این حوادث در ایران تعدادشان بالغ بر ۳۵ عدد است که مهمترین و اساسی ترین حادثه ای که ما را تهدید می کند، زلزله است.

نجار ادامه داد: به رغم پیشرفت علم و دانش، بشر هنوز نتوانسته امکانی برای پیش بینی زلزله بیابد گرچه بر اساس روش های تجربی تا حدودی می توان از وقایع پیشگری کرد نظیر آنچه در ایلام اتفاق افتاد و کارشناسان بر حسب تجربه به مردم هشدار دادند اما از نظر علمی هنوز راهی برای پیش بینی زلزله پیدا نشده است.

وی افزود: در شهر بم ۱۲ ثانیه زلزله قریب به ۳۴ هزار کشته و ۱۹ هزار مجروح بر جای گذاشت و اگر خدای ناکرده در تهران زلزله ای با ۶.۵ تا ۷ ریشتر داشته باشیم خدا می داند چه اتفاقی رخ می دهد در حالی که بم یک محله تهران هم نمی شود.

معاون وزیر کشور اظهار داشت: تهران از هر جهت و در مواجهه با هر حادثه ای حائز اهمیت است ، بنا براین برای این مهم ما راهکار های مناسبی هم دنبال می کنیم از قبیل اینکه در وهله اول با کمک شورا استحکام بناها و عدم ساخت و ساز بر روی گسل ها و نیز عدم ساخت و ساز در کوچه ها و خیابان های باریک باید احصا شود. ما به هیچ عنوان نباید در معابر باریک بلند مرتبه سازی داشته باشیم .

وی اضافه کرد: اگر چه نسبت به گذشته اقدامات خوبی انجام شده و امروز ساختمان های ما استحکام بیشتری دارند ولی تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله ای زیادی داریم.

نجار در ادامه به افزایش جمعیت تهران اشاره کرد، و گفت: جمعیت تهران از بعد از انقلاب از ۳.۵ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر رسیده است به بیان دیگر ما در دوران بعد از انقلاب اسلامی ۶.۵ میلیون نفر را در تهران اسکان دادیم که بر این اساس بیشتر ساختمان های ما زیر ۳۵ سال عمر دارند ساختمان هایی که باید از لحاظ ایمنی و استاندارد بودن مصالح مورد بررسی قرار می گرفتند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه به موضوع حادثه سیلاب پرداخت و در وهله اول، گفت: در مواجه با حادثه باید سطح حادثه را در نظر بگیریم و سطح بندی کنیم.

به بیان دیگر برای حادثه ای در سطح شهرستان نباید کل کشور را درگیر کرد. حادثه در محدوده بسیار کوچکی و نهایتا در هنگام غروب روز یکشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد و اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز در این خصوص صورت گرفته بود.

نجار خاطر نشان کرد : این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره در مقابله با بحران ها بر اساس آموزه های دینی و عواطف انسانی خوب عمل کرده و در سازمان های بین المللی نیز به این موضوع اذعان می کنند. ما برای جان انسان ها اهمیت قائل هستیم و حتی اگر در حادثه ای یک کودک یک روزه هم جان خود را از دست بدهد ضایعه ای بزرگ است اما باید سطح حادثه را رعایت کرد.

وی با اشاره به اقدام سازمان هواشناسی گفت: سازمان هواشناسی با توجه به تجهیزاتی که دارد توانایی پیش بینی این رخداد ها در مسائل خرد و ریز را ندارد کما اینکه ما در سال گذشته و در پیامد طوفان تهران در بازدیدی که از این سازمان داشتیم دریافتیم این سازمان توانایی اینکه حوادث را در مقیاس خرد پیش بینی کند ندارد که درخواست خرید تجهیزات کردیم اما تا به امروز میسر نشده است.

نجار سپس اظهار داشت: در حادثه کن و سولقان و امام زاده داوود باید گفت این حادثه در روز تعطیل رخ داد ، بیشتر مردم هم بر حسب شرایط و عدم مسافرت در ماه مبارک رمضان سفرهای خود را در این روزها برنامه ریزی کرده بودند. در این شرایط بیش از ۶ هزار خودرو در جاده حضور داشته است. در چنین وضعیتی باید گفت بیشتر تلفات این حادثه تماما مربوط به مسافران بوده و حتی ساخت و ساز های غیر مجازی که در حریم رودخانه وجود داشته و ساکنینی در آن بوده اند، تخریب نشدند. خوب در این شرایط ما می توانیم به مردم بگوییم مسافرت نروند!

وی افزود: گرچه در این شرایط صدا و سیما مسئول اعلام وضعیت بوده که در سطح محلی هم صورت گرفته و یا وزارت راه و شهر سازی نمی بایست اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه را می داده و نیز در تجهیز کارگاه اتوبان شمال کشور کوتاهی صورت گرفته اما باید گفت قصوری از سوی سازمان مدیریت بحران و نیز نیروهای زیر مجموعه صورت نگرفته است.

نجار همچنین یاد آور شد : یکطرفه شدن جاده چالوس به سمت کرج نیز مزید بر علت بود تا نیروهای امدادی کمی بیشتر از زمان استاندارد به حادثه برسند ولی با این حال هلال احمر به عنوان متولی امداد و نجات تمام تلاش خود را به کار بست.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: مدیریت بحران باید نسبت به پیشگیری و پیش‌بینی حوادث اقدام کند و به سمت مدیریت ریسک پیش‌ برود.با مدیریت ریسک باید به سوی کاهش خسارت‌های مالی و جانی در حوادث پیش برویم.

معاون وزیر کشور همچنین گفت: آموزش و پیشگیری در اولویت نخست سازمان مدیریت بحران کشور قرار گرفته است که در این زمینه عقب مانده‌ایم و باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام شود.

نجار با انتقاد از برخی سخنان مسئولان اظهار داشت: باور ما به بحران باید باور به مرگ باشد. با این حال وقتی حادثه ای در کشور رخ میدهد تبی ایجاد می شود و همه دنبال مقصر می گردند.

وی با اشاره به بازدید اعضای شورا از مناطق حادثه دیده ،گفت: چرا اعضای شورا قبل از وقوع حادثه از این مناطق بازدید نکردند؟

نجار همچنین اضافه کرد : نبود اعتبار مورد نیاز یکی از مهمترین مسائل و مشکلات این سازمان است ، در کشور هایی نظیر آذربایجان یا ژاپن که من بازدید داشتم مراکز آموزشی آنان برای مدیران به مراتب بزرگتر از مکان هایی مانند فرودگاه مهر اباد ما است .

وی درباره تعداد جان باختگان سیلاب هفته گذشته اظهار داشت: در این حادثه ۸ نفر در روستای سیجان و ۸ نفر دیگر نیز در جاده کن و سولقان جان خود را از دست دادند و ۳ نفر نیز مفقود شدند که هنوز جست‌وجو توسط هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیدا کردن این افراد ادامه دارد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز